Gå til innhold

Svindlet på ebay, hvordan kontakter jeg VISA?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noe på ebay for en stund siden, men jeg har ikke fått det jeg kjøpte (betalte rundt 500 kr). Jeg har ikke klart å fa tak i selgeren på en stund og det har gått så lang tid at jeg ikke tror at jeg vil få noe hjelp fra ebay eller paypal (jeg har prøvd). Jeg har hørt noe om at man kan kontakte visa, hvordan gjør jeg eventuelt dette? Jeg må kanskje kontakte banken min?

 

Takk for alle svar.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VISA kan neppe hjelpe deg. jeg anntar du betalte via paypal som ble belastet ditt VISA-kort? Paypal har ikke svindlet deg, og det var de som belastet dit VISA, så så langt kredittkortselskapet ditt bryr seg så har det ikke skjed noe ulovlig som de har annsvar for.

 

Paypal har dog en del garantier, litt avhengig av hva slags auksjon du brukte. Om den var "paypal protected" så gir de deg tilbake opp til og med flere tusen. Jeg fikk tilbake da jeg ble svindlet (en konto ble så svindleren brukte selgers gode rating for å lure folk). Det fungerte helt ok bortsett fra at det tok et par uker før refunderingen kom pga. vanlig saksgang.

 

Jegmener dogå huske at paypal dekker opp til et vist beløp (et sted melom 2-400 kr?) for alle auksjoner, så det vilel jo gått langt for å dekke ditt tap uansett.

 

Sjekk denne siden, så kanskje du komemr noe lengre med paypal. Det er nok den kanalen du vil ha noe håp om å komme fram gjennom. Om det fremdeles er penger på selgers konto og du ikke har fått varen innen rimelig tid så får du garantert pengene tilake for da kan de bare trekke fra hans paypal konto. Er det ikke penger der lengre så blir det litt værre, men det kan fremdeles være mulighet for redundering av det tapte. Prøv det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er bedre å bruke Mastercard til slike transaksjoner!

Da er Kredittkortselskapet ansvarlig i saker hvor selger ikke holder mål!

De kan holde tilbake summen og bryte sammarbeidet med selgeren.

Og du slipper å betale.

 

Det er Kredittkortselkapet som godkjenner selgerne, og står ansvarlig for disse, eller bryter avtalen med dem hvis de ikke følger opp kundene..

 

Du betaler ikke direkte fra din konto til selger, men fra kredittselskapets konto. Deretter får du regning fra dem og kan sjekke transaksjonene før de blir betalt.

 

Hvis du da får problemer, så ta kontakt med banken du har avtale med.

 

Jeg ble forsøkt svindlet på mastercard en gang, men det ble oppdaget av banken, og de ringte meg å spurte om jeg hadde handlet fra ....... Noe jeg ikke hadde.. De sperret betalingen og stengte kortet og sendte meg nytt kort.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Det er bedre å bruke Mastercard til slike transaksjoner!

Da er Kredittkortselskapet ansvarlig i saker hvor selger ikke holder mål!

De kan holde tilbake summen og bryte sammarbeidet med selgeren.

Og du slipper å betale.

8104749[/snapback]

 

Problemet her at at (jeg anntar) at pengene ikke gikk direkte fra kjøper til selger. Kjøper trakk fra sin konto over til paypal for å betale. Den overføringen er helt lovlig og er uten tvil ikke noe kredittkortselskapet vil kunen trekke tilbake.

 

det er mellom paypal og selger her at problemet ligger, og da er det nok bare paypal som har autoritet til å kunne gjøre noe med det. Desverre er kjøpers rettigheter hos paypal mye dårligere enn hos norske kredittkortselskap. Jeg tror forøvrig VISA også er pliktig å tilbakeføre penger fra svindelforsøk, så jeg tror ike de er noe dårligereenn mastercard :) vet ikke om det er fordi det er pålagt av norske lover eller ikke, men je vet du har veldig gode rettigheter om norsk kredittkortholder.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg tror forøvrig VISA også er pliktig å tilbakeføre penger fra svindelforsøk, så jeg tror ike de er noe dårligereenn mastercard :) vet ikke om det er fordi det er pålagt av norske lover eller ikke, men je vet du har veldig gode rettigheter om norsk kredittkortholder.

