Gå til innhold

lage bildekollasj i ps


Anbefalte innlegg

Jeg har en del bilder jeg har lyst til å sette sammen til ett bilde som skal være et DVD-cover.

Bildene skal være av forskjellig størrelse og f.eks. delvis overlappe hverandre. Driver og fikler med dette i photoshop, men det virker som at kvaliteten på bildene går ned når jeg bruker imagesize..

Bildene er tatt med digitalkamera og er jo altfor store, derfor setter jeg de ned til ca. 150px... Deretter drar jeg disse over i en ny fil (selve coveret) og plasserer de delvis over hverandre..

 

Hvordan kan jeg gjøre dette uten å miste kvalitet i bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en del bilder jeg har lyst til å sette sammen til ett bilde som skal være et DVD-cover.

Bildene skal være av forskjellig størrelse og f.eks. delvis overlappe hverandre. Driver og fikler med dette i photoshop, men det virker som at kvaliteten på bildene går ned når jeg bruker imagesize..

Bildene er tatt med digitalkamera og er jo altfor store, derfor setter jeg de ned til ca. 150px... Deretter drar jeg disse over i en ny fil (selve coveret) og plasserer de delvis over hverandre..

 

Hvordan kan jeg gjøre dette uten å miste kvalitet i bildene?

8182842[/snapback]

 

Du kan jo dra de over til "cover" imens de fortsatt er store. Gå så på Edit>Free Transform>Hold inne Shift å dra de ned i et hjørne. Da vil du få ønsket str uten at kvalitet blir dårligere. :)

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

I Image Size, husk å velge bicubic som interpoleringsmetode. Dersom du velger Bicubic Sharper eller Bicubic Smoother, kan begge deler påvirke kvaliteten negativt når du skalerer ned. Det kan for så vidt bicubic også, men som regel ikke nevneverdig. Dessuten har du jo ikke noe valg når du ønsker det mindre :D.

 

Det er verdt å nevne at ved å velge en så liten størrelse som 150 px i bredde eller høyde fra et normalt stort bilde nødvendigvis vil fjerne masse detaljer og sjelden vil fremstå som særlig godt..

 

Ellers så er anbefalingen om å bruke free transform god i forhold til å skalere på en rask og effektiv måte. Dersom bildet du drar inn i et annet dokument blir så stort at du ikke ser "rammene" etter at du har holdt inne Ctrl og trykket T, kan du holde Ctrl inne og trykke 0 (null).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...