Gå til innhold

Minnekort billigere enn film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulempen er at det blir dyrt og vanskelig å få tak i film etterhvert. 35mm film er fortsatt ikke krise, men 120-film blir mer og mer utryddet. Vi får håpe at den digitale revolusjon ikke utrydder filmen fullstendig, siden så mange fortsatt sverger til det.

For min del går det kun i digitalt, men har fått mer og mer smaken på mellomformatet. Digitalt mellomformat er bare å glemme, men analogt kan faktisk være svinbillig å kjøpe brukt nå om dagen. Derfor er det surt om det ikke skulle være mulig å få tak i film lenger.

 

På en annen side får vi juble over at minne har blitt så billig. TB-disker blir allemannseie om ikke så altfor lenge, og minnekortene vokser, mens prisene faller.

Lenke til kommentar

Det hadde vært synd hvis 35mm-film hadde forsvunnet fra hyllene, men jeg tror fremdeles det er en stund igjen til det. Det finnes fremdeles mange gode filmkameraer i omløp.

 

Men det er liten tvil om at minnekort har blitt vanvittig billig de siste årene. Når man kan få et ok 4GB minnekort for 300 kr trenger man ikke lenger bekymre seg for å gå tom for plass med det første.

Lenke til kommentar
Det hadde vært synd hvis 35mm-film hadde forsvunnet fra hyllene, men jeg tror fremdeles det er en stund igjen til det. Det finnes fremdeles mange gode filmkameraer i omløp.
Jada, og de "gamle" som fortsatt bruker vanlig film, dør ikke på mange år enda, dagens forventede levetid tatt i betraktning. Og tar vi med eldrebølgen i samme slengen da, så er det fortsatt et visst marked for film der ute :!:

 

Nei, nå var jeg slem. Sannheten er at det selges fortsatt en del film, men det har gått kraftig nedover. Når jeg begynte å jobbe i fotobutikk for 4,5 år siden, så måtte vi fylle opp "tilbudshyllen" med 3-pack film en gang om dagen på denne tiden av året. Nå fylles den opp en gang i uken kanskje. Klart, om sommeren går det raskere unna, men på denne tiden av året går det tregt. Og mer og mer film må kastes fordi den går ut på dato.

 

Men selve produksjonen og salg av film vil fortsatt eksistere i lang tid. Se bare på f.eks. Super8 8mm film. De sluttet å produsere kamera for kanskje 25 år siden, og inntil nylig var det relativt lett tilgjengelig film. Først nå er det blitt litt verre å få tak i. Og vanlig stillbildekamera med film finnes det mye mer av enn det fantes Super8 kamera på den tiden.

 

Men det er allikevel artig at et godt minnekort nå har gått over til å være billigere enn film, selv om man utelater kostnadene til fremkalling og kopiering :)

Lenke til kommentar
Men er det noen som kaster minnekortet etter bruk da? 

 

 

Nei, minnekortet skal ikke kastes, men nå er det blitt så billig at en kan bruke det til å ta vare på bildene med, på samme måten som en tar vare på negativene når en bruker film. Dette kan være nyttig, serlig for de som ikke har datamaskin.

 

venlig hilsen

Lenke til kommentar
Nei, minnekortet skal ikke kastes, men nå er det blitt så billig at en kan bruke det til å ta vare på bildene med, på samme måten som en tar vare på negativene når en bruker film. Dette kan være nyttig, serlig for de som ikke har datamaskin.

 

venlig hilsen

8166207[/snapback]

Det er fortsatt noe billigere å få butikken til å kopiere bildene over på en CD/DVD samtidig med fremkalling for eksempel. Man bør uansett ikke stole på kun én backup, så å ha det på CD/DVD kan være lurt uansett.

