Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal sette opp trådløst nettverk for en bedrift.

 

De skal ha kablet til sine egne kontormaskiner, men i tillegg et trådløst nett for gjester som er på besøk. De ønsker å kunne tillate bruk via en slags, ala hva nettkafer gjør feks, for å kunne holde kontroll over hvem som er pålogget. Det er et ganske bebygget område, så de ønsker ikke å holde nettet åpent for alle.

 

Dvs. nettet kan gjerne være åpent å koble på, men må på en eller annen måte autorisere får å få tilgang til web.

 

Noen ideer?

Endret av Franken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo sette opp eit passord, som då hindrer naboar. Men eg vett ikkje ka du kan gjer får å få det akkurat så du vill sorry.

8152833[/snapback]

 

søk litt på captive portal du.. eventuelt se litt på Monowall ( http://m0n0.ch/wall/ )

 

edit: med captive portal så får du opp en nettside som du må logge deg på først.. her kan du for eks lage pålogging med passord, eller for eks be om at gjestene skriver inn sitt navn før de klikker på en knapp og får tilgang til nettet..

Jeg regner med at du kan få løsningen til å registrere maskinnavnet til bruker automatisk (for eks)

 

håper dette er til hjelp!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Takk for raske tilbakemeldinger. :-)

 

Det er noe i den duren jeg er på jakt etter, men samtidig et litt mer kommersielt produkt. Dvs. en "out of the box" løsning. Hadde vært supert om jeg kunne kjøpt et aksesspunkt fra en eller annen leverandør, som hadde disse mulighetene innebygget.

Lenke til kommentar
Takk for raske tilbakemeldinger. :-)

 

Det er noe i den duren jeg er på jakt etter, men samtidig et litt mer kommersielt produkt. Dvs. en "out of the box" løsning. Hadde vært supert om jeg kunne kjøpt et aksesspunkt fra en eller annen leverandør, som hadde disse mulighetene innebygget.

8153844[/snapback]

 

Monowall er veldig bra og stabilt, så det er ikke noe å "frykte" her.

Men det du ser etter er da Captive Portal...

se på oversikten på siden linket til under:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Captive_porta...Captive_Portals

Lenke til kommentar

Har vært borti det tidligere. Derimot ønsker jeg en ferdig løsning som rett og slett bare kan kobles til. Monowall krever en egen liten server (noe som forsåvidt en ferdigløsning også er om vi skal være veldig fin på det;)), men som sagt... En out of the box løsning er det jeg ser for meg.

 

Forundrer meg litt at ikke Dlink eller Linksys har kommet med noe tilsvarende... Er vel en god forklaring på det også.

Lenke til kommentar

Om D-link eller Linksys har noe løsning til deg, vet jeg ikke. Men det du er ute etter et et HotSpot Gateway. Jeg vet at blant annet Planet har disse løsningen.

 

Da settes det opp en trådløs sender, og en printer som skriver ut en "kvittering" med innloggingsid.

 

Ser at også ZyXEL har slike løsninger, mer om dene finner du her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=45125#

Lenke til kommentar

Hei

 

Har selv gode erfaringer med Nomdix og HotSpotManager (software) sammen med Cisco AP'er (eller WLAN Controller).

 

I HotSpotManager lager du billetter (vouchers) som kan deles ut f. eks. i respesjone til besøkende, og som kun gir adgang til Internet (eget VLAN). Så kan du ha et annet VLAN for de ansatte som gir aksess til "alle" nettverk. VLAN'ene skiller du med SSID i AP'et.

 

De ansatte kan f. eks. autentisere seg som ansatte ved hjelp av sertifikat eller Computer Account i domenet.

 

Ulempen med denne løsningen er at den er langt i fra gratis...

 

Lykke til!

Grant_Lee

Lenke til kommentar

Det var noe sånt jeg hadde sett for meg egentlig. Å skille av nettene i egne VLAN. En slik løsning som du skisserer virker fornuftig, men samtidig høres veldig dyr ut(?). Tror ikke denne bedriften er villig til å investere så mye i noe som kommer til å bli brukt i liten grad.

