Zhyper Skrevet 21. mars 2007 Skrevet 21. mars 2007 Hei, Har litt lyst på et skikkelig kamera. Kjøpte for litt siden sony ericsson W810i fordi jeg tenkte denne telefonen har bra nok bilder til mitt bruk. Etter at jeg hadde hatt telefonen i noen måneder ble jeg litt mer interessert i kvalitet osv. og ser at 2 MP kamera på en mobil duger stort sett kun til å ta vare på minner. Har litt lyst på et nytt kamera, men er usikker på om jeg kommer til å bruke et speilreflekskamera noe særlig. Det er vel ganske stort og stor sansynlighet for at jeg ikke gidder ta det med meg når jeg drar steder. Er i tillegg nesten helt blank på spesifikasjoner o.l. på kameraer. Tenkte kanskje å ønske meg et ordentlig speilreflekskamera i 18-års gave, kommer vel alltids til å få bruk for et godt kamera i framtiden. Hvilke gleder kan man ha av et ordentlig kamera kontra et som "kun" tar vare på minner? Hva mener dere?
buitre Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Syns du bør heller kjøpe et godt kompaktkamera eller superzoom. Canon G7 er et bra kamera kom gir mulighet til å lære (nesten)alt av manuelle instillinger man har på et speilrefleks. Veldig bra kamera som du vil få mye glede av. Diskusjonen når det gjelder DSLR er litt mer komplisert, siden man kjøper ikke bare et kamera, men man kjøper seg inn i et system. Canon, Nikon og Pentax er de jeg helst ville anbefalle. Kameraene er å anse som forbrukselektronikk som man har i 5-6 år, før man kjøper nytt. Linsene er optiske instrumenter som varer i 20-30 år, og er mer avgjørende for resultatet enn selve kamerahuset. Føler du at du ikke kommer til å bruke kamera mye hvis det er alt for stort? Kjøp kompakt. Er det framtiden du tenker på, og tror ikke du vil benytte deg av mulighetene DSLR tilbyr før om noen år? Kjøp kompakt. Har du tenkt å drive med foto som en hobby, bruke tid og penger på det, og ønsker best mulig bildekvalitet NÅ? Da kan DSLR være tingen. For tiden er det mange som kjøper speilrefleks uten å ha behov for det, Mye penger går i vaksen( fotobutikker og produsenter) som følge av DSLR bølgen vi ser i dag. Gjør deg selv en tjeneste og tenk på ditt behov i dag, ikke om flere år, og kjøp kamera etter det.
Luske_Ludvig Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Støtter buitre Uansett, så er det greit å ha et kompaktkamera for hånden i tillegg til speil. Et lite tips: Ser det er mange her på forumet som har problemer med å kvitte seg med Canon 350D. Her kan du gjøre et bra kjøp. Selv om 350D har blitt avløst av en ny modell, så duger 350D, selv med kitobjektiv. Lite og handy speilrefleks.
Zhyper Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Skrevet 22. mars 2007 Virker litt interessant aa vaere hobby fotograf, men dere har vel kanskje rett at jeg burde starte med et enklere kamera. Er snart ferdig med 2. klasse vgs. saa har egentlig nok av hobbyer og sporter jeg driver med i tillegg til skole og jobb. Jeg vil fortsatt ha et kamera som tar bildet naar jeg trykker paa knappen. Med mitt gamle canon kamera maa jeg holde knappen halvveis inne i 2/3 sekunder fQr jeg kan ta bildet:p er 3/4 aar siden jeg kjQpte det. Som sagt saa vet jeg ikke saa mye om spesifikasjoner o.l. og jeg tviler paa at jeg vil faa den hjelpa jeg trenger hvis jeg gaar i en butikk som elkjQp ect. Noen som har tips til hvilke kamraer som kunne passet for meg? Pris har ikke saa mye aa si, men at det passer mitt behov Takker!
jpsalvesen Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Tenkte kanskje å ønske meg et ordentlig speilreflekskamera i 18-års gave, kommer vel alltids til å få bruk for et godt kamera i framtiden. Hvilke gleder kan man ha av et ordentlig kamera kontra et som "kun" tar vare på minner? Hva mener dere? 8208019[/snapback] Et "ordentlig" kamera kan du få til å gjøre flere ting enn et kompakt-kamera. Du kan bytte ut optikken for å lettere ta akkurat det bildet du vil ha. Samtidig får du mange fine kompaktkameraer til 2500-3000 spenn. Omtrent samtlige kameraer er rimelig kjappe på avtrekkeren nå - selv om det er litt varierende med autofokushastighet. Fordelene med et kompaktkamera: - Enkelt å ta med seg overalt - Enkelt å bruke Fordelene med et speilrefleks: - Fleksibilitet. - Noe bedre billedkvalitet (avhengig av kvaliteten på optikken etc etc) Ellers driver jeg selv og smålurer på om jeg skal skaffe meg et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen, for det er litt masete å drasse rundt på en kamerabag. Da kommer jeg til å kjøpe et sånt: https://prisguiden.no/product.php?productId=50413 Kanskje du skal starte med et greit, praktisk kompaktkamera - og investere i speilrefleks dersom knipsingen tar av?
andm Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Det er ikke få som selger Canon EOS 350D disse dager, og de selges ikke sjelden med et hav av tilbehør og også enkelte ganger med god optikk. Prisen på slike pakker er aldeles ikke ille, og hvis du først skal ha deg speilrefleks, er dette utvilsomt en av de beste veiene å gå. Skal du gå fra mobilkamera og rett til speilrefleks, er det kanskje bedre å ta et mellomsteg. Et avansert kompaktkamera eller et ultrazoomkamera er nok noe du heller bør overveie. Speilreflekskameraer er store, tunge og dyre, og krever gjerne flere objektiver for å oppnå rekkevidden et ultrazoomkamera er i stand til å gi. Digitale speilreflekskameraer er et helt annen verden, men du vil se mange ulemper med slikt utstyr. Først og fremst bør du ta turen innom en skikkelig fotobutikk og prøve det som kan være aktuelt for deg. Hold på de store beistene, men prøv også kompakt- og ultrazoomkameraer. Overvei ultrazoomkameraene; du vil finne utrolig mange muligheter med disse kameraene. Uansett hva du velger, anbefaler jeg deg å finne et digitalkamera med mulighet for manuelle instillinger, da især mulighet for å stille blender og lukkertid manuelt. Lær deg å knipse bilder ved å styre spakene litt på egenhånd. Det er morsomt, lærerikt, og det gir deg full kontroll – og med trening, bedre bilder!
Zhyper Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Skrevet 24. mars 2007 Takker for svar! Spesiellt ostekjeks=) mer sikker på hva jeg skal gjøre nå. Var innom en fotobutikk, men er litt skeptisk til hva ekspeditørene egentlig kan og hva de bare sier for å selge. Må nok prøve litt forskjellige kamraer før jeg bestemmer meg. Kompaktkamera blir litt for "enkelt" for meg. Hadde egentlig tenkt meg et kamera der jeg tar bildene ikke kameraet. med tanke på fokus, blender osv. Kan ikke så mye om dette, men prøver å suge til meg så mye kunnskap som mulig før jeg tar et valg. Fordeler med speilrefleks: -Tar ultraskarpe bilder. selv ved mye bevegelse? -manuelle instillinger -fotograferingsglede=) Ulemper: -Tungt -dyrt Har ikke hørt så mye om ultrazoom kameraer. Er det en mellomting mellom kompaktkameraer og speilrefleks? Takker for hjelpen med å finne riktig kamera til meg=)
Litejk Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Alle de "fordelene" kan du få med kompakt også. ALLE skal ha seg speilrefleks nå om dagen, men de vet ikke at kanskje et bra kompaktkamera kan gjøre det de skal like godt, viss ikke bedre ( til en ofte lavere pris)
