Gå til innhold

Hvor mye er optisk stabilisator verdt?


Anbefalte innlegg

Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,-

vs

Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,-

 

Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,-

vs

Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,-

 

Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS?

8180165[/snapback]

 

Takk og pris for kameraer med innebygd stabilisering. Sparer en del kroner der, ja.

 

Stabilisering er nyttig i de tilfellene motivet er rolig. For sport og personer i bevegelse er det ingenting som erstatter objektiver med god lysstyrke.

Lenke til kommentar
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS ca 4995,-

vs

Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC ca 2800,-

 

Er den optiske stabilisatoren verdt de ekstra to lappene? Det kommer jo sikkert an på bruken... Jeg tar av og til sportsbilder, men det blir mest personer og naturbilder. Er det noen som har erfaringer med noen av disse objektivene evt andre med OS?

8180165[/snapback]

 

Takk og pris for kameraer med innebygd stabilisering. Sparer en del kroner der, ja.

 

Stabilisering er nyttig i de tilfellene motivet er rolig. For sport og personer i bevegelse er det ingenting som erstatter objektiver med god lysstyrke.

8180285[/snapback]

 

Helt riktig! Husk også at et monopod stativ kan erstatte stabilisatoren. For min del, for meg som bare tar bilder av motiver som står i ro, så syns jeg IS er unværlig.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at IS er utrolig nyttig i mange situasjoner. De færreste av oss tar vel KUN bilder av lengdehoppere eller volleyballspillere, så at en trygt kan si at stabilisering på generell basis er viktig er det liten tvil om.

 

Og i flere tilfeller er IS overlegen lysstyrke. Eksempelvis om man tar landsskapsbilder hvor man ønsker seg mest mulig dybdeskarphet.

I en gitt situasjon; heller 1/8s og f/8 enn 1/60s og f/2.8, altså. (tre steg nedblending)

Andre ganger *vil* du ha lang lukkertid, som f.eks vist under her...

f/14 og 1/5s frihånd

 

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...