Gå til innhold

FAT 32 -> NTFS


Anbefalte innlegg

Morn igjen.

Jeg har en Maxtor disk på 300gb (ekstern, Onetouch II) som bruker filsystem FAT32, og en vanlig Maxtor (intern) på 160gb som bruker NTFS. Så prøvde jeg å flytte en fil på 4,5 gb til den eksterne men det kommer opp at det ikke er nok diskplass. Så vidt jeg skjønner kan jeg ikke flytte filer over en viss størrelse over til FAT32-disken.

 

Da er det store spørsmålet, kan jeg UTEN å slette filene på den eksterne disken gjøre om filsystemet fra FAT32 til NTFS? Og hvordan? Bør jeg ta backup av backupdisken? Her trenger jeg hjelp litt kjapt ettersom dette helst skal løses i løpet av dagen i dag!

 

Setter igjen pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Start>Run> skriv CMD >OK

I Command Prompt vinduet skriv: convert c: /FS:NTFS

Om du bør ta backup er et spørsmål du må vurdere selv, det går som regel bra, men det finnes jo alltid unntak.

8143881[/snapback]

 

Ikke noe problem å ta backup, tryggest det. Uansett, jeg regner med at her er 'c' stasjonsnavnet på den eksterne disken? Så i mitt tilfelle blir det:

 

convert i: /FS:NTFS

 

?

 

Hva betyr disse forskjellige attributene (FS:NTFS)? Regner med at ':NTFS' betyr til NTFS?

 

Takker igjen for hjelp!

Lenke til kommentar
Start>Run> skriv CMD >OK

I Command Prompt vinduet skriv: convert c: /FS:NTFS

Om du bør ta backup er et spørsmål du må vurdere selv, det går som regel bra, men det finnes jo alltid unntak.

8143881[/snapback]

 

Ikke noe problem å ta backup, tryggest det. Uansett, jeg regner med at her er 'c' stasjonsnavnet på den eksterne disken? Så i mitt tilfelle blir det:

 

convert i: /FS:NTFS

 

?

 

Hva betyr disse forskjellige attributene (FS:NTFS)? Regner med at ':NTFS' betyr til NTFS?

 

Takker igjen for hjelp!

8143941[/snapback]

Jepp bytt ut c: med f.eks. i:

FS=File System og NTFS er ja nettopp NTFS. Convert kan kun konvertere til NTFS, men du må altså likevel angi dette for at kommandoen skal virke. Det er altså ikke mulig å konvertere tilbake til FAT32 med convert.

 

Det finnes noen flere parametre, men kan ikke huske at jeg noen gang har brukt disse. Hvis du lurere på hva de er kan du skrive convert /?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Forresten, jeg sitter nå på en maskin med XP home (som jeg skal ta med meg hjem), men hjemme har jeg en maskin som bruker Win98 se. Kan jeg lese NTFS med 98?

 

Tar convert forresten lang tid?

 

Og forsvinner all data fra disken når jeg lager filsystemet?

 

Må jeg reformatere disken etter endring av filsystemet?

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar
Forresten, jeg sitter nå på en maskin med XP home (som jeg skal ta med meg hjem), men hjemme har jeg en maskin som bruker Win98 se. Kan jeg lese NTFS med 98?

 

Tar convert forresten lang tid?

 

Og forsvinner all data fra disken når jeg lager filsystemet?

 

Må jeg reformatere disken etter endring av filsystemet?

8143993[/snapback]

Tar ikke fryktelig lang tid. Noen minutter avhengig av hvor stor disken er. Alle data skal være inntakt etter en vellykket konvertiering. Du skal ikke formatere, det er det som er hele poenget med convert.

 

Win 98 kan ikke lese (eller skriv)NTFS i utgangspunktet men det finnes løsninger, som f.eks. denne: NTFS for Windows 98.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Når du skal trikse med filsystemet og partisjonsstørrelsene på en disk så tar du bestandig backup, selv om slik stort sett går bra så er det smart å ta backup for den dagen det ikke går bra så kommer du til å føle deg jævla dum som ikke tok backup:)

 

Så vidt jeg husker så er det ikke støtte for skriving til NTFS som standard i Win98, men det er mulig at jeg husker feil.

 

 

 

Edit2: Ser at jeg var noen sekunder for sein denne gangen. Fjerner derfor linken, siden det ser innmari dumt ut at jeg har posta denne linken etter at en annen har postet linken.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Så egentlig burde jeg:

 

1:

Overføre det jeg vil ha fra NTFS-disken til eksterndisken.

 

2:

Formatere og reinnstallere programvare på NTFS-disken.

