Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC som router og switch i lite nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har bygget om nettverket etter flere problemer. Nå har vi en helt grei løsning.

 

Jeg bruker en pc med to nettverkskort som router. Har så flere switcher seriekoblet. Har nå 16-17 maskiner i nettverket og det funker som bare juling.

Merkelig nok så funker ikke Ethernet/dsl inngangen på switchene. kobler alt i en vanlig port, men så lenge det virker så.

 

To spørmål: Jeg har en trådløs router som jeg gjerne skulle hatt inn i dette nettverket slik at jeg kan surfe trådløst. Det ser ikke ut til å virke? verken vanlig port eller Ethernet/dsl. Hva kan dette være? Skulle tro dette kom som ett eget "under nettverk" under det vanlige ettersom det har egen router?

 

Spørsmål nr 2. På "router pc'en så har jeg egen apache server, skal få ftp osv osv. Finnes det noen programmer for å overvåke nettverkstrafikk osv osv?

Eller andre morsomme nettverksprogrammer.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned DU meter. Der får du hastighet ut og inn, pluss en total sum, siste timen, døgnet, mnd osv.:)

 

 

jess

 

 

Spørsmål nr 2. På "router pc'en så har jeg egen apache server, skal få ftp osv osv. Finnes det noen programmer for å overvåke nettverkstrafikk osv osv?

Eller andre morsomme nettverksprogrammer.?

8152637[/snapback]

Lenke til kommentar

om du har en trådløs ruter, de leveres jo i mange varrianter. Med porter uten porter. Hvis din har mer enn en port, må du kobble deg til den på vanlig måte, slå av DHCP for vanlig LAN, og aktiver DHCP for trådløst. Så drar du bare en kabel fra den trådløse rutern og til en av dine switcher. Da skal det hele være i boks på både den trådløse måten, og kablet.

Lenke til kommentar

Er det ikke noen flere program for å overvåke nettverkstrafikken? Feks program som man kan se hvor folk har surfet, stenge nettsider osv?

8186603[/snapback]

 

Installer en proxy eller firewall på routerpcen. Da kan du logge alt du vil. Dersom du kjører linux på pcen, finnes det et utall av løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...