Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kald krig og Afrika


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et prosjekt på skolen om kald krig. Når jeg da kommer til hva som skjedde i Afrika på denne tiden finner jeg så godt som ingenting. Afrika var kanskje ikke interessant under den kalde krigen? Noen som vet om dette stemmer, og hvis ikke hva slags betydning hadde Afrika i den kalde krigen?

 

Bare et par linker vil hjelpe veldig mye fordi det jeg har nå om Afrika og kald krig er svært lite...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke det at det ikke skjedde ting i Afrika. Det som er problemet er at Afrika ikke var et interesse område under den kalde krigen. Jeg kan i så fall finne fint lite. Verken USA eller Sovjetunionen gjorde lite av seg i Afrika.

8196961[/snapback]

Ok, trodde du mente selve perioden.

 

 

Da kan jeg nok ikke hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har et prosjekt på skolen om kald krig. Når jeg da kommer til hva som skjedde i Afrika på denne tiden finner jeg så godt som ingenting. Afrika var kanskje ikke interessant under den kalde krigen? Noen som vet om dette stemmer, og hvis ikke hva slags betydning hadde Afrika i den kalde krigen?

 

Bare et par linker vil hjelpe veldig mye fordi det jeg har nå om Afrika og kald krig er svært lite...

8195584[/snapback]

 

Afrika var og er viktig for de som sloss om makt og posisjoner.

Se: http://www.afrika.no/Detailed/13192.html

 

Mitt utklipp sier noe om Øst Afrika:

"Mot slutten av 1963 førte et opprør blant den somaliske befolkningen i Etiopia til sammenstøt mellom Somalia og Etiopia. I 1969 ble presidenten skutt og kommandant Siad Barre tok makten i et militærkupp. Støttet av Sovjetunionen innførte han vitenskapelig sosialisme i Somalia.

 

I 1977 okkuperte Somalia de somaliske områdene i Etiopia. Sovjetunionen skiftet alliansepartnere og hjalp Etiopia med å drive tilbake somaliske styrker. Etter dette vendte Barre seg mot USA for å få støtte. Barres styre ble mer og mer upopulært utover 1980-tallet, og flere geriljagrupper vokste frem. I 1991 ble han styrtet og det brøt ut borgerkrig mellom flere klanbaserte militser."

 

 

Denne linken inneholder mer om den kalde krigen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Afrika

Dette er bare et utdrag:

"Afrika etter kolonitiden

I dag har Afrika 53 uavhengige land som stort sett har grensene som ble trukket opp under europeisk kolonialisme.

 

Siden kolonitiden har afrikanske stater jevnlig vært rammet av ustabilitet, korrupsjon, voldeligheter og autoritarisme. Det store flertallet av afrikanske nasjoner er republikker som opererer under en eller annen form for presidentsystem i styret. Få nasjoner i Afrika har klart å opprettholde demokratiske styresett, og mange har istedet gått gjennom en serie brutale statskupp og militære diktatur. Et antall afrikanske politiske ledere var militære generaler som var dårlig utdannet og ignorante på styresaker. Stor ustabilitet var derimot resultatet av marginaliseringen av andre etniske grupper under disse lederne. Mange politikere brukte maktposisjonen til å utløse etniske konflikter som hadde blitt forsterket, eller til og med skapt, gjennom kolonistyret. I mange land ble militæret sett på som den eneste gruppen som effektivt kunne opprettholde ro og orden, og det hersket mange nasjoner i Afrika i 1970-årene og tidlig 80-årene. I perioden fra slutten av 1960-årene hadde Afrika mer enn 70 kupp og 13 attentat på presidenter.

 

Konflikter i den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen, i tillegg til politikken til IMF, spilte også en rolle på ustabiliteten. Da et land ble uavhengig for første gang, ble det ofte forventet at det skulle slutte seg til en av supermaktene. Mange land i Nord-Afrika fikk sovjetisk militærstøtte, mens mange i det sentrale og sørlige Afrika var støttet av USA, Frankrike eller begge. 1970-årene så en eskalering ettersom nye uavhengige Angola og Mosambik sluttet seg til Sovjetunionen og vesten og Sør-Afrika forsøkte å begrense sovjetisk innflytelse. Grensedisputter og territorielle disputter var også vanlige, da de europeiske grensene til mange nasjoner ble utfordret gjennom bevæpnede konflikter."

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...