Mikane Skrevet 19. mars 2007 Skrevet 19. mars 2007 Heisann! Jeg er ny på dette forumet, og ser at det er allerede endel spørsmål og svar vedrørende objektiver. Jeg drister meg likevel innom her for å høre om noen kan peke meg i riktig retning. Jeg har et Canon EOS 350 D med 18-55 standard linse, og har også kjøpt en billig zoom-linse; Tamron 70-300 m/Macro. Denne er jeg imidlertidig ganske skuffet over.... Jeg tar mye bilder av hundene, både portrettfoto og i bevegelse. Spesielt i bevegelse er jeg ikke fornøyd med zoom-linsen, bildene blir så uskarpe! Og det er forferdelig lyssvakt, har prøvd med ISO-tall i alle vinkler og retninger.... Jeg er ikke så veldig oppgeående (enda) på dette med ISO, blenderhastighet osv. osv, så det går mest på Auto-funksjonene på kameraet. Anyways, det jeg er på utkikk etter, er anbefalinger til et objektiv som man kan komme litt nærmere objektet enn med 18-55, og som er BEDRE enn Tamron-linsa mi... Og som ikke koster 10000 kr, det er langt over mitt budsjett... 3-4000 kr, får man noe godt til slikt bruk for denne prisen? Liker også å fotografere landskap, så noe som kan takle farts-bilder, portretter (på et par meters avstand) og litt landskap hadde vært fint. Ja takk, vil gjerne ha i pose og sekk! Alle tips og hint mottas med stor takknemlighet!
ragamuffin Skrevet 20. mars 2007 Skrevet 20. mars 2007 Tamronen er sikkert helt ok den, men saken er at man kan ikke kjøpe seg til bedre bilder. Om ikke teknikken sitter med et rimelig objektiv, sitter den heller ikke med et dyrt. En kan selvsagt være mer tjent med mer lyssterkt teleoptikk, men med så begrenset budsjett kan du bare glemme det. I alle fall om du vil ha zoom. Det finnes fastobjektiv i det prisområdet som virkelig knuser de to objektivene du har, men som sagt da får du ikke zoom og det er heller ikke de lengste teleobjektivene det er snakk om. Vil du ha suveren kvalitet i teleområdet til 3-4000,- - glem zoom! - vurder: Canon 85/1.8, Canon 100/2.0, Sigma 105/2.8 macro, Tamron 90/2.8 macro. Men først og fremst, øk dine egne ferdigheter (les bøker/blader, snakk med folk som har peiling og ta masse bilder) før du tenker på å cashe ut tusenvis på nytt utstyr.
Mikane Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Tamronen er sikkert helt ok den, men saken er at man kan ikke kjøpe seg til bedre bilder. Om ikke teknikken sitter med et rimelig objektiv, sitter den heller ikke med et dyrt. En kan selvsagt være mer tjent med mer lyssterkt teleoptikk, men med så begrenset budsjett kan du bare glemme det. I alle fall om du vil ha zoom. Det finnes fastobjektiv i det prisområdet som virkelig knuser de to objektivene du har, men som sagt da får du ikke zoom og det er heller ikke de lengste teleobjektivene det er snakk om. Vil du ha suveren kvalitet i teleområdet til 3-4000,- - glem zoom! - vurder: Canon 85/1.8, Canon 100/2.0, Sigma 105/2.8 macro, Tamron 90/2.8 macro. Men først og fremst, øk dine egne ferdigheter (les bøker/blader, snakk med folk som har peiling og ta masse bilder) før du tenker på å cashe ut tusenvis på nytt utstyr. 8193365[/snapback] Hehe, jeg leser og leser så jeg blir blå i trynet, men ting tar tid også... Takk for tipset mht. fastobjektiv, jeg skal kikke inn på de du har nevnt senere! :-)
Mikane Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Skrevet 20. mars 2007 Vil du ha suveren kvalitet i teleområdet til 3-4000,- - glem zoom! - vurder: Canon 85/1.8, Canon 100/2.0, Sigma 105/2.8 macro, Tamron 90/2.8 macro. 8193365[/snapback] Hvordan mener du en Canon EF 70-200mm 70-200 f/4 f4 L USM vil være til mitt bruk da? Venter spent... Har funnet et til ca. 4000 kr på Ebay, og etter det jeg kan se er det en rimelig pris...? (Håper jeg! )
pian Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Canon 100 f/2.8 macro da? Jeg har den ikke selv, men sikler på den den koster nesten 5K ny...
ragamuffin Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Hvordan mener du en Canon EF 70-200mm 70-200 f/4 f4 L USM vil være til mitt bruk da? Venter spent... Har funnet et til ca. 4000 kr på Ebay, og etter det jeg kan se er det en rimelig pris...? (Håper jeg! ) 8198490[/snapback] 70-200/4 er høykvalitet på alle måter. Et bombesikkert kjøp. Denne kan du også uten bekymring kjøpe brukt også. Da ligger de på ca 4500,- Til ditt bruk er vanskelig for meg å si, men det vil være en betydelig oppgradering fra den Tamron 70-300 zoomen, det er i alle fall helt sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå