Gå til innhold

Dropp unødvendige tjenester


Anbefalte innlegg

Mine kolleger fikk nettopp levert noen Dell laptoper i fbm disse bruttolønns-ordningene. Har hvert inne å fixet diverse på disse, og de booter faktisk XP med 70 prosesser og >400Mb i bruk. Har også fikset på noen Acer-maskiner som booter ny med en vanvittig resursbruk.

 

Hvorfor tenker ikke PC-produsenter på slikt i det hele tatt lurer jeg på ? Installerte nettopp Server 2003 SP2 på filtjeneren min, og den booter med 22 prosesser, inkl print og filtjener. Det viser jo hvor mye unødvendig crap som bare ligger å slenger....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine kolleger fikk nettopp levert noen Dell laptoper i fbm disse bruttolønns-ordningene. Har hvert inne å fixet diverse på disse, og de booter faktisk XP med 70 prosesser og >400Mb i bruk. Har også fikset på noen Acer-maskiner som booter ny med en vanvittig resursbruk.

 

Hvorfor tenker ikke PC-produsenter på slikt i det hele tatt lurer jeg på ? Installerte nettopp Server 2003 SP2 på filtjeneren min, og den booter med 22 prosesser, inkl print og filtjener. Det viser jo hvor mye unødvendig crap som bare ligger å slenger....

8199133[/snapback]

 

Litt trimming holder også liv i gammal hardware.

Jeg har en PC i bruk med TinyXP rev.02 installert.

Registeret rett etter installasjon var 2.2 MB, og OS'et la beslag på 60 MB RAM etter oppstart, og XP tok 420 MB av harddisken.

Dette gjorde jo underverker for den gamle Athlon XP 1800+ med 512 MB RAM.

Den ble rett og slett som ny.

 

Har ikke manglet noen services eller .dll'er ennå, bruken er mest nedlasting, surfing, skolearbeid o.l.

Så det finnes "ferdigstrippede" versjoner der ute... man kan nok også slip-streame sin egen.

Min egen XP Windows mappe er 2.07 GB, og config (.reg) mappen 33 MB :blush:

Det finnes også en "Beast Edition" :p , med 321.6 MB Windows mappe, 42 MB RAM bruk og 13 kjørende prosesser. Den har jeg ikke prøvd.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke en slik frik :p som har 98 looken, har et sexy modda skin) :D

8196213[/snapback]

Jeg vet om en fyr her på forumet som kjører med 98-looken (skal ikke nevne navn). Tror han kjører uten skygger under ikoner og mus. "Den kule ekkfekten" når man åpner/lukker mapper er av.

8196351[/snapback]

 

De fleste med litt vett som vil spare ressurser kjører denne "98-looken". :roll:

8196586[/snapback]

De med litt vett vet hva XP faktisk står for :p

Lenke til kommentar

Aller først; takk for gode tips til servicer man kan skru av. Har allerede fått skrudd av noen åpenbart unødvendige services.

 

Når det er sagt, så ser jeg to - og kun to - fordeler med å skru av services som ikke brukes:

 

1) Man sparer minne.

2) Man sparer noen sekunder i oppstartstid på OSet.

 

Slik jeg ser det, er det bare 1) som er av noen særlig viktighetsgrad. Jeg har tidligere vært helfrelst på Black Vipers services guide, og på min hjemmebygde PC med XP Pro SP2 installert, minsket jeg standard commit størrelse med 170MB når jeg lastet profilen som jeg brukte til å spille med. (Dette var ikke en nyinstallasjon, jeg hadde en hel del tull installert, derfor er tallet såpass høyt.) Dersom en slik innsparing er vital for deg, jobber PCen din sannsynligvis allerede på grensa til å swappe som en gal, og du har egentlig behov for mer fysisk minne uansett.

 

Det jeg ser igjen og igjen i diskusjoner om dette temaet, er at folk snakker om at man sparer "ressurser" ved å skru av services. Mange tolker det dithen at man da også får mange flere CPU sykler til disposisjon, men dette er en misoppfattelse. Services i Windows XP styres av prosessen services.exe, og denne fungerer som en metadispatcher for de servicene som kjører på PCen. Det vil si at servicene selv ikke er innom CPUen med mindre de faktisk har noe arbeid å gjøre, det er services.exe som sjekker om det er gjort kall på tjenester som servicene tilbyr, og i så fall sørger for å dispatcher disse.

