Gå til innhold

NEI til EU, JA til lavere priser


Izex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Og det tror du at de tørr å si opp avtalen? Nei da det er bare en trussel for å få norge til å søke et nytt EU medlems opptak? Som eg sa tidligere norge trenger ikke EU, Men EU vil ha norge med inn i EU.


 

Hvorfor skulle ikke EU tørre og gjøre det da ? Norge er faktisk et ganske så ubetydelig land på eksport i forhold til import. Det vi er store på i eksport, olje og fisk, kan de strengt tatt få fra andre land også. Det eneste som skjer da er at prisen på dette oppjusteres fra de andre landene, noe som igjen bedrer økonomien dems.

 

Kan faktisk ikke se at Norge har noe i ryggen som backer de up mht å stille krav til EU..

Uansett om vi vil eller ei, vi påvirkes av EU's beslutninger..ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Quote:


Danko skrev (2002-12-15 19:11):


Hvorfor skulle ikke EU tørre og gjøre det da ? Norge er faktisk et ganske så ubetydelig land på eksport i forhold til import. Det vi er store på i eksport, olje og fisk, kan de strengt tatt få fra andre land også. Det eneste som skjer da er at prisen på dette oppjusteres fra de andre landene, noe som igjen bedrer økonomien dems.


Kan faktisk ikke se at Norge har noe i ryggen som backer de up mht å stille krav til EU..

Uansett om vi vil eller ei, vi påvirkes av EU's beslutninger..ikke motsatt.



Du glemmer gassen. Hva tror du skjer om vi stenger den? Det vil bli gasskrise til de kan skaffe nye levrandører. Hvorfor er EU så veldig ivrige med å få oss med tror du, Jo vi har penger mye penger? Og fisken vårs er meget viktig får EU. Og det blir enda viktigere etter fiske forbudet etter båten som sank.
Lenke til kommentar

Kan Lauren fortelle meg hva som skjer når verden ikke lenger har noe behov for fossilt brennstoff, eller at vi har pumpet opp siste dråpe? Det er vel da vi burde ha EU medlemskapet i orden, for da er det ikke så mye å tjene penger på lenger i Norge. Skauen er død pga. sur nedbør osv...

 

Det er en hel del andre land som er medlem i EU som er i samme scenariet som Norge. Og kan du forklare meg hvorfor så mange politikere støtter ja til EU? :???:

Lenke til kommentar
Quote:


MrA| skrev (2002-12-15 20:03):

Kan Lauren fortelle meg hva som skjer når verden ikke lenger har noe behov for fossilt brennstoff, eller at vi har pumpet opp siste dråpe? Det er vel da vi burde ha EU medlemskapet i orden, for da er det ikke så mye å tjene penger på lenger i Norge. Skauen er død pga. sur nedbør osv...


Det er en hel del andre land som er medlem i EU som er i samme scenariet som Norge. Og kan du forklare meg hvorfor så mange politikere støtter ja til EU? :???:


Det problemet for du ikke oppleve. Men selvsakt så er gassen en viktig element i den norske økonomien i dag? Men faktisk så er det en av årsakene til at norge har ca 600miliarder kroner oppspart. Men er du klar over hvor mye den norske stat tok inn i bare skatter i fjor ca 212miliarder. Så har du enda ikke forstått det at eu trenger norge ikke motsatt? Og at politikerne vil inn i eu er bare politikk. De tror de får mye å si i eu med 3st inne i parlamentet med ca 800 fehoder der inne.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-15 20:03, skrev MrA|:

Kan Lauren fortelle meg hva som skjer når verden ikke lenger har noe behov for fossilt brennstoff, eller at vi har pumpet opp siste dråpe? Det er vel da vi burde ha EU medlemskapet i orden, for da er det ikke så mye å tjene penger på lenger i Norge. Skauen er død pga. sur nedbør osv...


