Gå til innhold

Jeg får bare sting!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur nok det. Det er iallefall det eg også kaller for sting :]

Men når du får sting så pust ganske dypt, rolig inn og ut.

Kanskje du presser deg for tidelig. Kanskje det er smart å varme opp skikklig først? Eg er egentlig ikkje nokon ekspert på akkurat detta :p . Når eg jogger pleier eg aldri å jogge nedoverbakke(iallefall ikkje i begynnelsen av joggeturen), får alltid sting da. Så eg går ned lange bakker, jogger frem og tilbake :]

Endret av 2rst1
Lenke til kommentar

Jeg er bare 15år kan jeg voske det fra meg?

8156239[/snapback]

 

en friidrettsutøver som jeg kjenner fortalte meg at han trenet dette av seg ved å løpe lenge og rolig med sting. Det var visst snakk om årevis. Så det er visstnok mulig. men rimelig vondt.

 

Og tror ikke det skal være nødvendig for mosjonsutøvere, mer for de som ikke kan droppe å presse seg på treningsøktene da dette gir for stor konsekvens for treningsfasen deres.

Lenke til kommentar
Prøv å ha hånden like ved der du får sting, og knytt knyttneven så hardt du klarer. Det er pleier å funke! :)

8161344[/snapback]

har prøvd å holde steiner i hånda. men ingen hell...

8163083[/snapback]

Tror muligens han mener at du skal klemme litt inn der du har sting. Det har jeg følt at har hjulpet før.

 

Akkurat som 2rst1, så pleide jeg også alltid å gå ned en bakke fra skolen og nedpå til der vi skulle. Løp jeg ned den bakken med en gang, så fikk jeg det garantert.

 

Ellers tror jeg også det har noe med pusteteknikk å gjøre.

Å ikke drikke og spise rett før er også et godt tips.

Tror også det er bra å gå ordentlig på do litt før.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet for en stund siden. Etter jeg begynte å kutte ut all spising og drikking i minst en time før trening, og varmet opp skikkelig i et kvarter, forsvant det etterhvert. For meg var det snakk om uker før det ble bedre, og jeg jogget 3-5 dager i uka, men etterhvert bare ignorerte jeg det og fortsatte like fort som jeg ville gjort ellers. Nå får jeg det ikke lenger.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Søkte litt kjapt rundt for å finne ut hva det er, men det ser ut til at man ikke vet det.

Dette var det jeg fant med mest forklaring:

Sting / Hold – hva er det og hvordan kan man best unngå problemet ?

 

Mange får vondt i mellomgulvet når de trener kondisjon. Dette kalles sting eller hold. Man vet ikke eksakt hva sting kommer av, men det er på det rene at smerten oppstår i forbindelse med trening. Sting kan oppstå ved alle former for kondisjonstrening, og gjerne dersom en puster dypt og tungt. At treningen er uvant er også en innfallsvinkel.

 

Lenge trodde vi at smertene/ubehag kommer fra milten når årene i milten ble kontrahert for å takle den økte blodvolumen under belastning. Denne forklaringen har man gått bort i fra siden også personer uten milt kan få sting.

En nyere forklaringsmodell går på at sting oppstår i diafragma ("pustemuskelen") når denne muskelen midlertidig ikke får dekket sitt O2-behov. Sting opptrer oftere hos utrente rett ved starten av en belastning, spesielt i forbindelse med et større måltid før treningen. Sting forsvinner når O2-tilbud i pustemuskulaturen blir større enn O2-behov.

 

Hva kan du gjøre for å unngå sting?

1. Pass på ikke å spise tung mat rett før trening.

2. Tygg maten du spiser godt

3. Pass på å ikke drikke mye væske rett før trening

4. Tren lett

5. Tren ofte

6. Bygg opp treningen sakte.

7. Unngå dyp, hivende og tung pust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...