Fromage Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har nettopp installert Pclinuxos og har en egen disk på maskinen (189gb). Innstalleringen gikk fint. En ting jeg lurer på: Når jeg kjører linux så vil ikke musikk og videofilene på de 3 andre diskene jeg har kjennes igjen. Må jeg gå inn og mounte dem? Vil det ha negativ effekt på systemet når jeg igjen kjører XP? Er forøvrig imponert over desktopeffektene
JBlack Skrevet 12. mars 2007 Skrevet 12. mars 2007 Ja, du må mounte dem. Nei det har ingen negativ effekt.
Gaardon Skrevet 15. mars 2007 Skrevet 15. mars 2007 hvordan mounter man ntfs disker i linux ubuntu 6.10?
JBlack Skrevet 15. mars 2007 Skrevet 15. mars 2007 Det er som regel en håndfull muligheter avhengig av distro. En som funker i alle er å bruke kommandolinja (noe jeg alltid gjør selv.) Dette er forøvrig den mest tekniske måten å gjøre det på. Mange distroer kan gjøre ting mye mer automagisk enn dette. Start et CLI (command line interface, f.eks konsole i kde, aner ikke med gnome) Gi deg selv root-tilgang. su - eller sudo -s avhengig av distro og oppsett. Lag et katalog som brukes som mount-point (trenger bare gjøre dette første gang). For eksempel: mkdir /mnt/win Finn ut hvilken device windows ligger på: fdisk -l | grep NTFS Mount disken mount something somewhere somewhere er katalogen ovenfor. Something er device'et windows ligger på. For eksempel: mount /dev/hda4 /mnt/win Nå har du lesetilgang som root. Om du vil at en spesifikk bruker skal ha lesetilgang skriv i stedet: mount something somewhere -o uid=brukernavn eller en gruppe brukere: mount something somewhere -o gid=gruppenavn Hvis du ønsker automatisk mounting ved boot: Først lag et mountpoint som over. Editer /mnt/fstab og legg til en linje ala dette: something somewhere ntfs auto,uid=brukerid 0 0 Der du erstatter something med device, somewhere med mountpoint og brukerid med det du ønsker, om du ønsker dette. Se man mount man 5 fstab for mer info. Når du er ferdig trykk ctrl-d (sender eof til terminalvinduet) for å logge av som root-bruker.
Car0linee Skrevet 16. mars 2007 Skrevet 16. mars 2007 kan jeg bruke dette oppsettet på Foresight? blir det, det samme? Det er jo gnome desktop?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå