Gå til innhold

Problem ved install an Kubuntu, korrupt grafikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å legge inn kubuntu på min Acer 8202 WLMi laptop med ATI X1600 skjermkort. Jeg har brent nyeste Kubuntu 6.10 på en CD og bootet opp fra denne.

Når man får menyen om man vil installere, boote opp fra cden i fail safe grafikk ++ har jeg valgt install/start kubuntu (også prøvd å starte opp fra CD i fail safe grafikk).

Det går helt fint helt den er ferdig å laste filene. Når fillastingen er ferdig kommer det et nytt bilde der jeg man skal gjøre noe, problemet er at grafikken er uleselig med masse artifacts (ligner på når man har overklokket skjermkortet for mye). Det samme skjer når jeg prøver å starte kubuntu direkte fra CD.

Harddisken er partisjonert med en c: partisjon med fat filsystem som har Win XP på seg. Det er en d: med NTFS filsystem til lagring og det er en g: som har FAT filsystem som jeg etterhvert vil ha linux på.

Noen som kan hjelpe meg med å få det installert?

Francis

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ACER tror jeg er kjent for å være god med GNU/Linux; http://tuxmobil.org/acer.html

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men i dine sko ville jeg brent ISO filen en gang til, gjerne med lavere fart siden det reduserer muligheten for feil, og sjekket om livecden fungerte skikkelig da.

Skrevet

Det nærmeste jeg fant din laptop testet med ubuntu 6.10, var her:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/A...velMate8204WLMi

Vedkommende hadde også problemer med liveCD, men siden han fikk testet skal det fungere å installere fra "alternate" CD. Riktignok er det tekstbasert og ikke veldig brukervennlig når du ikke er vant, men så lenge du får satt opp partisjoneringen skal det gå greit. Sjekk også listen over issues på linken jeg ga deg.

Skrevet (endret)

Takk for linkene! Skal prøve å laste ned igjen og brene ut på nytt.

Trykte på ALT - CTRL - F1 når grafikken blei feil og det jeg fikk opp ligger vedlagt på bilde. Kanskje bildet sier en av dere noe? Jeg skjønner fint lite av det....

Francis

Endret av paulinfrancis
Gjest Slettet+5432143541
Skrevet

Ren gjetning:

Den støtter ikke oppløsningen?

Det er noe jeg sliter med på min bærbare (widescreen) akkurat nå med den live-cden

Skrevet

Bonjour.

En fransk fyr skrev en liten forklaring på hvordan han fiksa Live-CDen på sin Acer Travelmate 8202. Problemet hans er som du sier skjermoppløsningen, men også trøblete ACPI-implementasjon i maskinen.

Notre ami de la France a écrit cette solution.

Jeg kan forsøke å gjengi den på norsk, sånn i tilfelle:

- Boot Live-CDen. Du får opp en meny.

- Evt. trykk F2 for å bytte språk.

- Trykk F6 for å angi ekstra boot-parametre. Visk ut "quiet splash" (dette gjør at du får se mere tekst (detaljer) mens ting loades i stedet for en pen logo) og legg til "acpi=off" bakerst (booter Linux uten ACPI-strømsparingsfunksjonene) og trykk enter for å boote videre.

- La ting loade helt til den er ferdig og du sitter igjen med et spraglete, utydelig skjermbilde.

- Trykk CTRL+ALT+F1 for å bytte til et terminalvindu.

- Trykk ENTER noen ganger så du får en "ren" shell-prompt.

- Rediger fila med skjerminnstillingene ved å skrive "sudo nano /etc/X11/xorg.conf". Inni teksteditoren må du bla deg ned til Section "Screen", hvor du finner SubSection "Display" med 24-bits fargedybde. Der skal du endre den første oppløsningen til "1280x1024". {{Guiden sier at dette skal stå i stedet for 1680x1050 som sannsynligvis er den oppløsningen dere egenltig ønsker (?), men det må dere fikse på senere etter å ha instalert ATI-driver.}} (De andre oppløsningen videre på linja kan dere godt fjerne)

- Lagre fila med CTRL+O og avslutt teksteditoren med CTRL+X.

- Gå tilbake til grafisk vindu ved å trykke CTRL+ALT+F7.

- Restart grafikk-serveren (Xorg) ved å trykke CTLR+ALT+BKSPACE.

Forhåpentligvis skal dette gi dere et forståelig bilde, dog i suboptimal oppløsning, men tilstrekkelig til å gjennomføre installasjonen. Når *ubuntu er installert ferdig, reboot og legg inn ATI-drivere og endre oppløsning for å få det perfekt.

Lykke til.

Skrevet

Fikk installert kubuntu med alternate install, men når det starter opp kommer de samme problemene som før. Prøvde også live CDen igjen, men det så ikke ut til å fungere selv med å gjøre de endringene :(

Er litt lei nå men har fotsatt ikke gitt opp håpet om å få det til å fungere.

Francis

Skrevet

Jippi! Nå fungerte det å få igang live CDen. Jeg endret alle oppløsningene til 1280x1024 og da virket det. Skjønte ikke helt det med partisjonene når den ber å mounte og det mtp hva som skal hvor og alt det der. Vil være helt sikekr sånn at jeg plutselig ikke formaterer feil partisjon og mister alle mine data.

Jeg har fått til å legge det inn med alternate install, men da er bildet vrengt igjen. Er det mulig å få opp kommandovinduet som er på live cden for å fikse oppløsningen når linux allerede er installert?

Til sist, hvis jeg ikke lengre vil ha linux på maskinen en gang, hvordan får jeg XP sin bootloader tilbake?

Francis

Skrevet
Jeg har fått til å legge det inn med alternate install, men da er bildet vrengt igjen. Er det mulig å få opp kommandovinduet som er på live cden for å fikse oppløsningen når linux allerede er installert?

8167730[/snapback]

Ikke noe problem, det er vel bare å sette riktig oppløsning. Hvis du ikke er redd for gedit/emacs/nano e.l. og å editere i xorg.conf, så skal det være fort gjort, og ja, du kan gjøre det fra liveCD, men du vil kanskje trenge noe veiledning underveis.

Skrevet

Nå sitter jeg i Linux for første gang! Kommer nok til å ta litt tid til å sette seg inn i det, men det virker moro :)

Tusen tusen takk til alle som har hjulpet meg til å få det til (blir nok flere spørsmål etterhvert :p)!

Francis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...