Gå til innhold

Hagle eller Salong Rifle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal dere på død og liv ikke ha med dere mat? Har dere vært på tur før? Man får aldri nok mat på tur, dere skal tidsnok i militæret dær kan dere om dere vil velge en tjeneste som kan teste dere ut :):)

8111210[/snapback]

 

Jeg gjør det fordi det er en utfordring, sove ute i skogen med mat gjør vi nesten annen vær uke der jeg bor ( Asker ) den andre gode grunnen er.... mamma og pappa spandere 50% av lett sykkelen jeg har lyst på :D

Lenke til kommentar

Så det er mer eller mindre ett veddemål!?

 

Uansett er det faktisk ganske morro. Noe "Pirmin" ikke mener ser det ut til.

 

Skal ha en sånn tur med fiskestanga mot høsten/slutten av sommerferien. da det er bær og sopp og annen mat å finne. hvis jeg får med et par kamerater da, og det tror jeg ikke blir noe problem. Kjenner flere som ville blitt med på det. 3 personer er akkurat passe i en 8manns en stangs lauvvu. Satser på at en av kameratene mine har fått lappen innen det så vi har noen til å kjøre også.

 

Jeg skal nok på tur i nissedal-> kyrkjebygdheia. Har hytte der så vi har backup med boksemat der hvis vi nesten dauer :p Edit: Skal nok over til andre siden av vannet der, for det er veldig fin natur uten hytter og "drit" der. :thumbup:

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Hvorfor skal dere på død og liv ikke ha med dere mat? Har dere vært på tur før? Man får aldri nok mat på tur, dere skal tidsnok i militæret dær kan dere om dere vil velge en tjeneste som kan teste dere ut :):)

8111210[/snapback]

Har vært på overlevelseskurs i militæret så jeg vet godt hvordan det er å klare seg uten mat og å overleve på planter, fisk, te o.l. :)

Tar det som en utfordring. Dessuten føler jeg at det sivile liv er litt slapt om dagen og har lyst til å føle på kroppen hvordan det var den gangen. Det at vi ikke får nok mat er en del av poenget. Desto større blir gleden de få gangene vi får fisk ;)

Lenke til kommentar

Forstår bare ikke hvorfor dere ikke kan ha potetmos salt og sånne ting med dere, for fisk og mer fisk enn man kan spise får man alltids.. Einig at det er moro og teste seg selv, men etter første innlegg så virket det litt som dere ikke var erfarne med å være ute, men det kan jo være at det bare var litt flåsete formulert..

 

Uansett kos dere på tur gutter :roll:

Lenke til kommentar
Forstår bare ikke hvorfor dere ikke kan ha potetmos salt og sånne ting med dere, for fisk og mer fisk enn man kan spise får man alltids.. Einig at det er moro og teste seg selv, men etter første innlegg så virket det litt som dere ikke var erfarne med å være ute, men det kan jo være at det bare var litt flåsete formulert..

 

Uansett kos dere på tur gutter :roll:

8116010[/snapback]

 

kanskje litt feil skrevet, men men det får så vært.

men vi skal vært fall kose oss :thumbup:

Lenke til kommentar

må si at jeg ikke helt skjønner hva dere skal jakte på nei.

 

det er ikke lov å skyte rådyr eller elg som du sa i et av innleggene dine.

Skal du leve på jakt ville jeg vel heller lagt turen til høsten og satsa på rådyr eller hare.

Pluss at dere MÅ ha tillatelse til å jakte i de områdene dere skal jakte.

 

Ta med fiskestanga, det er mitt tips :cool:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det kommer helt ann på hvordan dyr man skal skyte.

Skal man skyte: elg, rådyr, gaupe ville jeg ambefale rifle, berrata halvautomat.

skal man skyte: Hare, fugl, rådyr og andre små vilt, ville jeg ambefalt Hagle eller drilling.

Drilling har 3 løp, hvor 2 er til hagle og 1 løp til rifle. Men drilling er som regel litt dyrere en ei vanlig hagle/rifle.

Håper du har fått litt svar på problemet ditt :thumbup:

Lenke til kommentar

Kommer som sagt helt an på hva du skal skyte, men jeg har en forkjærlighet for presise finkalibra rifler!

Man slipper å ødelegge tennene av masse stålhaggel i kjøttet, og så går den bedre over lengre avstander.

Vil anbefale deg en 222.rem, disse er ideelle til småvilt og kan også skyte rådyr.

Det er muligens mer effektivt med hagle, men for meg er det en egen sjarm med en finkalibra rifle med et bra kikkertsikte på...

 

Men klart, til utrydding av måker og kråker er jo pumpehagle et klart valg :)

Lenke til kommentar

Star Bajkal er ivertfall billig! :p Neida gode de, selv om metallet ikkje er at for god kvalitet. (fortere slitt,men det er en annen diskusjon)

 

Men tror som mange andre her at fiskestanga er det beste våpenet om dere skal ut om sommern. Ekstra morro er det om dere lager noen oppgaver dere må løse, og så premiere dere. F.eks en melkesjokolade, brød, eller noe annet digg..

 

Så får dere finne noen gode bøker med sopper og planter som er spiselig. Finnes faktisk en del å leve på der ute. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville anbefale en rifle i kaliber .223, f.eks Howa.

Om du går for salong vil jeg anbefale deg en CZ 452 modell, Varmint-en er konge!

 

Går du for hagle vil jeg anbefale deg å kjøpe en dobbelthagle.

Diamond, Beretta, Remington, Bettisoli og Franchi er gode merker jeg kommerpå i farten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Rart at ingen har nevnt dette tidligere, men jeg reagerer litt på innlegget ditt.

Tenker først og fremst på hvordan du ordlegger deg. Er du seriøs?

Det er ikke slik at du bare kan gå ut i skogen å skyte på alt som ser ut som det rører på seg, dersom du tror det... :roll:

8091738[/snapback]

Jeg reagerer veldig på dette her. Det er overhodet ikke lov å gå rundt å skyte på alt og alle, hvertfall ikke om sommeren.

 

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg gjennomførte dette opplegget. krypskytting er svært alvorlig i Norge, og du kan glemme å nærme deg et våpen, om du blir tatt, igjen.

 

(Jeg har ikke lest hele tråden)

Lenke til kommentar

Her kan du se hva som er lov å skyte, når. Ting som ikke står i den lista er fy fy.

Og skyting på dyr på lista utenom disse tidene er og fy - fy.

 

Dessuten må du ha grunneiers tillatelse for å bedrive skyting på hans eiendom, eller ha leid terrenget av feks en jegerforrening. Noe annet er forbundet med STRENGE straffer, og du kommer knapt nok til å få lov til å ta i en sprettert noensinne mer.

 

Hvis du klarer dette, og har tenkt å spise kun de artene det er lov å jakte på om sommeren ( og det er ca veldig få.) så ønsker jeg lykke til. Hvis ikke, ta med fiskestanga. Det er mer realistisk å få mat på bordet med den en med hagla.

 

Jakttider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...