Gå til innhold

Overklokke E6600 på Asus P5N E 650i


Anbefalte innlegg

Nytt oppsett på vei i posten og gleder meg til å overklokke:)

 

har kjøpt:

 

Asus P5N-E SLI, nForce-650i hovedkort

 

Core 2 duo E6600 Cpu

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400

 

Zalman 9700 kjøler.

 

 

Tar gjerne imot tips på overklokking av dette oppsettet, hva andre har klart på lignende oppsett.

 

Hvis jeg har forstått det riktig så går cpu på 9x266 = 2,4Ghz

Har lest at noen kjører denne på 333x9 = 3Ghz.

 

Chipsett og minne skal vel fint klare å kjøre på dette. Hva er stock corevolt på Cpu, og hva bør den økes til for å kjøre på 3Ghz?

 

Er forresten 3Ghz litt vel optimistisk?

 

Alle tips taes imot med takknemmelighet!

 

Ble kanskje litt rotete det her, men håper dere orker ta dere bryet med å svare :thumbup:

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3Ghz burde du klare på ikke så høy vcore. Jeg har 1,35V, men det varierer fra cpu til cpu. Tror du skal ha ganske uflaks for å ikke kunne kjøre 3Ghz

8145086[/snapback]

 

Takk for svar. Du kjører på 1.35v, er dette stock eller hvor mye har du økt spenningen?

 

Hvis jeg kjører minnet med divider 1:1, hvilken frekvens kjøre egentlig minnet på da? Det er så mye 2 og quatro ute og går, og jeg har ingen erfaring med hverken Intel eller DDR2 minne...

Lenke til kommentar
Dette var stock hos meg på mitt abit aw9d-max. Det står 1,3250 i BIOS men det er 1,35 i realiteten. Vis du kjører 1:1 så har du 666 mhz på minnet. Gange med 2 på 1:1

8145394[/snapback]

 

Intel klokker sine CPUer litt høyt. Tror det er fordi at hvis de har en VELDIG voltsulten CPU, så vil ikke den bli ustabil. Selv kan jeg kjøre min E6600@ stock speeds på 1.05 Vcore, men må opp i 1.53125 i BIOS (ca. 1.4 reellt) for å kjøre stabilt på 3.6 Ghz.

 

De klokker ganske bra, og skulle tro du kan klokke langt. Har selv EVGA Nforce 680i SLI, og det klokker ikke helt like bra som Asus P5N32-E SLI kortet, som er storebroren til det du har bestillt.

 

Jeg regner emd du klarer i hvertfall 3 Ghz stabilt på standard kjøler. Kommer litt an på dine klokkekunnskaper og da :D Det er uansett veldig lett å klokke, så lenge man er villig til å lære :)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Dette var stock hos meg på mitt abit aw9d-max. Det står 1,3250 i BIOS men det er 1,35 i realiteten. Vis du kjører 1:1 så har du 666 mhz på minnet. Gange med 2 på 1:1

8145394[/snapback]

 

Intel klokker sine CPUer litt høyt. Tror det er fordi at hvis de har en VELDIG voltsulten CPU, så vil ikke den bli ustabil. Selv kan jeg kjøre min E6600@ stock speeds på 1.05 Vcore, men må opp i 1.53125 i BIOS (ca. 1.4 reellt) for å kjøre stabilt på 3.6 Ghz.

 

De klokker ganske bra, og skulle tro du kan klokke langt. Har selv EVGA Nforce 680i SLI, og det klokker ikke helt like bra som Asus P5N32-E SLI kortet, som er storebroren til det du har bestillt.

 

Jeg regner emd du klarer i hvertfall 3 Ghz stabilt på standard kjøler. Kommer litt an på dine klokkekunnskaper og da :D Det er uansett veldig lett å klokke, så lenge man er villig til å lære :)

8145444[/snapback]

 

Takk for svar til dere begge, veldig hyggelig :thumbup:

 

Har jo litt erfaring med klokking fra før, men sitter i dag på et socket A system så dere skjønner at det er ei lita stund sia, hehe:)

 

Så hvis jeg har forstått det rett så har jeg litt å gå på når det gjelder minnet. Dette er jo spesifisert til 800mhz.

 

Har i det lengste lyst å vente med å kjøre opp volten på Cpu da jeg ikke har lyst på for høy varme med medfølgende behov for økt kjøling (rpm).

 

Så målet mitt blir da å kjøre cpu på 3Ghz @ 1.35v.