 

3:

Kopiere det jeg vil ha fra 98-disken til eksterndisken.

 

4:

Kopiere (ta backup) av eksterndisken til NTFS-disken.

 

5:

Konvertere og eventuelt formatere eksterndisken som nå har blitt NTFS.

 

6:

Kopiere tilbake til eksterndisken.

 

Høres dette ut som en bra plan?

 

Og hvorfor kan jeg ikke kopiere 4,5 gb inn til FAT32, forresten?

Lenke til kommentar
Så egentlig burde jeg:

 

1:

Overføre det jeg vil ha fra NTFS-disken til eksterndisken.

 

2:

Formatere og reinnstallere programvare på NTFS-disken.

 

3:

Kopiere det jeg vil ha fra 98-disken til eksterndisken.

 

4:

Kopiere (ta backup) av eksterndisken til NTFS-disken.

 

5:

Konvertere og eventuelt formatere eksterndisken som nå har blitt NTFS.

 

6:

Kopiere tilbake til eksterndisken.

 

Høres dette ut som en bra plan?

 

Og hvorfor kan jeg ikke kopiere 4,5 gb inn til FAT32, forresten?

8144117[/snapback]

 

Tror ikke du har forstått helt. Hvis jeg har forstått deg riktig er poenget at du ønsker å konvertere den eksterne disken til NTFS for å kunne ha filer større en 4,5 GB på den.

 

Det du da gjør er følgende.

 

1. Ta backup av disken om du vil være på den sikre siden

2. Kjør konvertering av disken, dette konverterer disken uten å påvirke dataene på disken.

3. Installer NTFS-software på Windows 98 maskinen for å kunne bruke den eksterne disken mot denne.

Grunnen til at du ikke kan kopiere 4,5 GB til FAT32 er at det er en begrensning i FAT32's adresseringssystem som gjør at det rett og slett ikke kan adressere så store filer. Det er ikke mulig å gjøre noe med dette, annet enn å benytte et annet filsystem.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med at jeg har havnet i denne situasjonen i utgangspunktet er at jeg har kjøpt med en brukt maskin av en i familien. Han har noen greier på maskinen (NTFS/XP Home) som jeg vil ha. Derfor ville jeg kopiere over noen filer til den eksterne disken (FAT32). Men hjemme har jeg en maskin som jeg ikke skal bruke mer (Win98), og dermed vil jeg kopiere ut mine ting fra den. Så til slutt skal jeg ende opp med en maskin med NTFS og XP Home, og en ekstern disk med NTFS.

 

Tenkte bare jeg kunne kombinere alle disse tingene uten å drive å innstallere flere ting på den gamle. Så da spør jeg igjen, er planen min ovenfor en grei måte å gjøre det på, selv om jeg kanskje bruker unødvendig mye tid?

Lenke til kommentar
Hovedpoenget med at jeg har havnet i denne situasjonen i utgangspunktet er at jeg har kjøpt med en brukt maskin av en i familien. Han har noen greier på maskinen (NTFS/XP Home) som jeg vil ha. Derfor ville jeg kopiere over noen filer til den eksterne disken (FAT32). Men hjemme har jeg en maskin som jeg ikke skal bruke mer (Win98), og dermed vil jeg kopiere ut mine ting fra den. Så til slutt skal jeg ende opp med en maskin med NTFS og XP Home, og en ekstern disk med NTFS.

 

Tenkte bare jeg kunne kombinere alle disse tingene uten å drive å innstallere flere ting på den gamle. Så da spør jeg igjen, er planen min ovenfor en grei måte å gjøre det på, selv om jeg kanskje bruker unødvendig mye tid?

8144241[/snapback]

 

 

Hvis den eksterne disken er FAT32, så kan du trygt kopiere over filene fra Win98-maskinen først, kopiere alt dette inn på maskinen med WInXP, convertere eksterndisken til NTFS for deretter og skrive de store filene på 4,5GB over til eksterndisken.

 

JEg trodde først at du skulle flytte filer fra NTFS til Win98, noe du altså ikke skal?

Lenke til kommentar
Så egentlig burde jeg:

 

1:

Overføre det jeg vil ha fra NTFS-disken til eksterndisken.

 

2:

Formatere og reinnstallere programvare på NTFS-disken.

 

3:

Kopiere det jeg vil ha fra 98-disken til eksterndisken.

 

4:

Kopiere (ta backup) av eksterndisken til NTFS-disken.

 

5:

Konvertere og eventuelt formatere eksterndisken som nå har blitt NTFS.

 

6:

Kopiere tilbake til eksterndisken.

 

Høres dette ut som en bra plan?