andm Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Fordeler med speilrefleks: -Tar ultraskarpe bilder. selv ved mye bevegelse? -manuelle instillinger -fotograferingsglede=) 8229580[/snapback] Speilreflekskameraer tar ikke ultraskarpe bilder helt uten videre. Først og fremst er det optikken som avgjør så å si alt som har med skarphet å gjøre. Desto mer penger du legger igjen her (som for all del kan være langt mer enn hva kameraet koster), desto mer "ultraskarphet" får du. Jeg tenker da ikke bare på skarpheten på bildene du får, men også på lysstyrke og bildestabilisator o.l. en får med dyrere objektiv. Ultrazoomkameraer og avanserte kompaktkameraer har mange manuelle instillinger. Etter å ha prøvd ultrazoomkameraet mitt igjen etter å ha skaffet meg speilrefleks, må jeg si at det faktisk var ingenting jeg ikke kunne stille inn der som på speilreflekskameraet (få unntak). Fotograferingsglede tror jeg garantert du får uansett. Kanskje du til og med får mer glede når du ser på de fine bildene tatt med kompaktkameraet ditt etter en fototur, samtidig mens du tenker på de ti tusen kronene du sparte, og alt det du ikke trengte å bære på underveis. Når vi er inne på pris. Ikke bare er speilreflekskamerasystemer dyrt, men så snart du har kjøpt deg grunnutstyret, kommer du garantert til å legge igjen mange tusener etter hvert som du får mer erfaring og etter hvert som lysten tar overhånd. Med et ultrazoomkamera som har et objektiv på, tja, 33–330 mm, tenk på hva det tilsvarende utstyret ville kostet dersom du skulle hatt et speilreflekskamerasystem. Det er selvsagt forskjeller her, men kanskje du får en idé om hvor mye penger som faktisk kan skille noe som i grunnen ligner hverandre. Nok en gang må jeg presisere at ettersom jeg har lest at du kun har erfaring med mobilkameraer, anbefaler jeg deg å ikke bruke alt du har på speilreflekskamera, men heller begynne med noe rett under. Se etter ultrazoomkameraer. De er vel det nærmeste du kommer storbrødrene. Jeg har hatt et slikt i flerfoldige år, og det skuffer ennå ikke, selv sammenlignet med det splitter nye speilreflekskameraet mitt! Det er tross alt du som fotograf som avgjør i største grad hvordan bildene blir. Kameraet er bare et verktøy, og det er ufattelig mye du kan gjøre selv med det mest enkleste ustyret. Jeg er dessverre litt utdatert på ultrazoomfronten, så her må nesten andre forumbrukere hjelpe til. Jeg tror imidlertid det finnes to varianter: En variant som er såpass lik speilreflekskameraer at kun det at de har fastmontert objektiv er det eneste som skiller dem, og en annen variant, uten zoom- og fokusringer, og objektiv som kan delvis gjemmes i kameraet (er mye mer kompakt). Jeg antar at jeg og manskow kan fortelle deg mye bra om de eldre ultrazoomkameraene fra Olympus. manskow er vel nokså kjent for sine Olympus C7xx-omtaler ...
Zhyper Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Skrevet 26. mars 2007 (endret) Etter litt mer undersøkelse har jeg kommet fram til 2 alternativer som jeg syns så bra ut. Posten har utviklet seg litt utenfor der den hører hjemme, men er snart ferdig=) -PowerShot G7 -PowerShot S3 IS Ser at G7 har 10 MP kontra 6 hos S3 IS, og S3 IS har bedre zoom, men hva er det som gjør at G7 er nesten tusenlappen dyrere? hvilket syns dere jeg burde velge?(pris er ingen hindring) Evt. noen bedre i den klassen. EDIT: Leste testene på akam. G7 har fått mye kritikk, mens S3 IS ser ut til å ligge høyt over G7 selv med prisforskjellen. *forvirra* Endret 26. mars 2007 av Zhyper
buitre Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Etter litt mer undersøkelse har jeg kommet fram til 2 alternativer som jeg syns så bra ut. Posten har utviklet seg litt utenfor der den hører hjemme, men er snart ferdig=) -PowerShot G7 -PowerShot S3 IS Ser at G7 har 10 MP kontra 6 hos S3 IS, og S3 IS har bedre zoom, men hva er det som gjør at G7 er nesten tusenlappen dyrere? hvilket syns dere jeg burde velge?(pris er ingen hindring) Evt. noen bedre i den klassen. EDIT: Leste testene på akam. G7 har fått mye kritikk, mens S3 IS ser ut til å ligge høyt over G7 selv med prisforskjellen. *forvirra* 8242004[/snapback] Personlig valgte jeg G7 etter å ha lest en del om kameraene. - Mindre. Lett å ta med seg( passer i jakkelomma, men er litt for stor for skjorta eller bokselommene) - Nesten hele kameraet er laget av metall. Meget solid. - Meget nøyaktig lysmåling, både når det gjelder fargetemperatur og EV. Savner ikke RAW. - Meget skarp( antar at Akam testet kameraet på brennvidde tilsvarende 50 mm på filmkamera. Det er G7s svakeste punkt ifølge MTF data og min personlig erfaring med kameraet) - Hotshoe, så man kan bruke extern blitz( min Sigma blitz fungerer veldig bra på denne) - Stor og lys LCD skjerm. -ISO hjul påå toppen av kameraet. - Helt fantastisk design( synsykt fint kamera. Minner om 60 talls målsøkerkamera...) Det eneste som trekker tilbake er at den optiske søkeren ikke er bra nok( parallax feil, liten og mørk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå