Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg overanstrengte øyne av for mye data?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Hei

 

Har i de siste to-tre ukene opplevd å få veldig vondt i hodet etter lange skoledager.

Jeg er mediaelev, så datamaskinen blir brukt veldig mye innen fagene.

Det sure med dette er at skjermen på laptopen kan KUN kjøre 60Hz, en frekvens jeg vanligvis ville prøvd å holde meg unna.

 

Når smertene setter inn, er det som regel på sidene av hodet, akuratt som om de følger de blodårene som ligger der.

Kjenner også at jeg blir regelrett sliten i øynene og samtidig resten av kroppen.

 

Blir som regel en god del datatitting når jeg kommer hjem etter 7 timers 60Hz mareritt (hehe).

Hadde ikke dette problemet når jeg gikk i 10.klasse og brukte mye mindre tid foran datamaskinen generelt.

 

Kan det være at jeg må få meg databriller? Tipper at det ikke er godt å anstrenge øynene såpass mye som jeg gjør nå for tiden.

 

Tips? Forslag? Ideer?

Takker for det meste :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Har ingenting å si om en laptop kjører 60Hz, hvis du synes det er slitsomt så tror jeg det er noe som ligger i hodet ditt og/eller at det er andre ting som forårsaker plagene.

8102087[/snapback]

 

Hmm... kan godt være noe som jeg bare tror etter for mye snakk med personer som bestemt mener at 60Hz er terror uansett om det er LCD eller CRT.

 

Uansett tror jeg det blir bestilt optikertime i løpet av denne eller neste uke..

Lenke til kommentar

er ikke sikkert det er nødvendig å skylde på data maskinen i dette tilfellet. du har mange andre ting som kan skape hodepine i den situasjonen. sittestillingen i løpet av en lang dag, og avstand til skjerm eller så har man jo lys da, for sterkt eller for svakt lys kan være en stor påkjenning for øyene og skape hode pine.

 

stort sett alltid kjørt på 60Hz kan ikke si at jeg har merka no fra eller til, men jeg blir ikke like sliten i øya nå etter 14 timer i strekk nå, som før da jeg hadde crt.

 

de jeg nevnte over har vært en plage for meg tidligere.

Lenke til kommentar
Har ingenting å si om en laptop kjører 60Hz, hvis du synes det er slitsomt så tror jeg det er noe som ligger i hodet ditt og/eller at det er andre ting som forårsaker plagene.

8102087[/snapback]

 

Hmm... kan godt være noe som jeg bare tror etter for mye snakk med personer som bestemt mener at 60Hz er terror uansett om det er LCD eller CRT.

 

Uansett tror jeg det blir bestilt optikertime i løpet av denne eller neste uke..

8102876[/snapback]

Hvis du kjører 60Hz på en CRT skjerm vil du se flimring i bildet. Ved 100Hz blir CRT flimmerfrie, om jeg ikke tar helt feil. En LCD er flimmerfri på 60Hz :)

Lenke til kommentar

Å om jeg ikke tar grusomt feil nå, så kjører 99.99% av forbruker-lcd'er på 60hz. Så da hadde halve landet slitt med "migrene" om det er det som forårsaker hodepinen.

 

Ellers er det aldri godt for deg å stirre for lenge på en skjerm, ta regelmessige pauser enten ved å ta en titt ut vinduet eller stirre i veggen litt for å hvile øynene.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har i de siste to-tre ukene opplevd å få veldig vondt i hodet etter lange skoledager.

Jeg er mediaelev, så datamaskinen blir brukt veldig mye innen fagene.

Det sure med dette er at skjermen på laptopen kan KUN kjøre 60Hz, en frekvens jeg vanligvis ville prøvd å holde meg unna.

 

Når smertene setter inn, er det som regel på sidene av hodet, akuratt som om de følger de blodårene som ligger der.

Kjenner også at jeg blir regelrett sliten i øynene og samtidig resten av kroppen.

 

Blir som regel en god del datatitting når jeg kommer hjem etter 7 timers 60Hz mareritt (hehe).

Hadde ikke dette problemet når jeg gikk i 10.klasse og brukte mye mindre tid foran datamaskinen generelt.

 

Kan det være at jeg må få meg databriller? Tipper at det ikke er godt å anstrenge øynene såpass mye som jeg gjør nå for tiden.

 

Tips? Forslag? Ideer?

Takker for det meste :)

8102046[/snapback]

Tips:

Les gjerne i en større oppløsning. hvis du bruke en 15" laptop skjerm, kan det være stressende for øyene dine å lese i høye oppløsninger, bruk gjerne 1024x768 eller 800x600.

 

drikk mindre mineral vann eller kullsyre innholdige leskedrikk. Det kan gi høyere blodtrykk og lettere "migrene" anfall.

 

Frukt og grønnsaker. Gulerøtter innholder en viktig vitamin, Retinol aka. Vit A, som er meget viktig for foton reseptorene i øyene dine.

 

B12 og folsyre... er også viktig å få i seg.

 

Drikk mindre kaffe, ikke røyk.

 

Drikk Te!

 

Husk har god lys rundt deg nå du leser. dvs. en god bordlampe og en god taklampe! :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...