 

Og hvorfor kan jeg ikke kopiere 4,5 gb inn til FAT32, forresten?

8144117[/snapback]

Med NTFS-disken, mener du da den interne disken i maskinen med XP Home du har kjøpt brukt?

 

Og mener du at du ønsker å reinstallere denne maskinen, men at du vil ta vare på noe av innholdet på disken, og at det er dette som inneholder filer som er for store for FAT32?

 

Er det nok plass på den eksterne disken til å ha innholdet fra både XP Home og Win 98-maskinen?

 

I så fall ville jeg gjort som følger

 

1. Kopiert innholdet fra windows 98-maskinen til den eksterne disken

2. Beholdt Windows 98-maskinen som en backup (for filene fra pkt. 1)

3. Koblet den eksterne disken til XP-maskinen og konvertert til NTFS

4. Overført filene fra XP-maskinen til ekstern disk

5. Re-installert XP-maskinen (Boot fra XP-CD, formater disken og installer XP, det er ikke nødvendig å formatere før du booter fra XP_CDen)

6. Kopier filene fra ekstern disk til den ny-installerte XP-PCen.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

JEg trodde først at du skulle flytte filer fra NTFS til Win98, noe du altså ikke skal?

 

- - -

 

Greia er at jeg er nå i Stavanger og henter den andre maskinen som er NTFS. Men jeg vil reinnstallere programvaren på denne maskinen, altså vil jeg formatere disken. Har i utgangspunktet løst problemet med den store filen ved å zippe den i mindre filer, men det er jo en .iso-fil så den må opp i stor størrelse igjen.

 

Når jeg kommer hjem igjen, skal jeg kopiere ut det jeg vil ta vare på fra den gamle maskinen (Win98) som jeg har lånt, til eksterndisken. Dermed trenger jeg at eksterndisken kan lese både NTFS og FAT32 et kort lite øyeblikk. Når dette er gjort skal jeg gi tilbake den gamle maskinen. Da har jeg alt jeg skal ha fra begge maskiner på eksterndisken som fortsatt er i FAT32. Nå er den nye maskinen reformatert og "ren og pen" så jeg kan kopiere eksterndisken over til den nye maskinen som en backup, og dermed konvertere eksterndisken uten frykt for datatap.

 

Det som er hovedproblemet mitt i utgangspunktet er at jeg ikke har internett hjemme (!)... Dermed for å kjøre nødvendige oppdateringer på systemet, må jeg nesten reinnstallere NTFS-maskinen (som er den nye maskinen med XP home) her hvor jeg har fri tilgang til nett.

 

Høres kanskje klønete ut, men da får jeg gjort litt mens jeg er her, og litt hjemme.

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar
JEg trodde først at du skulle flytte filer fra NTFS til Win98, noe du altså ikke skal?

 

- - -

 

Greia er at jeg er nå i Stavanger og henter den andre maskinen som er NTFS. Men jeg vil reinnstallere programvaren på denne maskinen, altså vil jeg formatere disken. Har i utgangspunktet løst problemet med den store filen ved å zippe den i mindre filer, men det er jo en .iso-fil så den må opp i stor størrelse igjen.

 

Når jeg kommer hjem igjen, skal jeg kopiere ut det jeg vil ta vare på fra den gamle maskinen (Win98) som jeg har lånt, til eksterndisken. Dermed trenger jeg at eksterndisken kan lese både NTFS og FAT32 et kort lite øyeblikk. Når dette er gjort skal jeg gi tilbake den gamle maskinen. Da har jeg alt jeg skal ha fra begge maskiner på eksterndisken som fortsatt er i FAT32. Nå er den nye maskinen reformatert og "ren og pen" så jeg kan kopiere eksterndisken over til den nye maskinen som en backup, og dermed konvertere eksterndisken uten frykt for datatap.

 

Det som er hovedproblemet mitt i utgangspunktet er at jeg ikke har internett hjemme (!)... Dermed for å kjøre nødvendige oppdateringer på systemet, må jeg nesten reinnstallere NTFS-maskinen (som er den nye maskinen med XP home) her hvor jeg har fri tilgang til nett.

 

Høres kanskje klønete ut, men da får jeg gjort litt mens jeg er her, og litt hjemme.

8144392[/snapback]

 

Nå forstår jeg, hvis du følger denne oppskriften så trenger du ikke å trikse med Win98 og NTFS.

 

1. Kopier filene du vil ha fra Win98 maskinen inn på eksterndisken. Du trenger ikke bry deg om NTFS siden både Win98 og eksterndisken er i FAT32.

 

2. Kopier filene fra eksterndisken og inn på maskinen med WinXP.

 

3. Formater eksterndisken i NTFS. Kopier de filene du vil ta vare på fra maskinen med WinXP til eksterndisken som nå har NTFS.

