Gå til innhold

komplett hjemme Filserver


Anbefalte innlegg

Heisann.. Flytter på hybel nå og skal bytte ut min pc med en laptop, grunnet bråk.

Tenkte jeg skulle bygge en filserver som jeg kan stable bort i ett matskap eller enplass der den ikke bråker.

 

Jeg skal bygge den fra grunn av i utgangspunktet, og har noen spørsmål jeg trenger hjelp til. Har enda ikke satt no prisbegresning, men prøver holde det billigst mulig.

Ca 5000 utenom hardiskene, litt fra eller til spiller ingen rolle.

 

Ting jeg må ta stilling til:

 

Hardware:

Kabinett? Tenker meg en plass mellom 10 og 15 disker, s-ata og IDE disker

PSU? Mange watt trenger jeg? Har en northQ 400watt, + 3stk 320watt noname psu

CPU, Minne og hk?

Nettverkskort, mulig og bundle flere? slik at jeg får hurtigere nettverk?

Kontrollerkort?

hardiskoppheng?

 

Software:

Skal jeg bruke windows xp, eller skal jeg bruke noe windows serverprogram?

Evt linux?

 

Pcen skal stå som filserver, og hvis ting ordner seg, så skal jeg koble det til tvet og lydanlegget slik at jeg kan spille film fra denne. Det er ikke helt sikkert enda, må se hvordan det er med kabler. Eller hvis det går, så spiller jeg av film fra server og på laptop som er koblet til tvet? Vet ikke hvordan det går?

 

Hovedsak oppbevare filer, og jeg skal få tilgang fra pcer i nettverket.

Må ha mulighet for radmin, eller noe form for eksternt skrivebord.

Må ikke vær for avansert.

 

Takker for all hjelp, og still spørsmål hvis ting er uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for core 2 duo, trenger ikke noe heftig. Men yter mest for pengene.

Ram, her holder det vel med 1gb

HK, Dobbelt nettverk kanskje?

skjermkort, det trengs ikke om det er Onbord på HK, men om det ikke er det, kjøp et billig passivt kjølt skjermkort

 

HDD, her annbefaller jeg Samsung- stille og raske disker.

Lenke til kommentar
Gå for core 2 duo, trenger ikke noe heftig. Men yter mest for pengene.

Ram, her holder det vel med 1gb

HK, Dobbelt nettverk kanskje?

skjermkort, det trengs ikke om det er Onbord på HK, men om det ikke er det, kjøp et billig passivt kjølt skjermkort

 

HDD, her annbefaller jeg Samsung- stille og raske disker.

8131659[/snapback]

 

 

Stort sett enig, men C2D CPU er total overkill på en filserver.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=45352

 

Skal holde i massevis

Lenke til kommentar
Gå for core 2 duo, trenger ikke noe heftig. Men yter mest for pengene.

Ram, her holder det vel med 1gb

HK, Dobbelt nettverk kanskje?

skjermkort, det trengs ikke om det er Onbord på HK, men om det ikke er det, kjøp et billig passivt kjølt skjermkort

 

HDD, her annbefaller jeg Samsung- stille og raske disker.

8131659[/snapback]

 

 

Stort sett enig, men C2D CPU er total overkill på en filserver.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=45352

 

Skal holde i massevis

8132587[/snapback]

Da hadde jeg heller valgt Denne, yter mer og koster ikke så veldig mye mer enn den du linker til :yes:

Lenke til kommentar

Skal du ha mindre enn 10 SAMTIDIGE brukere på serveren? I såfall vil en P3 på 500-1000MHz og 256 MB minne gjøre jobben helt ok.

 

Har gjennomført et par slike prosjekt selv, og her er noen tips:

 

- Kjøp en gammel burk på QXL. Du kan eventuelt bytte ut kabinettet med noe større hvis du ikke finner en ok specet maskin med greit kabinett. Kjøp et par SATA-kontrollerkort. Det er lurt å sjekke på forhånd hvor mange PCI-spor du har tilgjengelig...

 

- Sett inn en skikkelig PSU. >=400w av god kvalitet holder lenge.

 

- Kjøp et par slike: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319943 Det gjør livet mye lettere! Skal du kjøre en haug med disker VIL du måtte bytte ut en disc i ny og ne. Med hot-swap-kabinett er det både enklere å holde oversikt og å bytte disker. Dessuten kjøles disken, noe du uansett må sørge for.

 

- Installer *nix med SAMBA og software raid. Det finnes en BSD distro beregnet til akkurat denne type bokser: http://www.freenas.org/ Eventuelt installer en Linux-distro du synes virker grei. Uansett er sw-raid i Linux relativt grei skuring.

 

- Hvis du skal sette disker i raid: Husk at du bør ha en plan for hvordan du evt. skal utvide raidet. (Å øke størrelsen på et ext2 filsystem på et raid5 er ikke akurat trivielt....)

 

- Hvis du vil øke båndbredden med å kjøre flere NIC: Husk at dette bare går ann hvis du har en tilvarende konfigurasjon i andre enden. Liten vits med flere NIC hvis du skal koble til en laptop over wifi for eksempel.

 

- Sørg for skikkelige vifter i kabinettet OG ventilason i skapet! 10 hder lager en betydelig mengde varme!

Lenke til kommentar
Skal du spille av film fra PC-en, ville jeg ha anbefalt at du spyttet i noen kroner i skjermkortet. Hvilket skjermkort, skal jeg ikke uttale meg om, men noe billig-kort ville jeg absolutt ikke anbefale, med mindre du liker utvaskede farger.

8135400[/snapback]

Tja. Skal høyere oppløsninger benyttes er det jo greit. Men om det skal streames til en annen maskin, har ikke skjermkortet på filservern noe og si.

 

Vet ikke helt hvordan trådstarter tenker anngående dette. Så du får si hva du mener :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...