 

Må vel bare finne en annen løsning :-)

Lenke til kommentar
En tyngre kommersiell variant er nomadix.

8153872[/snapback]

 

Støtter svaret over. Vi kjører nomadix og er kjempe fornøyd. Med nomadix kan du benytte den interne antennen, eller du kan implementere nomadix i et større trådløst nett.

 

Mener den minste Nomadix'en koster rundt en 8000 kr.

 

Nomadix virker veldig profft fra en brukers ståsted.

Lenke til kommentar

Vi kjører en mer lavbudsjettsvariant, en som jeg tror også kan konkurrerere med de mer kostnadshungrige løsningene...krever dog mer tid - flashing og oppsett av Radius-server.

 

Har endel trådløsrutere av typen Linksys WRT54GL stående rundt. Disse er flashet med firmware'n DD-WRT som gir innebygget hotspot-funksjonalitet, samt mye annet digg.

 

En slik ruter koster ca 700 kroner, DD-WRT-firmwaren er gratis. Da kan man også booste sendestyrken betraktelig. Og selvfølgelig bytte ut antenner etter hvilket bruk man ser for seg (innendørs, utendørs, retningsbestemt osv) Vi bruker de medfølgende antennene og de funker topp. Bruker vel en dags arbeid på å implementere dette, men da har man fort spart noen ti-tusener på dette...

 

Total kostandsramme for 5 rutere: 3500 kroner :thumbup: . Dønn stabilt er det også.

Får du folk som bruker torrents på nettverket takler disse ruterene også dette fint.

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar

En liten kommentar til Borgy246:

Vær varsom med å øke signalstyrken på aksesspunktene. Du introduserer mer støy for omgivelsene og degraderer signalet fra AP. Det største problemet med økt sendestyrke er at AP rekker lengre enn hva klientene gjør med sitt svar. Dermed kan klienter bli ustabile når de konstant prøver å authe eller assosiere seg mot disse AP som egentlig er utenfor rekkevidde.

 

Og dersom man velger Linksys er det viktig å finne nøyaktig WRT54GL. De øvrige av dagens generasjon Linksys er uegnet for denne type modifikasjon og er generelt sett elendige rutere (også for dårlige for hjemmebruk etter min mening).

Linksys hadde gode produkter frem til de byttet til vxworks og fjernet det meste av RAM.

 

Jeg er selv litt tilhenger av en slik løsning du skisserer (har en haug med gamle WRT54GS hjemme), men det krever litt mer vedlikehold og kompetanse. I tillegg mister du de mer avanserte funksjonene, som QoS i luften.

Lenke til kommentar
En liten kommentar til Borgy246:

Vær varsom med å øke signalstyrken på aksesspunktene. Du introduserer mer støy for omgivelsene og degraderer signalet fra AP. Det største problemet med økt sendestyrke er at AP rekker lengre enn hva klientene gjør med sitt svar. Dermed kan klienter bli ustabile når de konstant prøver å authe eller assosiere seg mot disse AP som egentlig er utenfor rekkevidde.

 

Og dersom man velger Linksys er det viktig å finne nøyaktig WRT54GL. De øvrige av dagens generasjon Linksys er uegnet for denne type modifikasjon og er generelt sett elendige rutere (også for dårlige for hjemmebruk etter min mening).

Linksys hadde gode produkter frem til de byttet til vxworks og fjernet det meste av RAM.

 

Jeg er selv litt tilhenger av en slik løsning du skisserer (har en haug med gamle WRT54GS hjemme), men det krever litt mer vedlikehold og kompetanse. I tillegg mister du de mer avanserte funksjonene, som QoS i luften.

8196983[/snapback]

 

Litt offtopic, om du har 2 linksys wrt54gl routere, og mekker ei bru utav det, så kan det vel ha sin hensikt og øke styrken på begge routerene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...