Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! trenger hjelp til et IDE harddisk problem!


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har bygget en ny pc med nye deler og beholdt en gammel IDE harddisk. jeg har satt i alt og starter pc'en alt går fint i bootscreenen men så kommer det feilmeddelse hvor det står at enten harddisken er beskadet eller konfigurert feil :cry: , alt er satt riktig i harddisken i master og DVD-ROM'en i slave. så hvorfor sier den at det er feil og hva skal jeg gjøre for å få pc'en til å virke? takker for all hjelp.

Hilsen andreas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har bygget en ny pc med nye deler og beholdt en gammel IDE harddisk. jeg har satt i alt og starter pc'en alt går fint i bootscreenen men så kommer det feilmeddelse hvor det står at enten harddisken er beskadet eller konfigurert feil :cry: , alt er satt riktig i harddisken i master og DVD-ROM'en i slave. så hvorfor sier den at det er feil og hva skal jeg gjøre for å få pc'en til å virke? takker for all hjelp.

Hilsen andreas.

8148531[/snapback]

Generelt er det en dårlig ide å bruke en harddisk med en gammel Windows-installasjon som boot-disk. Dette vil vanligvis ikke fungere, ettersom driverne for all hardware, inkludert hovedkort og prosessor, passer til den gamle maskinen. Du må nok formatere og installere windows på nytt.

Lenke til kommentar
alt er satt riktig i harddisken i master og DVD-ROM'en i slave.

8148531[/snapback]

 

Hey:)

 

Først.

Hvis du bare har en harddisk og en dvd-rom, er harddisk master (siden det bare er en) og dvd-rom master (siden det bare er en)

 

Sjekk kablene at alle "pinnene" er rette og at kontaktene sitter godt.

 

Jeg har lest om tilsvarende problem her tidligere (finner det ikke i forbifarten) og jeg mins, som de andre sier, at alternativt er å legge inn OP på nytt.

 

Men hvis du sjekker i bios at hd ligger der og ser over innstillingene, ev resett til "standart" innstillinger.. kan være du innom for å få det til å fungere.

 

Har du prøvd:

Tappe F8 under oppstart og sikkerhetsmodus?

Starte maskinen fra windows cd?

 

Hvis du har viktige ting på harddisken kan du plugge den inn i en annen maskin, for så å dele den til to partisjoner, så flytte det du vil beholde til den nye partisjonen.

 

 

 

Håper noe av dette hjelper?

 

 

Greb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...