Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny skjerm = dårligere ytelse i spill(?)


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg sitter på en P4 3,4 med 2gb ram og Geforce 7800GT(kort fortalt). Før hadde jeg en 19" CRT, alle spill gikk veldig bra på den. Men så når jeg kjøpte meg en 22" widescreen skjerm fra Acer så mistet jeg veldig mye av FPS'en/ytelsen i spill(CSS, DOD: S) osv.

Hva kan dette komme av?

 

Og en ting til, skjermen min har "native" oppløsning på 1680*1050. Når jeg velger en annen oppløsning enn denne så får jeg veldig uklart bilde, er det noen måte å få klart bilde på, uten å måtte kjøre native resolution?

 

Takk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skjerm er passiv og skal aldri ha noe å si på ytelsen på en PC hvis oppløsningen er den samme. Eneste er hvis det er etterslep på skjermen (gjerne 15+ ms) så kan det virke som om det lagger, men det er som sagt bare etterslepet på skjermen.

 

Usikker på hvorfor du får mer uklart bilde. Får du det både på lavere og høyere oppløsninger eller?

Lenke til kommentar
Heisann,

 

Jeg sitter på en P4 3,4 med 2gb ram og Geforce 7800GT(kort fortalt). Før hadde jeg en 19" CRT, alle spill gikk veldig bra på den. Men så når jeg kjøpte meg en 22" widescreen skjerm fra Acer så mistet jeg veldig mye av FPS'en/ytelsen i spill(CSS, DOD: S) osv.

Hva kan dette komme av?

 

Og en ting til, skjermen min har "native" oppløsning på 1680*1050. Når jeg velger en annen oppløsning enn denne så får jeg veldig uklart bilde, er det noen måte å få klart bilde på, uten å måtte kjøre native resolution?

 

Takk,

8195022[/snapback]

 

Native resolution er native resolution. Det er den som angir antal pixler skjermen viser horisontalt og vertikalt. En LCD skjerm fungerer annerledes enn en CRT-skjerm. Skjermen har et gitt antall pixler, og dette må du desverre forholde deg til. Native oppløsning er den eneste oppløsningen som gir 1:1 pixelmapping. Å bruke andre oppløsninger vil resultere i overscan/underscan og dermed et uskarpt bilde, dette er vel kanskje noe av grunnen til at en del gamere fortsatt foretrekker CRT, i tillegg til at LCD kan gi noe etterslep.

 

Å bytte skjerm skal uansett ikke bety noe for videoytelsen.

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Vet du om v-sync står på i spillet? Gjør ikke den at man ikke får høyere fps enn skjermen er oppgitt i hz? (sikkert lavere på den nye lcd-skjermen din enn den gamle crt-skjermen).

 

MAO låser frameraten seg på et tall? 60/70/72/75? Om den gjør det, kan det være det som gjør det.

 

Det med uklart bilde ved andre oppløsninger er slik lcd-skjermer er. Men får du brukt 1680*1050 i spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...