Gå til innhold

Hjelp til valg av MiniDV taper

Anbefalte innlegg

Da er mitt Sony HDR-HC7E på vei.. og nå lurer jeg litt på hvilke taper jeg skal velge.

Har så langt fått med meg at man skal holde seg til ett merke. Med mindre en ønsker å bruke rensekasett i tide og utide.

For det første er det stor forskjell på forskjellie merker og modeller?

Kunne gjerne tenkte meg å brukt ett merke som selges typisk på elkjøp lefdal, expert.. osv. kun pga av tilgjengelighet.

Virker som TDK er tungt inne der i gården.

Så er det noe forskjell på denne TDK'en på Siba

http://www.siba.no/index.aspx?identifier=NO24117&SiteId=no

og denne fra lefdal

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...gory_tabcontent

Vil jo anta det siden det er omtrent 100% prisforskjell.

Eventuelt er det andre taper jeg BØR velge.

Takke for alle svar!

Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid brukt Sony premium taper til mitt Sony kamera. Fås tak i på blant annet Expert, Japanfoto, osv.

Mener å huske at en eller annen kar sa at Sony brukte et smøremiddel på tapene som raskere førte til at lesehodet i kameraet måtte renses enn ved noen av de andre merkene. Men i løpet av de 3-4 årene jeg har hatt kameraet så har jeg bare måttet rense lesehodet med en sånn rense tape 3 ganger. Og jeg tar opp ca 10-15 taper i året som så spilles av og redigeres på PC.

Tror de fleste merker vil fungere bra. To tips er som du sier å holde deg til samme tape merke og ikke ta opp i LP modus, kun SP.

EDIT: Er nok ikke store forskjellen mellom de tapene du linker til. Men ser ut som den pakken til 99,- kroner er en sånn color versjon, hvor tapene kommer med forskjellig farge på kasetten. Sony har også tilsvarende, og jeg velger som regel Premium tapene, ikke color versjonen, color tapene virker til å være av dårligere kvalitet.

Endret av JoergenJonassen
Mener å huske at en eller annen kar sa at Sony brukte et smøremiddel på tapene som raskere førte til at lesehodet i kameraet måtte renses enn ved noen av de andre merkene. Men i løpet av de 3-4 årene jeg har hatt kameraet så har jeg bare måttet rense lesehodet med en sånn rense tape 3 ganger. Og jeg tar opp ca 10-15 taper i året som så spilles av og redigeres på PC.
Jeg har ikke brukt annet enn Panasonic taper, og de årene jeg har hatt kameraet nå (ca. samme tid som deg, 3-4 år, ca. samme antall kassetter) har jeg ikke hatt behov for rensekassett én eneste gang. Mulig det er noe med smøremiddelet til Sony som ikke er helt bra, men det er stort sett hvis du blander kassetter at smøremiddelet krøller det til.

Man kan kjøpe omtrent hvilket merke som helst, og få topp kvalitet ettersom det uansett lagres digitalt. Bare hold deg unna Long Play, så er du ganske sikker.

Panasonic og Sony er vel blant de tapene som er regnet som de beste. TDK og JVC hadde hvert sitt problem med hhv. dropouts og at tapen "smuldret" litt og la igjen ørsmå taperester. Husker ikke hvilken som gjorde hva, men er dette riktig, så ville jeg holdt meg unna de.

Hold deg til Sony, Maxell, eller Fuji, da er du rimelig trygg.

TDK lager bare trøbbel.

Panasonics taper pleier også å være bra, men de er relativt dyre, uten å gi noen spesielle fordeler.

JVC tape er jeg litt usikker på - tror de kjøper inn partier med det ene og det andre og setter sitt navn på dem, så der kan det være variabel kvalitet.

( og ja, jeg må innrømme at jeg er tapepusher, så jeg er muligens litt partisk )

Panasonics taper pleier også å være bra, men de er relativt dyre, uten å gi noen spesielle fordeler.
Ville bare si at jeg har samme erfaring som flere her på forumet. Etter å ha brukt Panasonic sine taper helt siden jeg fikk mitt kamera (3 år siden cirka) har jeg ikke hatt behov for rensetape én gang. Andre som bruker andre merker, som f.eks. Sony, har kjørt rensetape cirka 3-4 ganger i gjennomsnitt i samme tidsrom. Tror kanskje Panasonic sine taper legger igjen mindre taperester, eller har et smøremiddel som er snillere med tanke på hvordan det oppfører seg når det blir gammelt. Ellers å kan det være tilfeldighet. Uansett ser jeg selv ingen grunn til å ta sjansen :)

8195550[/snapback]

Spesiellt når profftapene går for 44kr og 63kr stk(fra forhandler i norge ink. mva), proffesional og advanced master tapene fra panasonic som er i kvalitetsområde dvcam/master tape fra Sony sitt proffutvalg, og sony er BETRAKTELIG dyrere.

Bruker utelukkende Advanced master tapene, til nød butikktapene fra pana(for å holde meg til samme merke..), og nada problemer så langt. Tror de 3 kameraene jeg bruker(ett hoved, backup og "deck") har rundet hvertfall 300-400timer på hour meterne totalt..

Sony Premium vet jeg og MANGE bruker med gode erfaringer.

For folk flest er det verdt å huske at bildekvaliteten ikke blir bedre av bedre taper, men holdbarheten og slitestyrken på feks. profftaper er LITT...veldig mye bedre enn dyrebillig taper fra Elkjøp

8195550[/snapback]

Spesiellt når profftapene går for 44kr og 63kr stk(fra forhandler i norge ink. mva), proffesional og advanced master tapene fra panasonic som er i kvalitetsområde dvcam/master tape fra Sony sitt proffutvalg, og sony er BETRAKTELIG dyrere.

8199507[/snapback]

Vil nok heller sammenligne disse med Sonys Premium og Excellence, DVCAM blir noe litt annet og bør nok heller sammenlignes med DVCPRO tapene fra Panasonic.

Prismessig bør Sony Permium ligge på ca 30 ink MVA om forhandleren din kjører med fornuftige kalkyler.

I større kvanta kommer du ned mot 20 + mva / 25 ink.

8195550[/snapback]

8199507[/snapback]

Vil nok heller sammenligne disse med Sonys Premium og Excellence, DVCAM blir noe litt annet og bør nok heller sammenlignes med DVCPRO tapene fra Panasonic.

8201545[/snapback]

For å klargjør en ting jeg snakker om AY-DVM63PQ, professional og AY-DVM63AMQ Advanced Master. Advanced master er tape forhandlern jeg kjøper hos putter i samme kvalitetsklasse som Dvcam/master taper fra sony. Selvfølgelig ligger sonytapene i ett større og mer solid cover og er stripet, praktisk med tanke på TC, men ellers er det ikke noe spesiellt med sony sine taper. Dvcam er vel uansett noe tull og bare unødvendig dyrt nå som taper og drivverk er blitt såpass bra. Men skulle man ønske å bruke det så merker pana plasten på coveret med runn time for både dvcam, dv og hdv...

Dvcam er ikke noe annet enn dv med litt kjappere bånd, dvcpro er ett litt annet format med feks. ett anne colorspace 4:1:1 kontra dv sitt 4:2:0 og finnes i to bitrates, 25 og 50. Ellers er dvcpro identisk med dv.

Så min erfaring er vel mer at Sony er de som er unødvendig dyre, uten å gi spesielle fordeler. Har enda til gode å se tester og skriverier som viser til at sony lager bedre profftaper enn feks. panasonic.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...