 

4. Nå kan du trygt formatere og installere Windows på nytt på maskinen med WinXP mens Win98 maskinen kan du sprenge i lufta:D

Lenke til kommentar

Forøvrig - jeg vet at dette ikke hører hjemme i denne avdelingen av forumet - er det mulig å lage en bootable .iso-fil? For eksempel legge XP-cden inn på en USB-plugg som en .iso-fil og boote direkte fra USB-pluggen og deretter kunne innstallere XP? XP-skiven er ganske så slitt, og det slo meg som en kurant løsning. Sier ikke at vi skal diskutere det her, men et kjapt svar og eventuelt en henvisning til riktig forum ville vært bra!

Lenke til kommentar

Men jeg trenger jo å gjøre oppdateringene her i Stavanger, hvor jeg har fri tilgang til nettet! Og ingen Win98-maskin her... Men som sagt - når det gjelder den ene filen jeg ville ha, så har jeg delt den opp i mindre filer ved hjelp av winrar og trenger sånn sett ikke å gjøre om filsystemet før jeg kommer hjem og har kopiert resten. Disken har 180gb ledig, så jeg tror nok at det er nok plass til begge backupene.

 

Men da gjør jeg:

 

1.

Kopierer det jeg vil ha fra den nye maskinen (NTFS-XP) til eksterndisken (FAT32). Den store filen er ikke lenger et problem, i hvertfall ikke enda.

 

2.

Formaterer og reinnstallerer XP på NTFS-maskinen, kobler meg på INTERNETT og laster ned oppdateringer som jeg vil /skal/bør/må ha.

 

3.

Kommer hjem til Win98-maskinen og tar ut de filene jeg trenger derfra.

 

4.

Sprenger Win98-maskinen i lufta.

 

5.

Overfører det totale innholdet fra eksterndisken (FAT32) til XP/NTFS-maskinen.

 

6.

Konverterer eksterndisken fra FAT32 til NTFS.

 

7.

Kopierer fra XP/NTFS-maskinen tilbake til eksterndisken som nå er NTFS.

 

Tror at jeg fikk med meg alt jeg skulle gjøre nå... :)

Lenke til kommentar
Forøvrig - jeg vet at dette ikke hører hjemme i denne avdelingen av forumet - er det mulig å lage en bootable .iso-fil? For eksempel legge XP-cden inn på en USB-plugg som en .iso-fil og boote direkte fra USB-pluggen og deretter kunne innstallere XP? XP-skiven er ganske så slitt, og det slo meg som en kurant løsning. Sier ikke at vi skal diskutere det her, men et kjapt svar og eventuelt en henvisning til riktig forum ville vært bra!

8144515[/snapback]

Tror ikke det er helt enkelt, det finnes vissnok noen alternative boot loader'e som kan boote fra ISO-imager, men ikke fra hvilke som helst. Det du må ha tak i er altså en boot loader som takler et ISO-image med XP. Mulig du kan finne noen svar på dette forumet: Boot Multi Iso's

 

Og et lite sukk til sist. :whistle: Du hadde spart folk her for mye skriving hvis du hadde lagt frem all relevant info i det opprinnelige innlegget i stedet for komme med litt etter litt innimellom alle svarene fra de som forsøker å hjelpe.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Forøvrig - jeg vet at dette ikke hører hjemme i denne avdelingen av forumet - er det mulig å lage en bootable .iso-fil? For eksempel legge XP-cden inn på en USB-plugg som en .iso-fil og boote direkte fra USB-pluggen og deretter kunne innstallere XP? XP-skiven er ganske så slitt, og det slo meg som en kurant løsning. Sier ikke at vi skal diskutere det her, men et kjapt svar og eventuelt en henvisning til riktig forum ville vært bra!

8144515[/snapback]

Tror ikke det er helt enkelt, det finnes vissnok noen alternative boot loader'e som kan boote fra ISO-imager, men ikke fra hvilke som helst. Det du må ha tak i er altså en boot loader som takler et ISO-image med XP. Mulig du kan finne noen svar på dette forumet: Boot Multi Iso's

 

Og et lite sukk til sist. :whistle: Du hadde spart folk her for mye skriving hvis du hadde lagt frem all relevant info i det opprinnelige innlegget i stedet for komme med litt etter litt innimellom alle svarene fra de som forsøker å hjelpe.

8144694[/snapback]

 

 

Ja - skjønte det etterhvert. Beklager til alle som har blitt forvirra og bare prøvd å hjelpe til! Uansett - tusen hjertelig for hjelpen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...