Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg nytt HK, CPU, RAM og skjermkort.

 

Hovedkortet jeg skal bruke er P5B-E Plus

 

Jeg har tenkt å overklokke noe og har ikke alverdens med penger å legge i dette så kan ikke gå noe høyere i pris på CPU.

Skal kjøpe PC5300 minne til Crucial så det skal være OK vennelig i massevis.

 

Bør jeg gå for E4300 eller E6300?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg skal kjøpe meg nytt HK, CPU, RAM og skjermkort.

 

Hovedkortet jeg skal bruke er P5B-E Plus

 

Jeg har tenkt å overklokke noe og har ikke alverdens med penger å legge i dette så kan ikke gå noe høyere i pris på CPU.

Skal kjøpe PC5300 minne til Crucial så det skal være OK vennelig i massevis.

 

Bør jeg gå for E4300 eller E6300?

8134507[/snapback]

 

du bør kjøpe 800mhz ram til oc av slik cpu, så du får brukt rikelig med divider. hvis ikke så går det greit nok kansje til og med stock kjøler oc.

 

annen dividier, tror noen mener du kommer lengre med en e4300, derimot så lurer jeg på om en e6300 var i utgangspunktet ment for høyere mhz. derfor tåler den mer.,

1 teori

Lenke til kommentar
mindre prosessor = mindre varme. Med litt god kjøling kan du kanskje komme opp i 3 GHZ hvis du vet hva du driver med. Er du litt mer i ekstremkjølingsfasen som meg, så topper absolutt alle E4300 på 3600mhz, dvs 400FSB. Det er en innlagt intel-beskyttelse, men du kan fjerne den ved en liten mod: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=134550 :):)

8162074[/snapback]

 

 

Tror jeg går for E6300. Den virker lettere å klokke for en som ikke har så mye erfaring :)

 

 

Tusen takk for infoen:D

Lenke til kommentar

Siden du går for PC5300-minne som i utgangspunktet er beregnet for 667MHz så er du i utgangspunktet begrenset til 333MHz FSB (minnet kan nok overklokkes litt det også, men det er en annen sak).

 

En E4300 har multiplier på 9 og E6300 har multiplier på 7. Med "kun" PC5300-minne vil jeg på det sterkeste anbefale E4300 som vil gi 3000MHz (9x333MHz) om CPU takler dette, en E6300 vil kun nå 2333MHz ved 333MHz FSB (7x333MHz).

Lenke til kommentar

Med mitt hovedkort, som er et Asus P5N-E SLI og basert på nForce 650i brikkesettet så kan man kjøre såkalt 'unliked' modus til RAM. Dvs. at man kan kjøre hvilke hastighet man vil på RAM helt uavhengig av buss.

 

Men dette hovedkortet er full av bugs. Særlig i 'Unlinked' modus. Masse FSB hull. 1427FSB vil f.eks ikke funke og heller ikke 1428FSB. Og mange andre... Må da resette bios. Men 1429 funker helt fint. Så det er et rart hovedkort. Men når man først får satt det opp skikkelig så funker det topp.

 

Kjører nå en E4300 på 3215MHz med minnet på 'Unlinked'. Kjører altså minnet på 667MHz uansett. Og det er Crucial PC5300 som så mange andre har bestilt. Fikk dog ikke disse chippene som skulle være så bra. Men chippene jeg fikk er bra de også. Så i et forum at de var testet opp til 900MHz CAS 5-5-5-15-2t på 1.8 Volt. Men får ikke klokket minnet noe særlig på dette hovedkortet uansett. Siden det har problemer med mange typer RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...