Dan Stamnes Skrevet 22. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) jeg har en par filtre liggende, funnet ut at blå-80b er utrolig fint innendørs, men gir blåskær utendørs i snø o.l! uansett. når skal man egentlig bruke de forskjellige filtra? jeg har disse filterene 80B - Blå filter UV - filter (linsebeskyttelse?) PL - Polarizer hadde jo vært kjekt og vite når man skal bruke dem osv Takker og bukker /Dan Endret 22. mars 2007 av Dan Stamnes Lenke til kommentar
riktig Skrevet 22. mars 2007 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2007 Blåfilter trengs ikke, med mindre du fotograferer med film. Dette kan lett gjenskapes i photoshop. Grunnen til at du får fine innendørsbilder er pga det gule lyset fra lamper som nøytraliseres ved bruk av blått filter. Justering av hvitbalanse i kameraet gjør det samme, uten å legge på blått på andre områder. UV funker som beskyttelse, greit å ha om man vil være på den sikre siden. Polafilter reduserer refleksjoner i ikke-metalliske overflater, gjør himmelen blå og gir generelt bedre fargedybde. Obligatorisk filter for naturfotografer og generell utendørs fotografering. Ellers fins det flere poster i denne kategorien med mer utfyllende informasjon. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. mars 2007 hmm. da må jeg lære meg hvordan jeg justerer hvitbalanse i kameraet da! takker og bukker dypt og hellig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå