Gå til innhold

Strandkamera: Olympus sw eller pentax w?


Anbefalte innlegg

Vandtæt badelegetøj, som tåler skidt og vand, men som tager billeder, man kan glæde sig over...

 

Mine børn er begyndt at synes, at det er sjovt at tage billeder, og jeg vil gerne selv have et ekstra kamera i huset, som kan komme med i sne og regnvejr, og som jeg ikke behøver bekymre mig om, når vi er på strandtur.

 

Det er jo to oplagte muligheder: Olympus' mju sw modeller, eller Pentaxs vandtætte Optio modeller.

 

Jeg ved der er mange tråde af denne type, men jeg har både googlet og set i arkiverne før jeg gik i gang med at skrive mit spørgsmål. Jeg ville simpelthen gerne have nogle subjektive meninger at høre - da begge kameraer har solgt godt, må der næsten være nogen, der har prøvet dem?

 

Det bliver nok 720SW eller Optio W30 jeg skal sammenligne, da de er en del billigere end de helt nye modeller. W30 er en anelse billigere end 720SW, men ikke meget.

 

Det AFGØRENDE for mig er billedkvaliteten. Jeg ved godt, at den ikke er sammenlignelig med kvaliteten i et mere "seriøst" kamera, men INDENFOR den restriktion der hedder vandtæt og stødsikker vil jeg gerne have mest mulig billedkvalitet. Tests af begge kameraer skriver, at billedkvaliteten er ok, men ikke specielt vidunderlig.

 

Hvad mere? Er der ét af de to, der er mere overbevisende solidt bygget? Mere stabil AF-performance? (autofokushastigheden er omtrent den samme...)

 

Er der nogen, der vil give et subjektivt bud på, hvilket af disse to de selv ville vælge til formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg skal kjøpe et kompaktkamera som konfirmasjonsgave. Pentax Optio W30 eller Olympus 770sw er aktuelle kandidater ettersom det skal brukes ved dykking ned til 2-3 meter.

 

Har lett, men finner ingen gode sammenligninger av disse to. Flere hevder at W30 tar bedre bilder enn 770sw og at 770sw er mer solid en W30.

 

Støtsikkerhet taler for 770sw, men ikke for enhver pris. Er det flere som har erfaring med disse to, eller som kjenner til noen gode sammenligninger eller tester?

Lenke til kommentar
Det er jo to oplagte muligheder: Olympus' mju sw modeller, eller Pentaxs vandtætte Optio modeller.

 

Jeg har testet Olympus Mju 750, det er et godt kamera med god zoom, men den har ikke søker slik at du er avhengig av å bruke skjermen for å ta bilde. Du bruker med andre ord kun skjermen for å søke det du tar bilde av. Det gir problem i sol da skjermen blir helt sort og det er umulig å sikte på objektet for å ta bilde. Leit da det er et meget godt kamera. Det er også meget lett og lite. Har undervannshus som tilvalg. Dessverre er det gjett og trykk med Olympus Mju 750 og mange andre kamera uten søker når det er sol. :(

 

Personlig så byttet jeg inn Olympusen med en Casio. Du kan lese om den her om du vil.

 

Håper det var hjelp.

Endret av annelisa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...