Gå til innhold

hjelp: vifte regulator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha!! :lol:

Pot-meter er vel ikke helt det eneste du trenger, eller hva? Hvis du absolutt må ha det sånn så må du nok ha en rheostat. Men jeg ville nok heller brukt et pot-meter og en NPN transistor... Da er man et godt stykke på veien :wink:

Skrevet

Jeg tenkte på en trinnløs vifte regulator, fra 5-12V kanskje med av/på funksjon. trenger det til 6-7 vifter i mitt chiftech bigtower(www.krispo.tk)... sia kommer snart opp, må bare bruke et par minutter til så...

Skrevet

Quote:

Ripper overclock skrev (2002-12-09 21:27):

er det noen som har laget en vifte regulator før som har en liste over komponenter man trenger... kanskje en guide også? :smile:
:)
:)

Jeg lagde en viftekontroller med 5 kanaler, les denne tråden.

hjemmesiden min kan du se bilder av resultatet og du vil finne kretsskjema i en underkatalog.

Skrevet

PS: hvordan lager man en link her?

link lages ved å skrive:

[ url=http:// ][ /url ]

Du skal ikke ha mellomrom mellom [ og url= og /url, litt vanskelig å skrive kode når den tolkes automagisk :smile: Se også i FAQ til forumet.

HcE

[ endret av hce den 2002-12-10 00:08 ]

Skrevet

Quote:

Den 2002-12-09 23:12, skrev CaNaBiS:

Så det funker ikke med et pot meter??? Hmmm.. Rart det fuket med meg!

Nei, det fungerer nok ikke med et pot-meter. Hvis ikke du har en inni varmere strøk down unders svak vifte da, de kraftigste po-meteren har en effekt på 0,5 watt. Du har nok heller brukt en rheostat som fint kan komme opp i 5 watt eller mer.

Men skal du derimot bruke et pot-meter MÅ du ha en transistor som driver. Eventuelt kan du bruke en spenningsregulator slik som hce har gjort det.

Så det så! :razz:

Skrevet

Rheostat og en bryter funker fett! Pot-metere er en smule svake, men burde funke på mindre vifter. Ville ikke prøvd pot-meter på en Delta-vifte(Selv Rheostaten min blir ganske varm sammen med 80mm Delta'n min).

Effekten en Rheostat/pot-meter tåler er når den/det er stilt inn til max resistans/motstand, så hvis den står konstant på max fart (null ohm) så kan selv et pot-meter overleve kraftige vifter. :smile:

Skrevet

Om du ikke har de aller heftigste viftene kan det nok gå bra med en slags variabel motstand. Det holdt i hvertfall til noen 80mm coolermaster vifter jeg hadde.. Men det er jo litt kulere med en mikrokontroller og noen mosfeter da :smile: (under utvikling..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...