Gå til innhold

Dev-C++ til vista?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettopp installert Windows Vista og har lyst til å sette i gang med C++. Jeg titta på sidene hvor du kan laste ned Dev-C++, men der sto det ikke at Vista støttes. Er det noen som vet om dette er riktig, i så fall, er det noe annet jeg kan bruke for å kompilere og kjøre programmene mine?

 

PS: Er helt fersk i C++ så har aldri brukt cmd til kompilering, men hvis det anbefales istedenfor en IDE så er det et fett.

 

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vista kan du bruke til spill, bruk Xp og linux til programmering.

Tror du vil like linux :D

 

Er du virkelig motivert med C++ går det nok fort unna.

Start med hello world.

Lag små programmer du har lyst på /trenger.

Merk! UTEN GUI.

Ikke skriv GUI direkte i notepad med C++, da henger du deg selv :p

Skrevet (endret)

Joda, jeg har hatt linux før, men fant ut at jeg måtte bruke en del tid på å lære meg det før jeg fikk gjort noe annet. Vet jo at programmering tar lang tid å lære, jeg kan jo en del i Java, så er ikke helt fersk heldigvis :) Det er bare overgangen fra Java til C++ som er litt uvant.

 

Uansett, er det egentlig noe fordel å programmere i Linux? I så fall, hvilken Linux egner seg best og ikke er for vanskelig å lære? Eller er Vista like så greit?

Endret av kjey
Skrevet (endret)

Det er helt klart en fordel å kode i Linux på alle mulige måter. Hvilken du velger er forsåvidt ett fett. Da den du føler deg mest komfortabel med. Forøvrig så bør overgangen gå rimelig greit hvis du kan Java fra før av. :)

Endret av staalezh
Skrevet (endret)

Ja, altså spåket virker veldig likt, men jeg skjønner ikke helt dette med disse tegnene som blir satt forand/bak datatypene osv. F.eks. vector<double>&. Hva skal liksom & bety? :hmm: Samme med ordet "typedef", har ikke vært borti noe lignende i Java tror jeg...

Endret av kjey
Skrevet

ved typedef lager du et synonym til en definisjon sånn som jeg har forstått det. det vil si at om du skal lage mange variabler som skal holde størrelsen på en vektor som inneholder int f.eks skriver du:

typedef vector<int>::size_type vec_sz;
vec_sz a = ...;
vec_sz b = ...;
..

i steden for:

 vector<int>::size_type a = ...;
vector<int>::size_type b = ...;
..

 

vector<double>& er også et synonym, men denne gangen til en vektor i ditt eksempel. vector<double>& a = b; så er a et synonym for b. og om man endrer en av de endres den andre også.

 

dette brukes ofte i argumenter i funksjoner. grunnen til dette kan blant annet være at man ikke ønsker å kopiere hele vektoren, gir den derfor bare et nytt navn for å spare på ressursene. det kan også være en funskjon man ønsker at skal endre flere verdier. ettersom funskjonen kun returnerer en, legger man den andre inn som et argument. og siden den er et synonym så endres verdien til argumentet du satt i løpet av funskjonen..

Skrevet
Nå som vi er så godt i gang, hvorfor skriver man "::size_type"?

8116292[/snapback]

 

For å referere til en funksjon i en klasse, akkurat som

std::cout printer ut ting i terminal.

 

Sikkert noen som har en mer korrekt og utdypende løsning.

Skrevet

dette er en variabel som er garantert å holde den mengde informasjon som er nødvendig.. vector<int>::size_type kan garantert holde antall integere det er i vektoren, string::size_type er en variabel som holder størrelsen på en string.

 

man kan bruke int også, men size_type garanterer plass. dessuten er det lettere å se hva variabelen skal brukes til, noe som er greit når du leser programmet.

 

med andre ord: som oftest ingen nødvendighet, men god programmeringsskikk ;)

Skrevet (endret)

vector<int> aa;
vector<int>& bb = &aa;

Selv om denne koden i utgangspunktet ikke har så plagsomt mye nytte, skjønner du sikkert tegninga: bb refererer til aa, og vil til enhver tid ha samme verdi som aa. Dette kalles også aliasing.

 

Hvis du leser litt om pekere, skjønner du mer av dette. :)

Endret av staalezh
Skrevet
& => "Adressof"

 

Ergo, det som lagres blir adressen til minneområde, ikke det som ligger i minnet.

8117695[/snapback]

 

Og det du vil fram til med det er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...