Gå til innhold

Er det ULOVLIG


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-10 17:53, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-12-10 17:20, skrev arve87:

Koffor skulle det vere meir lovlig med film og musikk enn spel??


 

Fordi det står i
.

 

Quote:


Dei fleste filmselskap og artister er jo 100% imot piratkopiering av deira produkt!


 

Det er de sikkert. Men privatkopiering er ikke piratkopiering.

 

LeD

 

Allikevel, ikkje lov å laste ned, eller sende til andre via LAN...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det virkelig noen som ikke har kopiert spill/musikk/video/progrqammer her ?

I så fall all ære til dere som faktisk ikke har kopiert, men dere er nok i mindre tall. Med dagens software priser er man jo ruinert etter å ha kjøpt seg operativsystem , kontorpakke ,spill osv. (Så sant man ikke velger en opensource løsning) Så det er ikke rart at mange velger en litt billigere løsning

Lenke til kommentar

ARG!

 

De spilla alle spiller er det folk som sitter og lager. Det er jobben dems, akkurat som en lærer eller mekaniker. Spillmakerne har jo inntekta si basert på salg, og da må folk kjøpe spilla, ikke tjuvkopiere dem! Hadde alle kjøpt de spilla de har på pcen sin, ville prisen på et nytt pc-spill ligget betraktelig lavere. Det er heldigvis noen få av oss som kjøper spill i butikken og betaler for dem. Takket være oss kan dere sitte på lanene deres og kopiere "warez" (med den ultraharrye Z'en til slutt) og "progz" (urk).

 

The Black Knight skreiv:

"Med dagens software priser er man jo ruinert etter å ha kjøpt seg operativsystem , kontorpakke ,spill osv. (Så sant man ikke velger en opensource løsning) Så det er ikke rart at mange velger en litt billigere løsning."

Grattis med ditt første innlegg! Synd at tankene dine ikke strekker seg lenger enn nesa er lang.

 

Det samme gjelder musikk. Folk på forumet skryter av å ha over 20 000 mp3er (feks. Honda fanatikeren), og det er ikke akkurat veien å gå for å senke prisene. Ingen ekte Metallica-fan hører S&M på mp3!

 

Det blir vel sånn til slutt at det lages færre og færre spill, og de få spilla som lages koster grisemye, sånn at ingen kjøper dem heller. Og enden på visa er at ingen produserer spill lengre.

 

Noen i det hele tatt som har samme policien som meg her? LarsC er kanskje en av de få..?

Lenke til kommentar

så lenge man ikke deler filene man selv har lastet ned fra nettet, finnes det ingen lov i norge (enda) om dette... så det på HW.no forumet for litt siden.

"beskyttet programvare som f.eks Microsoft Windows of Office er derimot strengt forbudt å laste ned eller kopiere" sto det.. jeg har værtfall ikke sett/hørt om noen lov om dette, mora mi leser juss så hun hadde nok sagt ifra hvis det hadde vært en lov.. derfor syns jeg det også er teit at det skal være "ulovlig" å snakke om f.eks warez her på forumet, alle har jo litt uansett. jeg kjenner INGEN som ikke har 1 brent cd liggende hjemme, hva er så farlig med 1 til når det ikke er noen lov?

:razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 20:19, skrev arve87:

Allikevel, ikkje lov å laste ned, eller sende til andre via LAN...


 

Så lenge det kan regnes som "privat bruk" har det ingen betydning hvordan kopien tas. Du har lov til brenne en sang på en CD til en kompis, og du har lov til å sende dem til ham over nettverk som MP3.

 

Quote:


Den 2002-12-10 21:00, skrev tbn//nemesis:

Hadde alle kjøpt de spilla de har på pcen sin, ville prisen på et nytt pc-spill ligget betraktelig lavere.


 

Det er slett ikke sikkert. De fleste åndsverk selges med god avanse, og det er ingen grunn til å tro at produsentene skulle senke prisene for å være hyggelige.

 

Men selvsagt skal produsenter av åndsverk kunne leve av jobben sin, det forstår nok de fleste.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 21:00, skrev tbn//nemesis:


Noen i det hele tatt som har samme policien som meg her? LarsC er kanskje en av de få..?


 

Har selv fått spill, musikk og filmer av en kompis som er mye på LAN o.l. Er det noen spill som er kule, så kjøper jeg som regel orginalen etter å ha spillt et "brent" spill. Problemet med "brente" spill er jo at som regel så er det en bug eller flere, plutselig slutter de å virke og da er det jo ikke så lurt å ringe support.

Når det gjelder musikk og film foretrekker jeg absolutt orginalvare. En får ikke samme gleden/nytelsen av en kopi (prøv DivX på TV'en). Moralen må være å kjøpe orginalen. Jeg er rimelig sikker på at prisene hadde gått ned hvis ALLE

hadde kjøpt orginalvaren.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 21:00, skrev tbn//nemesis:


Noen i det hele tatt som har samme policien som meg her? LarsC er kanskje en av de få..?


 

Har selv fått spill, musikk og filmer av en kompis som er mye på LAN o.l. Er det noen spill som er kule, så kjøper jeg som regel orginalen etter å ha spillt et "brent" spill. Problemet med "brente" spill er jo at som regel så er det en bug eller flere, plutselig slutter de å virke og da er det jo ikke så lurt å ringe support.

Når det gjelder musikk og film foretrekker jeg absolutt orginalvare. En får ikke samme gleden/nytelsen av en kopi (prøv DivX på TV'en). Moralen må være å kjøpe orginalen. Jeg er rimelig sikker på at prisene hadde gått ned hvis ALLE

hadde kjøpt orginalvaren.

Lenke til kommentar

Quote:


tbn//nemesis:

Hadde alle kjøpt de spilla de har på pcen sin, ville prisen på et nytt pc-spill ligget betraktelig lavere.


Quote:


LeD:

Det er slett ikke sikkert. De fleste åndsverk selges med god avanse, og det er ingen grunn til å tro at produsentene skulle senke prisene for å være hyggelige.


 

Tenk da, mann. Det er en rent hypotetisk tanke, og kommer nok ikke til å skje, men det blir på samme måte som med eksempelvis bildeler, skjermkort eller annet materiell. Kundene krever stadig lavere priser, og kjøper stadig mer. Det ender av og til med priskriger som medvirker til lavere og lavere priser, som ikke går over det den opprinnelig var, ellers krever kundene lavere pris for ikke å gå til en annen produsent. I hardwarebransjen ser man det iht. feks. Sapphire Radeon mot ATI Radeon (uten at jeg har testa de to korta mot hverandre, kun eksempel nå klokka 22.48).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 21:00, skrev tbn//nemesis:

Ingen ekte Metallica-fan hører S&M på mp3!


 

Ingen ekte Metallica-fan hører på S&M, tenker jeg vi sier. :wink:

 

Quote:


Det blir vel sånn til slutt at det lages færre og færre spill, og de få spilla som lages koster grisemye, sånn at ingen kjøper dem heller. Og enden på visa er at ingen produserer spill lengre.


 

I ytterste konsekvens, ja. Men det vil alltid være folk som kjøper spill/programvare/musikk.

 

Quote:


Noen i det hele tatt som har samme policien som meg her? LarsC er kanskje en av de få..?


 

Høyh! Er jeg ikke |_337 lengre nå liksom? :wink:

Neida, jeg har nok mine svin på skogen jeg også. Men jeg kjøper vanligvis det jeg liker, og uten internett-tilgang, ville nok platesamlingen og spillsamlingen min vært betydelig tynnere.

 

Jeg smeller til med nok et isonews-sitat:

"Every time you download warez, God kills a programmer, please think about the programmers"

(TheVirus - sig)

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt off-topic men jeg vil gjerne forklare en ting når det gjelder spill i scandinavia (Nord europa) generelt. Derfor spill i scandinavia og nord europa er dyr er på grunn av de som lager spillene ikke gir dem ut selv i scandinavia. F.eks

Konami bruker Virgin Interactive til å gi ut spill i norge, derfor blir det dyrere.

 

Men hvis vi ser på verdens basis er ikke Norge det dyreste "spille-landet" å bo i. Men se i Korea ca 32 NOK for alle nye spill uansett levrandør. Hvis en stor kompis gjeng går sammen kan de for eksemple bestille 100 spill og ende opp på bare 3200 NOK + frakt. Noe som er "billig" når vi tenker på at esken er på amerikansk og manualen også er på amrikansk.

 

Har en kompis som har slektninger der nede, de sender opp spill hele tiden og han betaler bare for frakten. dette er jo selvfølgelig bare et tips, for ikke alle stoler på leveringer fra utlandet + at man må ha VISA, noe som ikke alle eier.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-10 22:49, skrev tbn//nemesis:

Tenk da, mann. Det er en rent hypotetisk tanke, og kommer nok ikke til å skje, men det blir på samme måte som med eksempelvis bildeler, skjermkort eller annet materiell...


 

Men slik er det ikke med spill, filmer og musikk. Her er det mer eller mindre "faste" priser som alle følger. Hvor populær en film er, eller hvor mange som piratkopierer den, har jo ingen innvirkning på prisen.

 

Quote:


Den 2002-12-10 23:02, skrev ~Dj.Diablo~:

Men se i Korea ca 32 NOK for alle nye spill uansett levrandør.


 

Ja, for i Asia kjøper jo som kjent "alle" spillene sine. Ingen piratkopiering der. :smile: Derfor får de billigere spill. Eller hva?

 

LeD

Lenke til kommentar

Den dagen gud kom til meg:

 

Der lå jeg , hadde akkurat knulla kjærringa å var i ferd med og slumre inn , da plutselig hørte jeg en gneldrende stemme som ropte mitt navn, åoo good hva er dette får slags fandenskap tenkte jeg mens jeg kjapt snurra rundt og ble liggende på magen :wink: ,

 

kikka på madammen , hun hadde akkurat sovnet , hmm da var ikke hennes stemme ?

 

Gunnar er du der , gneldret det gjennom rommet ,

hmm hvem der ? fikk jeg stotret frem i forfjamselsen,

hei gunnar det er GUD , jeg har kommet får og gi deg en mening og en misjon her i livet , ja gå ut og tal til folkene , si til dem att alt mitt er deres, ja jeg eier jo alt gunnar og jeg har ikke copyright.

 

Fortell dem dette att de kan få alt hos meg ,ja be dem huske att den høyre hånda ikke skal se hva den venstre gjør, ja la dem ikke få betalt for alt de de gjør , men la "betalingen" være for seg selv og bland den ikke med "jobben" ja får høyre hånden skal ikke se det den venstre gjør.

 

Og en ting til gunnar si til dem att skal de gi "lønn" så gi alle "1 denar" hver uansett hva de holder på med i livet.

Og gunnar en ting til, dette er min "lønn" til deg fordi du er så god og pule kjærringa di :smile:

 

:lol: :lol: :lol:

 

PS: gjemmer nå venstre handa hver gang jeg tar en "kjappis" :wink:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: QTC på 2002-12-11 01:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...