 

Siste (dumme) spørsmål: Minnet mitt er spesifisert til 800Mhz, bør jeg kjøre det på dette eller på 666Mhz, altså divider 1:1? Vet at på Amd sine systemer, eller om det gjelder alle, så gir det bedre ytelse å kjøre synkront. Og hvis jeg kjører synkront, vil jeg da kunne sette ned timings på ram? Jeg har veeeldig lite erfaring med timings på ram, kremt :roll:

Lenke til kommentar
Du kan sette ned timingen på ram ja. 4-4-4-12 kjører jeg mine ocz platinum 800 mhz på. Disse kjører på 700 mhz. Du kan gå opp på 400 fsb og sikkert litt over også med de rambrikkene. Men de støtter 400 fsb

8145600[/snapback]

 

Da blir det litt testing av timings og så :thumbup:

 

Så no er det bare å gå og vente på pakke fra Komplett :p

Lenke til kommentar
Du kan sette ned timingen på ram ja. 4-4-4-12 kjører jeg mine ocz platinum 800 mhz på. Disse kjører på 700 mhz. Du kan gå opp på 400 fsb og sikkert litt over også med de rambrikkene. Men de støtter 400 fsb

8145600[/snapback]

 

Da blir det litt testing av timings og så :thumbup:

 

Så no er det bare å gå og vente på pakke fra Komplett :p

8145723[/snapback]

 

 

japs :D det er det ! du klarer fint 3ghz kan nesten love deg 100% sikkert, ligger på 3ghz på intel c2d akkuratt nå ( modellen under din ) 1,368v på vcore, 100% stabilt i orthos i 6timer,

 

så 3ghz skal nok gå rimelig som en dans på roser tror jeg !

 

over all lykke til og ikke gi opp før du finner en fin klokk som passer dine oppgaver,

 

å i og med att du har e6600 så kan du tilog meg kanskje undervolte litt ,, viss det funker :D

 

viss du er heldig kan du kjøre minne 1:1 400*9=3600mhz som er helt konge! :D

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Du kan sette ned timingen på ram ja. 4-4-4-12 kjører jeg mine ocz platinum 800 mhz på. Disse kjører på 700 mhz. Du kan gå opp på 400 fsb og sikkert litt over også med de rambrikkene. Men de støtter 400 fsb

8145600[/snapback]

 

Da blir det litt testing av timings og så :thumbup:

 

Så no er det bare å gå og vente på pakke fra Komplett :p

8145723[/snapback]

 

 

japs :D det er det ! du klarer fint 3ghz kan nesten love deg 100% sikkert, ligger på 3ghz på intel c2d akkuratt nå ( modellen under din ) 1,368v på vcore, 100% stabilt i orthos i 6timer,

 

så 3ghz skal nok gå rimelig som en dans på roser tror jeg !

 

over all lykke til og ikke gi opp før du finner en fin klokk som passer dine oppgaver,

 

å i og med att du har e6600 så kan du tilog meg kanskje undervolte litt ,, viss det funker :D

 

viss du er heldig kan du kjøre minne 1:1 400*9=3600mhz som er helt konge! :D

8149806[/snapback]

 

Wow...3,6Ghz hadde vært no :love:

 

Kommer vel til å eksperimentere til jeg finner det optimale mellom ytelse, temperaturer og støy...glede mæ som en unge :p

 

Har foresten kjøpt et 8800gts 320mb skjermkort. Skal spille på storskjerm med oppløsning 1360x768. Hvilken ytelse kan jeg forvente? Vil jeg være i stand til å spille med det meste på maks?

Lenke til kommentar

Har foresten kjøpt et 8800gts 320mb skjermkort. Skal spille på storskjerm med oppløsning 1360x768. Hvilken ytelse kan jeg forvente? Vil jeg være i stand til å spille med det meste på maks?

8151026[/snapback]

 

Du vil være i stand til å kjøre ALT på maks ;) Ville nå jeg tro.

Lenke til kommentar

Har selv det hovedkortet du sitter på og samme cpu. Kjører også 800mhz ram.

Det første jeg må si er, HUSK Å OPPDATERE BIOS

Før jeg gjorde dette kom jeg ikke over 3ghz, men etter oppdatering så kjørte

cpu 100% stabilt på 1.425 vcore i bios på 3.4ghz. Dette skal gå fint uten noe

ekstra kluss. Men skal du over 3.4ghz så måtte vertfall jeg opp ganske mye på vcore, helt opp i 1.53 i bios, men dette hk har en sinnsyk vdrop, så reelt kjørte

den på 1.44 under load. Men for at dette skulle gå stabilt måtte jeg sette opp volt

på hovedkort litt også, og da blir passivt kjølte northbridge VELDIG varm.