Lenke til kommentar
Jada, og de "gamle" som fortsatt bruker vanlig film, dør ikke på mange år enda, dagens forventede levetid tatt i betraktning. Og tar vi med eldrebølgen i samme slengen da, så er det fortsatt et visst marked for film der ute  :!:

8143311[/snapback]

 

For min del begynte jeg med digitalt og har eksprementert mer og mer med film, både 35mm farge og sort hvitt. Det er noe spesiellt med filmer som velvia 50 og provia som ikke lar seg gjennskape digitalt, jeg har prøvd flere forskjellige actions og metoder som ikke kommer særlig i nærheten, spesiellt velvia 50.

 

Korningen og kontrastene og "feelingen" i 35mm s/h er også noe egenartet som det digitale formatet sliter med å matche, digitalt er dog renere og skarpere enn film.

 

Jeg myser også på mellomformat for tiden, digitale bakstykker koster skjorta, så det er fremdeles mange av proffene som bruker film.

Med Canon 1ds MKII overgikk vistnok digitale slr's 35mm filmformatet , men mkII koster da også 65 store, når det gjelder mellomformat film, er det fremdeles langt igjen før digitalt har tatt igjen dette.

 

Film vil nok bli en nisje, men jeg tror ikke det kommer til å forsvinne helt på mange år, dessuten er det noe egenartet å "skape" bilder fra kamera, til fremkalling av negativet, til print på papir og innramming.

 

Kopiering fra minnekort til pc og litt mikking i photoshop er gøy det også, men synes analogt gir en mye mer kreativ "skaperprosess".

 

Har holdt på med foto i 3 år nå, er forhåpentlig ikke dau før i slutten av dette århundret -og det er faktisk en hel del yngre folk som snuser på filmformatet.

 

Z

Lenke til kommentar

Hei jeg har et problem:

 

Jeg har en qtek 2020i med 3.5 tommers skjerm og kjøpte et Kingston Secure Digital 2048MB SD-Card, 1.5/5MB Write/read

 

Skal legge inn filmer på kortet og se film, men jeg har ikke åpnet pakken enda i tilfelle jeg skal bytte det i et raskere vis det er for treigt. At det vil hakke i filmen fordi minnekortet er så treigt.

 

Holdet den hastigheten for å se film eller må jeg ha et raskere et?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er ein viktig mangel i reknestykket, og det er innkjøp og vedlikehold av kameraet. Til dømes kan ein kjøpe eit brukt Nikon FE for ein tusenlapp (slik eg har gjort) og ha glede av det i tre-fire generasjonar (minst!) av digitale kamera. Betalar du til saman 20.000 for fire digitale kamera så må du legge på i alle fall 20 øre pr bilde om du tar 100.000 bilde med desse kameraene. Men kor mange av 100.000 bilde er det som faktisk blir brukt til noko? Kor mykje veggplass har du eller familien? Kor mange av bilda er det som endar i kalendarar eller i bøker? Svært, svært få er desserre mi personlege erfaring. Så den reelle prisskilnaden mellom bruk av analoge og digitale kamera er kanskje mindre enn ein trur?

 

No er eg ingen bakstreversk nostalgikar - eg har ikkje teke bilde med filmbaserte kamera på mange år. Digitale kameras aller, aller største fordel er at vi kan studere resultatet av fotoinnsatsen - og justere den - sekund etter at bildet er knipsa. Og den eigenskapen er det forferdeleg vanskeleg å prise høgt nok!

Lenke til kommentar
Nei, minnekortet skal ikke kastes, men nå er det blitt så billig at en kan bruke det til å ta vare på bildene med, på samme måten som en tar vare på negativene når en bruker film. Dette kan være nyttig, serlig for de som ikke har datamaskin.

 

venlig hilsen

Det er fortsatt noe billigere å få butikken til å kopiere bildene over på en CD/DVD samtidig med fremkalling for eksempel. Man bør uansett ikke stole på kun én backup, så å ha det på CD/DVD kan være lurt uansett.

Det selges nå 4 gb på clash olson i sandisk for 149 så ekke noe problem å fylle den trudde at en dvd i oslo kostet 99 hos forhandler. Men å lage bacup selv er jo mye billigere. Men kortene tåler mye mere en cd. Noen som veit noe om aldrings prosses på plater vs kort .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...