 

De "unyttige" servicene som faktisk gjør noe arbeid, slik som Indexing Service, vil man selvsagt spare noen CPU sykler på, men jeg har enda til gode å se noen merkbar forbedring i ytelsen på grunn av dette. Det vil si; jeg har merket bedre ytelse til tider, men det skyldes med mye høyere sannsynlighet at det frigitte fysiske minnet resulterer i mindre swapping.

 

For min egen del, skrur jeg av unødvendige services mest fordi jeg ønsker kontroll med hva PCen min gjør, i tillegg til selve "mekke på PCen" faktoren (som er den litt udefinerbare trangen til å gjøre litt endringer på oppsettet sitt, uten noen konkret grunn.)

Lenke til kommentar
"mekke på PCen" faktoren (som er den litt udefinerbare trangen til å gjøre litt endringer på oppsettet sitt, uten noen konkret grunn.)

8205175[/snapback]

 

OT, men likevel: denne definisjonen burde sendes til wikipedia eller norsk ordbok eller noe sånt...

Lenke til kommentar
men dette er en misoppfattelse. Services i Windows XP styres av prosessen services.exe, og denne fungerer som en metadispatcher for de servicene som kjører på PCen. Det vil si at servicene selv ikke er innom CPUen med mindre de faktisk har noe arbeid å gjøre, det er services.exe som sjekker om det er gjort kall på tjenester som servicene tilbyr, og i så fall sørger for å dispatcher disse.

8205175[/snapback]

Du tar nok litt feil der...

Sier SVCHOST.exe deg noe? (Service host)

 

Det kjører omtrent 3-5 svchoster på en maskin, men man kan ha flere om man vil (stille på om servicene som starter om de skal ha shared eller single process av svchost)

 

Svchost tar cpucycles, wether you like it or not :p

Lenke til kommentar
Jeg fikk et problem med at datamaskinen ikke ville koble til internett når jeg deaktiverte tjenestene. Finner ikke default gateway ser det ut til. Noen som vet hva som er årsaken? Bor på studenthybel..

8205416[/snapback]

Har du 802.1x autentisering på studenthybelen din må du har påslått wireless zero configuration. Kan også være du har slått av dhcp eller noe annet som trengs. Slike guider som dette er ikke noe man bør tulle for mye med om man ikke skjønner alt som står der.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
men dette er en misoppfattelse. Services i Windows XP styres av prosessen services.exe, og denne fungerer som en metadispatcher for de servicene som kjører på PCen. Det vil si at servicene selv ikke er innom CPUen med mindre de faktisk har noe arbeid å gjøre, det er services.exe som sjekker om det er gjort kall på tjenester som servicene tilbyr, og i så fall sørger for å dispatcher disse.

8205175[/snapback]

Du tar nok litt feil der...

Sier SVCHOST.exe deg noe? (Service host)

 

Det kjører omtrent 3-5 svchoster på en maskin, men man kan ha flere om man vil (stille på om servicene som starter om de skal ha shared eller single process av svchost)

 

Svchost tar cpucycles, wether you like it or not :p

8205945[/snapback]

Ok, ser det nå når jeg ser nærmere på infoen til svchost prosessene, men hvorfor er det interessant at svchost tar CPU sykler om jeg liker det eller ikke? Det er jo nettopp derfor man har en slik metadispatcher; for at de prosessene som ikke har behov for det, heller ikke trenger å være innom CPUen. Det forandrer jo ikke på det faktum at services som ikke brukes, heller ikke tar CPU sykler, med mindre servicen det er snakk om, er satt opp med en "single process" svchost instans, og hvilke av de "unyttige" servicene har det som default? ;)

Lenke til kommentar

At ikke prefetch kjører gjør vel ikke at den booter langsommere, men kun at programmer du bruker ofte tar litt lengre tid å starte første gangen etter boot? Jeg pleier å slette innholdet i Prefetch med jevne mellomrom uansett, da alt mulig legger seg der. Eller tar jeg feil da?

Målet er jo raskere boot i og med at færre ting skal lastes inn.

Endret av Malmis
Lenke til kommentar
Veldig dårlig ide å skru av "Task scheduler"-service!

Da vil Windows Prefetch slutte å fungere og dermed føre til at pcn booter tregere og oppstarten av programmer tar lengre tid!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher

8201742[/snapback]

Stemmer. Prefetch-funksjonaliteten krever "Task Scheduler"-tjenesten, uten den så oppdateres ikke innholdet i %WINDIR%\Prefetch.

8212050[/snapback]

Takker for det tipset :D :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...