Gå til innhold

Mounting av windowsdisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp installert Pclinuxos og har en egen disk på maskinen (189gb). Innstalleringen gikk fint. En ting jeg lurer på: Når jeg kjører linux så vil ikke musikk og videofilene på de 3 andre diskene jeg har kjennes igjen. Må jeg gå inn og mounte dem? Vil det ha negativ effekt på systemet når jeg igjen kjører XP?

Er forøvrig imponert over desktopeffektene :dribble:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som regel en håndfull muligheter avhengig av distro. En som funker i alle er å bruke kommandolinja (noe jeg alltid gjør selv.)

Dette er forøvrig den mest tekniske måten å gjøre det på. Mange distroer kan gjøre ting mye mer automagisk enn dette.

Start et CLI (command line interface, f.eks konsole i kde, aner ikke med gnome)

Gi deg selv root-tilgang.

su -

eller

sudo -s

avhengig av distro og oppsett.

Lag et katalog som brukes som mount-point (trenger bare gjøre dette første gang). For eksempel:

mkdir /mnt/win

Finn ut hvilken device windows ligger på:

fdisk -l | grep NTFS

Mount disken

mount something somewhere

somewhere er katalogen ovenfor. Something er device'et windows ligger på. For eksempel:

mount /dev/hda4 /mnt/win

Nå har du lesetilgang som root. Om du vil at en spesifikk bruker skal ha lesetilgang skriv i stedet:

mount something somewhere -o uid=brukernavn

eller en gruppe brukere:

mount something somewhere -o gid=gruppenavn

Hvis du ønsker automatisk mounting ved boot:

Først lag et mountpoint som over. Editer /mnt/fstab og legg til en linje ala dette:

something somewhere ntfs auto,uid=brukerid 0 0

Der du erstatter something med device, somewhere med mountpoint og brukerid med det du ønsker, om du ønsker dette.

Se

man mount

man 5 fstab

for mer info.

Når du er ferdig trykk ctrl-d (sender eof til terminalvinduet) for å logge av som root-bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...