Gå til innhold

Tips til "allround"objektiv med stor blender?


Anbefalte innlegg

Er ute etter et alt-mulig-objektiv med så stor blender som mulig. Kanskje noe vidvinkelgreier?

 

Vil ihvertfall ta litt forskjellig type bilder, portretter bl.a (og noen veldig zoom er ikke nødvendig, holder med 100 mm og det kan gjerne gå under det også) med blurry bakgrunn.

 

Kronglete forklart .. men slik går det når man er litt rusten i hva alle begrepene betyr. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å komme med noen flere forslag enn Tamron sitt objektiv her.

Hvilken pris klasse er det snakk om?

Og kameratype som Oceanborn nevner...?

Du kan ikke få stor blender, vidvinkel og 100mm på en gang, så må nesten velge ut noe.

Lenke til kommentar
Synes dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=8706 virker intressant. Og https://prisguiden.no/product.php?productId=8707

 

Men 17-50mm er kanskje mer anvendelig enn en fastlinse på 50mm, eller?

 

Blir forskjellen på 1,8 og 2,8 i blender stor?

8116889[/snapback]

Tamron sin vil være langt mer anvendelig, men ingen tvil om at 50mm f1.8 er flott den også. Men det er nok lurt å kjøpe en normal zoom først, særlig hvis du er inne er det greit med noe som er litt videre enn 50mm, så jeg hadde kjøpt Tamron'en, og heller plusset på 50mm etterpå..

Forskjellen fra f2.8 til f1.8 er ganske stor. Vil ca si at 1.8'eren er over dobbelt så rask som f2.8, eller altså trenger f1.8 litt under halvparten av det lyset som Tamronen trenger. (hvis jeg ikke tar helt feil?)

Endret av Cooj
Lenke til kommentar

Det var kompatibilitetsproblemer med Tamron 17-50/f2.8 versus Nikon da den kom. Det finnes også andre alternativer som Sigma 18-50/f2.8 DC som fungerer godt på Nikon kamera, når det gjelder Sigma skal det være Canon som har litt problemer. En periode var dog Nikon D200 rammet, men det er en grei oppgradering hos Sigma verksted (gratis).

Sigma 18-50/f2.8 DC

De fine med disse brennviddene er at de ikke overlapper når du bygger videre med feks. 50-150/f2.8

Sigma 50-150mm/f2.8 DC

DC betyr at de er bygd spesifikt for digitale kamera med ca. cropfaktor 1.5 - 1.6.

Tokina har også bygd en fin telezoom for digitalt bruk:

Tokina 50-135/f2.8 ATX-Pro DX serien:

Tokina 50-135/f2.8 ATX-Pro DX

En 50mm/f1.8 er et fint portrettobjektiv og ligger i en lav prisklasse, fint tilleggsobjektiv.

Lenke til kommentar

Ang 50mm

Hvis du ikke vet at du har bruk for f/1,4, ville jeg ha valgt f/1,8 på grunn av prisen. Det er et populært objektiv og vil ikke være vanskelig å få solgt hvis du finner ut at du trenger enda større blenderåpning.

 

Ang Tamron og Nikon, så har jeg både 17-50 f/2,8 og 28-75 f/2,8, og har ingen kompatibilitetsproblemer med mitt Nikon kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...