Gå til innhold

Får ikke skrevet i photoshop


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sikkert vært nær en knapp i photoshop som på ett eller annet vis har gjort at jeg ikke får skrevet noe :blush:

For når jeg oppretter textboksen og skal skrive noe, er det ingenting som skjer, det er akkurat som ikke tastaturet virker men det gjør det. Har sjekket at skriften er stor nok til å bli sett og har ikke skrevet med hvirt farge på hvit bakgrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har sikkert vært nær en knapp i photoshop som på ett eller annet vis har gjort at jeg ikke får skrevet noe  :blush:

For når jeg oppretter textboksen og skal skrive noe, er det ingenting som skjer, det er akkurat som ikke tastaturet virker men det gjør det. Har sjekket at skriften er stor nok til å bli sett og har ikke skrevet med hvirt farge på hvit bakgrunn.

8190551[/snapback]

 

Og tekstlaget er selvfølgelig ikke skjult under noen andre lag?? Ei heller er dokumentet så stort i forhold til tekststørrelse at det ikke synes når du skriver..

 

Noen ganger går selve innstillingsfila i PS i stå. Selv om jeg ikke har erfaring med samme problem du nevner, har tull med tekstverktøyet ofte vært første indikasjon på at det er på tide å slette fila slik at PS genererer en ny.

 

Det kan du gjøre ved å trykke inn og holde Ctrl + Shift + Alt umiddelbart etter at du igangsetter oppstart av Photoshop. Si OK til at du vil slette preference-fila. Photoshop vil da generere ny fil. Husk at du etterpå bør stille inn ulike parametere om igjen ettersom Photoshop åpnes som det gjorde første gang du startet opp.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Husk at du etterpå bør stille inn ulike parametere om igjen ettersom Photoshop åpnes som det gjorde første gang du startet opp.

8196885[/snapback]

Og Photoshop vil antagelig kvitte seg med presets og slikt man har laget, hvis man ikke lagrer det først?

Jeg ville hvertfall lagret sånt først, for å være sikker. Har aldri prøvd å slette denne filen før.

Lenke til kommentar

En grei grunnregel er jo alltid å sikkerhetskopiere filer før sletting, men når det gjelder denne fila anser jeg det som helt unødvendig. Det er en helt uproblematisk øvelse. Det eneste som nullstilles er endringene som er gjort i Preferences via Edit >> Preferences og egendefinerte fargeinnstillinger via Edit >> Color Settings. Disse må man selvfølgelig endre i ettertid. Hvis man ikke har kontroll over hvilke innstillinger man ønsker å bruke, kan det jo være en ide å lage noen skjermdumper eller skrive opp innstillingene... På den annen side: hvis man ikke vet hva de ulike tingene er, er det da noe poeng å endre fra standard oppsettet? :roll:

 

Det mest irriterende med øvelsen er at alle varslingsbokser tilbakestilles, så man får en bitteliten periode som man må fjerne eller legge til haker i dialogbokser.

 

Jeg har gjort det hundrevis av ganger uten at det har skapt noen som helst problemer. I kurssammenheng er det gjerne det første man gjør. Rett og slett for å forsikre seg om at alle har program som er satt opp likt og der alle verktøy fungerer som forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...