Gå til innhold

Rart trådløst nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har forsøkt å få hjelp med samme problem tidligere (her).

 

Jeg er ikke helt sikker på hva som forårsaker feilen, men jeg mistenker at "wlan0: duplicate address detected!" skyldes konflikt mellom ndiswrapper-driveren og en native Linux-driver som halvveis fungerer.

 

Jeg ville rådet deg til å forsøke å få til native Linux-driver fremfor å benytte ndiswrapper+Windows-driver. Kortet ditt skal jo være støttet:

 

Jensen tilbyr driver på sin hjemmeside. Var det denne du forsøkte å kompilere?

 

Ifølge denne siden finnes det tre varianter av Linux-driver for WLAN-chipsettet ditt, hvorav den siste (zd1211rw) som er en re-write fra de eldre driverne skal være inkludert i kjernen fra og med Linux 2.6.18 (du kan sjekke din kjerne-versjon ved å skrive 'uname -a' i et shell). Dessverre funker ikke denne på absolutt alle kort, så kanskje du må ty til en av de to andre (jeg tror den Jensen tilbyr fra sin webside er en (gammel?) versjon av "VendorBasedCommunityDriver").

 

Det kan hende du bare mangler firmware'n for zd1211. Ved å se på denne tutorial'en sammen med denne wiki-siden med info om Rewrite-driveren ser det ut som at debian-brukere helst bør laste ned firmware (som tilhører den nye rw-driveren som allerede finnes i kjernen) fra sourceforge i en tar.bz2-fil (pakk ut med 'tar xvjf filnavn.tar.bz2') i stedet for å installere debian-pakken zd1211-firmware (som er basert på "gamle" VendorBasedDriver. Har du denne pakke installert bør den nok avinstalleres først), så det kan jo være verdt et forsøk.

 

Firmware'n skal pakkes ut så den ligger under /lib/firmware (du må nok pakke den ut først og så flytte den etterpå).

 

Btw, jeg ser nå at alt dette har du jo egentlig gått igjennom med olefiver tidligere.

 

Du bør fjerne (laste ut) ndiswrapper-driveren først som olefiver nevner. Jeg vet du har forsøkt dette før, men la oss prøve det en gang til. Og så får du si ifra om du møter på problemer. (det kan være greit å lære seg ordentlig hvordan man laster inn og laster ut Windows-driveren med ndiswrapper først, slik at du lett kommer deg online igjen om ting feiler).

Lenke til kommentar

Hei

Fjernet driveren til ndiswrapper etter at jeg hadde lagt til firmwaren, henten fra sourceforge, i /lib/firmware/zd1211-firmware. Dmesg gav da dette:

usb 3-2: Could not load firmware file zd1211/zd1211b_ub. Error number -2

zd1211rw 3-2:1.0: couldn't load firmware. Error number -2

usb 3-2: reset high speed USB device using ehci_hcd and address 3

zd1211rw: probe of 3-2:1.0 failed with error -2

usbcore: registered new driver zd1211rw

Adding 497972k swap on /dev/hda5. Priority:-1 extents:1 across:497972k

EXT3 FS on hda1, internal journal

loop: loaded (max 8 devices)

ndiswrapper version 1.28 loaded (preempt=no,smp=no)

usbcore: registered new driver ndiswrapper

device-mapper: ioctl: 4.7.0-ioctl (2006-06-24) initialised: [email protected]

kjournald starting. Commit interval 5 seconds

EXT3 FS on hda3, internal journal

EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.

kjournald starting. Commit interval 5 seconds

EXT3-fs warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended

EXT3 FS on hdb1, internal journal

EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.

ACPI: Power Button (FF) [PWRF]

ACPI: Power Button (CM) [PWRB]

ACPI: Sleep Button (CM) [sLPB]

 

som du ser er siste linja med :wlan0: duplicate address detected! borte....

Men det er fremdeles en error -2

 

Kom meg ikke på nettet, da det ikke var "usable device" når jeg startet wlan manager...

 

Kan ikke så mye om dette, så er ganske rådvil...

Noen tips?

Takker for svar

 

PS : Bor 5 min fra Gløshaugen i Trondheim, noen med linux knowhow som går der opp? Kan jo ta maskina i en bag og ta den med oppover....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

(tok en stund dette)

Men har nå siste kjernen og usbkortet blir derfor automatisk oppdaget når jeg setter det inn( :thumbup: )

MEN, jeg får ikek koblet meg på nettverket selv om jeg har rett nøkkel og essid osv. Er dette et vanlig problem? Noen som har løst dette?

Er nok en innstilling, men vet ikke hva eller hvor, tips?

 

takk

 

edit:

ifup wlan0 gir: ignoring interface wlan0=wlan0

 

Når jeg søker etter nett, finner jeg nett, men får ikke koblet opp. har trippelsjekket nøkelen , essid osv....

 

noen som vet hvor feilen kan ligge?

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Jeg har lest en lignende tråd, så jeg gjorde det i formiddag... uten at det skjedde noe mer av den grunn...

 

Driver å legger inn Mandrake som dualboot, og det finner kortet og driveren automatisk og jeg kommer meg på nettet med en 10-12 klikk med musa.... :thumbup:

 

Noe som er litt kjedelig, siden jeg har litt vant til og liker debian

 

edit: mandriva greide heller ikke å loge seg på...

kan det være noe i bios som har slått seg av eler lignende?

Endret av raakken
Lenke til kommentar

WLANet du prøver å koble deg til, hva slags kryptering bruker det? Du prøver bare å koble til ved å sette key med ifconfig og ifup og dhcpd ? Hvis kortet med drivere er satt opp riktig, men du bare sliter med å få koblet til WLAN, så kan du jo prøve å installere og bruke network-manager-gnome (evt network-manager-kde). Den skal ligge i repositories både for Debian testing og unstable.

Lenke til kommentar

Jeg måtte resette trådløst routermodemet hjemme for en kort stund siden, og satt da opp det trådløse nettet på nytt.

Min laptop koblet seg på uten problemer, men mammas nektet å koble seg på. Grunnen var at jeg hadde satt opp det trådløse nettet til å sende på kanal 13, men ikke all firmware støtter bruk av kanal 13 (avhengig av hvor firmware kommer fra. Se tråd om wireless under Nettverk delen av forumet).

Jeg endret til kanal 1 og mammas kom på.

 

Kanskje skjekke hvilken kanal det trådløse nettet sender på?

Lenke til kommentar

Nettet sender på kanal 6

 

kan det være der feilen er?

 

edit: fikk tilslutt kommet meg på nett med mandriva i går, skjedde bare plutselig etter mangre restarter. Men idag funket ikke det heller....

merkelige greier

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Men det rare er at jeg fikk til å koble meg på med ndiswrapper og win driver...

men det var sinnsykt ustabilt, og jeg datt av med en gang jeg lastet ned større filer etc...

 

men nå kan jeg ikek koble meg til, MEN ser nettverkene...

rare greier som er veldig frustrerende....

 

edit:

La inn en nyere kjerne i mandriva og nå funker det som bare f....

får bruke mandriva til debian blir bedre på dette....

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...