 

-Stigma

8104752[/snapback]

 

Dette kommer mest sannsynlig av at "folk flest" ser på VISA utelukkende som et debetkort, og MasterCard som et rent kredittkort, og trekker da den slutningen at reglene i kredittkjøpsloven ikke gjelder for VISA. Dette er jo ikke nødvendigvis sant, ettersom både VISA og Mastercard kan leveres både som debetkort (koblet til bankkonto og forutsatt dekning) og kredittkort (kredittgrense og regning i posten). Dette er debattert i andre tråder her på forumet. Hvordan reglene forholder seg for f.eks. et debetkort fra VISA kontra et kredittkort fra VISA er imidlertid en problemstilling jeg ikke har svaret på.. :hmm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Visa norge: 22 01 34 00

8104702[/snapback]

Norske Visa-kort håndteres av Teller AS (som tidligere het Visa Norge). De har telefonnummer: 815 00 400. Riktig kontaktpunkt for trådstarter er imidlertid banken som har utstedt VISA-kortet. Avhengig av om det er et kreditkort eller et debetkort vil regelverket være forskjellig. Men som andre allerede har påpekt; saken må også være tatt opp med den det er betalt til, i dette tilfellet, Paypal. Hva har forøvrigt Paypal sagt? Og hvor lenge siden er det kjøpet ble foretatt?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klart å få noe svar fra PayPal. Nå er det vel ca 2.5 måneder siden varen ble kjøpt.

 

Jeg kontaktet banken og jeg ble hendvist til et skjema som jeg kunne finne på nordea.no. Jeg skal sende dette, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fylle det ut. Trykk her for å se skjemaet. Under "Reklamasjoner som reklameres ifølge vedlagte kopier/Disputed transaction/-s, as enclosed" så skal jeg fylle ut kjøpsdato, brukersted, land og sted og beløp. Skal jeg fylle ut ebay som brukersted og så hvor selgeren holder til?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke klart å få noe svar fra PayPal. Nå er det vel ca 2.5 måneder siden varen ble kjøpt.

 

Jeg kontaktet banken og jeg ble hendvist til et skjema som jeg kunne finne på nordea.no. Jeg skal sende dette, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal fylle det ut. Trykk her for å se skjemaet. Under "Reklamasjoner som reklameres ifølge vedlagte kopier/Disputed transaction/-s, as enclosed" så skal jeg fylle ut kjøpsdato, brukersted, land og sted og beløp. Skal jeg fylle ut ebay som brukersted og så hvor selgeren holder til?

8106358[/snapback]

Hvis du har et debetkort (ikke kredittkort) fra VISA, vil du få pengene igjen hvis du er blitt kortsvindlet - dvs at noen andre har brukt kortet ditt, du har blitt belastet mer enn du har godtatt e.l. Hvis du har akseptert en belastning på kr 500, men ikke fått varen, er ikke dette VISA's problem. Det er som å klage til Norges Bank hvis du ga noen en femhundrelapp uten å få varen du betalte for...

Lenke til kommentar

Det har ingen betydning at dette ikke er en direkte transaksjon. Du får pengene tilbake fra VISA, jeg var i akkurat samme situasjon som deg og da var det ikke noe problem. Eneste var at det tok en del tid (rundt to måneder).

 

Det kan allikevel være lurt å opprette en dispute (eller hva det heter i paypal) slik at Paypal ikke setter seg på bakbeina når VISA trekker tilbake pengene (slik at de ser at selger ikke responderer). Deretter venter du et par uker og sender inn en klage til banken din (i Skandiabanken gjør du dette via web, grensesnittet gjelder for svindel i butikk/minibank men jeg fikk beskjed om å bruke dette og bare se bort fra de feltene som ikke gjaldt).

 

Etter en stund vil du få en mail fra paypal der de har mottat en forespørsel fra VISA om at pengene vil føres tilbake til deg. I mailen står det noe om at du må gi beskjed dersom du allikevel har fått varen. Tilslutt får du et brev fra VISA om at pengene er ført tilbake på kontoen din.

 

Så vidt jeg har lest har VISA ubegrenset rett til å gjøre dette i slike tilfeller i henhold til avtalen de har med PAYPAL. Paypal er naturlig nok er veldig avhenige av kortselskapene og må bare godta slike vilkår.

 

Konklusjonen blir derfor at du må bruke VISA som står på din side og ikke paypal.

Lenke til kommentar

Dette virker jo bra :)

 

Jeg har opprettet en slik dispute, men det har ikke ført frem. Jeg ringte derfor til banken min (nordea) og fikk beskjed om å fylle ut, og sende inn et slikt skjema som lå på nettsiden deres. Jeg skal sende dette i morgen og jeg håper at alt ordner seg, selv om dette kan ta litt tid.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...