Gå til innhold

Spennende NAS/iSCSI fra Agámi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg skal skaffe meg et NAS/DAS hva slags filsystem er fordelaktig å bruke om jeg vil støtte både Windows og Linux? Har kun MS bokser per i dag, men ønsker ikke å utelukke bruk av Linux i fremtiden.

8493609[/snapback]

 

Kjøper du deg en NAS boks vil den i utgangspunktet støtte både CIFS/SMB(NTFS fil/acl ivaretatt) som du kan montere på MS og linux(vha Samba) bokser, samt NFS som du kan montere på Linux. Du kan dele ut til begge OS over begge protokoller samtidig. NAS boksen kjører ofte et eget OS/Filsystem, men det er ivaretatt i "boksen" og du behøver som regel ikke tenke på det. NAS bokser har også støtte for NDMP backup, som ivaretar både Unix og Windows filrettigheter ved backup.

 

Velger du DAS er det OS på boksen du knytter lagringen til som bestemmer, du kan trygt kjøre NTFS og regne med at du kan dele ut til Linux bokser vha SMB protokollen(vanlig windows share). Du kan også innstallere Unix services for Windows på MS boksen din hvis du vil dele ut til *nix via NFS, men dette har jeg dårlig erfaring med.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil ha en ferdig konfigurert NAS boks fordi jeg vil ha mulighet til å sette opp RAID slik jeg selv vil samt mulighet til å konfigurere den som iSCSI target. Dette fungerer vel med en del ferdige NAS løsninger også, men mange av de ser ut til å ha FC backend på de kapasitets nivåene jeg ser på så da blir det liksom SAN pris med NAS funksjonalitet..

 

Hvis jeg selv konfigurerer en server regner jeg med å ha bedre mulighet til å oppgradere RAID kontrollerne og nettverket til 10GbE.

Lenke til kommentar

Jeg selv har slitt med Sun's NAS løsning når det gjelder oppgradering av Raid firmware, så det er et godt poeng. Litt umoden løsning med tanke på full funksjonalitet som feks Santricity fra LSIeller CAM fra Sun Kjenner ikke godt til de andre aplliance løsningen(bortsett fra det selgerne sier)Forøvrig finnes det NAS gatewayer som du kan koble på eksisterende raid/FC løsninger, som da i prinsippet er en vanlig server du kobler til vha FC/Switch på vanlig måte. Kan nevne feks Sun 5320GW og EMC cellerra gateway(begge støtter iSCSI).

 

Har forresten siklet litt på EMC sin Clariion CX310C som kommer med båre FC og ISCSI ut av boksen. Mao kan jeg kjøre både IP-SAN og FC-SAN fra samme boks. Da behøver jeg jo ikke gå omveien om en server/router for iSCSI, samt at jeg får all FC funksjonalitet i samme boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...