Gå til innhold

Linux -> Tilbake til Windows


Anbefalte innlegg

Jeg har instalert Linux på en pc, men velger å gå tilbake til Windows. Så jeg lurer på om det er vanskelig, og i tilfelle hvordan jeg gjør det. Jeg hørte med en og han sa at det var enkelt med to partisjoner, men jeg har kun en, så hvis noen kunne gitt meg en hjelpende hånd så hadde jeg blitt veldig takknemlig!

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har instalert Linux på en pc, men velger å gå tilbake til Windows. Så jeg lurer på om det er vanskelig, og i tilfelle hvordan jeg gjør det. Jeg hørte med en og han sa at det var enkelt med to partisjoner, men jeg har kun en, så hvis noen kunne gitt meg en hjelpende hånd så hadde jeg blitt veldig takknemlig!

 

Takk for hjelpen! :)

8093271[/snapback]

 

Åpne eit terminalvindu og skriv

sudo apt-get install gparted

 

 

Da vil ubuntu instalere eit partisjonsprogram som du kan bruke til å dele partisjonen i to:)

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Åpne eit terminalvindu og skriv

sudo apt-get install gparted

 

 

Da vil ubuntu instalere eit partisjonsprogram som du kan bruke til å dele partisjonen i to:)

8093898[/snapback]

 

Når endelig er i gang, så kunne jeg jo tatt å spurt om hvordan det programmet fungerer etter jeg har instalert det? Må jeg bruke det i "Terminalen" eller blir det "Grafisk" og enkelt å bruke?

 

Takk! :love:

Endret av pervetle
Lenke til kommentar

Ja, gparted (og forsåvidt qtparted) er grafisk frontend til partman-programet ja. Du vil som sagt kunne bruke gparted til å partisjonere harddisken, men det vil ikke gå i ditt tilfelle, og du må sannsynligvis laste ned en live-cd og gjøre det fra der istedet

 

Dette fordi du ikke kan repartisjonere en partisjon som er i bruk(montert), som vil være tilfelle med din ene partisjon dersom du starter opp ubuntu fra hardisken.

Lenke til kommentar

gparted er allerede en del av live cd'en. Kan hvertfall gå inn på install og bare trykke bortover til du kommer til partisjoneringa i installasjonen, der kan du fikse det ved å redigere partisjonstabellen manuelt (trenger ikke innstallere etterpå).

 

Har ikke sjekka om du kan åpne opp gparted i system, men regner med det går med live cd'en.

Lenke til kommentar

Boot maskinen med windowsplata. Underveis i installasjonen kan du opprette partisjoner. Lag to partisjoner og installer windows på en av dem.

 

Så er du kvitt linux, og har to partisjoner til windows. Og du er tilbake til Windows.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe poeng å bruke en live linux cd for å partisjonere da man kan gjøre det når man installerer windows.

Fjern alle partisjoner på disken, opprett to partisjoner og installer windows på den første. Så kan man bruke den andre som lagringspartisjon.

Lenke til kommentar

Enig med Orjanp. Start maskina med Windows CD`en. Det blir vel sikkert XP hos deg da, og kjør i vei. Oprett nye partisjoner som du skal ha Windows på. Så kjører du formatering og installering. Grub vil da bli erstatta med NT Loaderen.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...