Så jeg satte opp en vifte til å blåse rett på kjøleribbene her. Da ble det bra :)

 

 

Men sånn off topic så har jeg nå byttet til vannkjøling, dette ga katastrofale følger hehe. Glemte å sette på viften som jeg brukte til å kjøle northbridge etter montering var gjort, det sammen med at det ikke var noen vifte på cpu som ga litt luft over kjøleribbene på northbridge gjorde at hk tok kvelden.

Så nå må jeg bestille nytt :( Så pass på northbridge, den blir varm uten kjøling.

 

 

Vinci

Lenke til kommentar
Har selv det hovedkortet du sitter på og samme cpu. Kjører også 800mhz ram.

Det første jeg må si er, HUSK Å OPPDATERE BIOS

Før jeg gjorde dette kom jeg ikke over 3ghz, men etter oppdatering så kjørte

cpu 100% stabilt på 1.425 vcore i bios på 3.4ghz. Dette skal gå fint uten noe

ekstra kluss. Men skal du over 3.4ghz så måtte vertfall jeg opp ganske mye på vcore, helt opp i 1.53 i bios, men dette hk har en sinnsyk vdrop, så reelt kjørte

den på 1.44 under load. Men for at dette skulle gå stabilt måtte jeg sette opp volt

på hovedkort litt også, og da blir passivt kjølte northbridge VELDIG varm.

Så jeg satte opp en vifte til å blåse rett på kjøleribbene her. Da ble det bra :)

 

 

Men sånn off topic så har jeg nå byttet til vannkjøling, dette ga katastrofale følger hehe. Glemte å sette på viften som jeg brukte til å kjøle northbridge etter montering var gjort, det sammen med at det ikke var noen vifte på cpu som ga litt luft over kjøleribbene på northbridge gjorde at hk tok kvelden.

Så nå må jeg bestille nytt :( Så pass på northbridge, den blir varm uten kjøling.

 

 

 

Vinci

8174435[/snapback]

 

Noen som kan fortelle meg hvor jeg endrer fsb?

 

Skjønner lite av denne biosen

 

Hvis noen kan fortelle meg hvilke parameter jeg på endre så blir jeg utrolig takknemmelig!

 

Syns foresten Northbridge e valdig varm...51 grader på stock (1066)

Er ikke dette mye?

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar

Fikk til her :D

 

Resultatet er 3ghz på 1,31v

 

Idle: 41 grader

 

Load: 45 grader

 

Kjører minnet synkront, 666mhz

 

Temp på chipsett er 51 grader konstant.

 

Kjører zalman 9700 på 1300rpm.

 

Syns dettevirket bra jeg :D

 

Har noen spørsmål:

 

Bør jeg kjøre minnet synkront eller skal jeg øke det til 800mhz?

 

Syns 51 grader på chipsett er litt høyt...eller? Holder samme temp både klokket og uklokket.

Lenke til kommentar

Hei. :)

 

Jeg kjører min E6600 på 3.2 Ghz. Valgte å sette multiplier til 8, og skru opp busshastighet til 400 Mhz, for å utnytte RAM-brikkene.

 

Ligger nå på 38 grader idle, og 50 grader ved maks load.

 

Har testet med 9*400, men da steg temperaturen nesten 10 grader under load, og det var relativt liten ytelsesøkning.(Har Zalman 9500 AT)

 

 

Ikke så veldig erfaren innen klokking, men vil anbefale deg å teste med 8*400. "Klokken" er da veldig lik din nåværende 9*333, bare at du utnytter RAM-Brikkene bedre.

 

Jeg merker ikke noen temperaturforskjell på 3 Ghz, og 3.2 Ghz klokk, da jeg kan kjøre på samme spenning.

 

Vcore = 1.3 ( I bios)

 

edit: Zalman vifta kjører på laveste hastighet hele tida; er vell 1350 rpm)

Endret av severin20
Lenke til kommentar
Skal kjøpe samme cpu og mest sansynlig samme hk, godt å få bekreftet at det er så lett med overklokk på denne.

8192769[/snapback]

 

Jeg har nå vært å kjøpt en kobberkjøler til northbridge som kan kjøres aktiv og passiv. Ska teste denne i kveld. Kan kanskje for deg være en ide å kjøpe det med en gang slik at du får montert den før du setter hovedkortet i kabinettet.

 

Kan poste resultater på kjøleren senere i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...