Det er en hel del andre land som er medlem i EU som er i samme scenariet som Norge. Og kan du forklare meg hvorfor så mange politikere støtter ja til EU? :???:


 

Jeg har min her:

 

Som allerede sagt, det for du ikke oppleve. Skal jeg tippe om 100 år? Da er "jeg" åpen for medlemskap...

Det er ikke slik at prossesen med og bli medlem tar flere tiår. Jeg mener det er galskap og melde oss inn i dag. Jeg er likevel med på og vurdere saker og ting ettersom tiden går og saker å ting evt. forandres. Som noen har sagt, kan vi ikke diskutere EU om 15-20 år? Hvorfor absolutt nå? Vi sa jo nei i 94.

Norge er forresten i særstilling når det gjelder naturressurser, og ganske enkelt natur.

Hvorfor så "mange" politikere vil i EU, taler vel for seg selv...

Lenke til kommentar

Det var fryktelig mange motstandrere her da.

 

Selv er jeg for eu. Hvorfor? Fordi jeg mener fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft er noe positivt.

 

Det nevnes tidligere at EU trenger Norge. EU trenger selvsagt ikke Norge. Vi er et miniput land, ikke verdens navle. Ja vi har mye penger, og hovedpoenget med disse pengene er å opprettholde standarden selv etter vi går tom for olje (50-100 år: definitivt i min levetid(håper jeg)). Hvordan kan vi best gjøre dette: jo ved å bygge opp en næring som kan overta for oljen.

I denne sammenheng skal det sies at de fleste som eksporterer varer (blant annet fiske- industiren) er for EU. De kan nemlig ikke konkurere i kjempemarkedet EU dersom det må betales toll inn i EU land når EU landene selv slipper!

 

Norge får ingenting å si? Norge er jo allerede semi-EU medlem gjennom EØS avtalen. I dag må vi akseptere alle de regler og forskrifter EU fastsetter uansett, og da har vi ihvertfall ikke noe å si.

 

Nei, jeg får avslutte før innlegget blir så langt at ingen gidder lese det :smile:

 

PS: Litt useriøst - EU medlemskap betyr også fri flyt av varer -> import av spill og dvd blir problemfritt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 02:45, skrev Izex:

Hehehe, joiner F@en ikke EU PGA spill og DVD..den var teit ass...


Nei, det bør du ikke heller :smile:, og som du skjønte var det en meget useriøs grunn til å joine, og sagt i en spøkefull tone. Nevnte kun fordi jeg ofte leser at folk forbanner seg over importreglene her på forumet.

 

Quote:


Og fin flyt i arb. markedet...yeah sure...skaff meg IT jobb så skal du få første årslønna mi!


Med medlemskap i EU har du hele Europa som arbeidsmarked. Det finnes vel knapt den bransje der det er færre språk- barrierer enn IT bransjen. Akkurat nå er jo markedet generelt i en bølgedal, men på sikt kunne vel en jobb i solfylte Spania friste noen og enhver, ikke sant?

Skulle virkelig ønske jeg kunne skaffe deg en jobb... 300 000 uten å gjøre en dritt passer meg fint. Noen som vil ansette denne gutten? Dere kan gjerne sparke ham etter et år for min del :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-16 00:26, skrev Herr_Dude:

Det var fryktelig mange motstandrere her da.


Selv er jeg for eu. Hvorfor? Fordi jeg mener fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft er noe positivt.



PS: Litt useriøst - EU medlemskap betyr også fri flyt av varer -> import av spill og dvd blir problemfritt
:grin:


 

EØS bygger på de samme markedsfrihetene som EU. Fri flyt av varer, tjenester, kapital, og arbeidskraft.

Personlig er jeg i mot EØS fordi den også innebærer mange ulemper. Jeg vil heller ha en frihandelsavtale. Men EØS er likevel bedre en EU. Hvorfor, har jeg gitt en kort forklaring på i ID 19.

 

Ang import av diverse småtteri, bestemmes ikke dette av om du importer fra et EU land eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...