Gå til innhold

Anmeldelse Casio EXILIM EX-Z850


Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg prøvd min Casio på meget mange måter. Så da tenker jeg det er på tide å dele med meg av mine erfaringer.

 

Jeg har ingen testutstyr så dette er rett fra erfaringer og bildevisning.

 

Lite og lett kamera som enkelt slipper ned i lomma. Kanskje noe for tung for skjortelomma, men helt grei i bukselomma.

 

Om kameraet:

Fult navn: Casio Exilim EX-Z850

8.1 Mpix og 3x optisk zoom. F=7,9-23,7 mm. F1/2,8-5,1

Minnebrikke: sD

Kobling til tv og pc: dokningsstasjon

Ladning: dokningsstasjon

Søker

Skjerm

 

Programvare

Programvare som følger med: Heller dårlig. Innholder kun et dårlig bildealbum og et bildeprogram for redigering med meget få funksjoner. Personlig avinnstallerte jeg det etter kun en dag.

 

Brukervennlighet

Enkel å lære. Tydelig og klar skjerm. I fotoleie om man trykker på meny da får man alle innstillingsmuligheter for å fotografere tilgjengelig. I vise meny får man adgang til alle innstillingsmuligheter her.

Man bruker et lite ratt og en menyvelger på baksiden for å finne frem.

 

Oversikt

Man kan gjøre noen manuelle innstillinger for ISO, F m.m.

Man kan gjøre instillinger og velge å ta bilde i rørelse, velge blitz (auto, alltid blitz, slå av blitz, sterk blitz, myk blitz, røde øyne reduksjon).

Der er manuell fokus, auto fokus, makro, og landskap (uendelig).

Det finnes forskjellige program for å ta bilde som enkelt bilde, normal fart flere bilde, høy fart flere bilde, m.m.

Der er en snabbknapp for kvalitetsinnstillinger.

Man kan velge å vise bildeegenskaper i bildevisning på skjermen. Man kan der velge mellom litt info, meget info eller kun bilde.

I bildevisning kan man la kameraet vise bildene automatisk som lysbilde.

Ikke vannsikker og trolig ikke støtsikker. Behandle den pent.

 

Bilde

Den er god til å bruke som lommekamera på fest, i selskaper og sosialt bruk. Tar også ganske greie telebilde på avstand men kunne vært bedre.

 

Røde øyne:

Meget godt. Bilde et er tatt håndholdt fra 40-50 cm med røde øyne reduksjon om kvelden innendørs med lys fr tv og en lampe. Bilde to er tatt med samme avstanden om natta og det er ikke brukt annet lys enn blitz med røde øyne reduksjon. Meget imponerende! Det rødbrunlige i midten av øynene mine er min naturlige øye farge. Kvalitet 8 Mpix og Fine (fin).

post-127106-1176592043_thumb.jpg post-127106-1176592074_thumb.jpg

 

Her har jeg tatt bilde på 3 meter avstand med røde øyne reduksjon. Kvalitet 8 Mpix og Fine (fin).

post-127106-1176918954_thumb.jpg

 

Portrett

Funker fint. Klare fine bilder og farger som er detaljrike. I full størrelse i 8M og kvalitet FINE (fin) ser man de små hårstråene på huden som vi alle har. Bilde to er et utsnitt i full størrelse.

post-127106-1176592673_thumb.jpg post-127106-1176593866_thumb.jpg

 

 

Nærbilde

Her er brukt full størrelse, kvalitet 8M og Fine (fin), auto blitz. Første bilde viser uten makro og zoom. Andre bilde er nærbilde.

post-127106-1176592999_thumb.jpg post-127106-1176593013_thumb.jpg

 

Macro av et bi i full størrelse (klikke på bildet for full størrelse)

post-127106-1176919077_thumb.jpg

Et våryr bi, fortsatt stiv i ledda og litt vill. Kjempebild! :thumbup:

 

Tavle og kunst

Tok bilde av en tavle jeg har tegnet. Slik ble det.

post-127106-1176593155_thumb.jpg

 

Utsikt

post-127106-1176593235_thumb.jpg

 

Stearinlys

Jeg tok to bilde av stearinlys i 400 iso. Det første er det brukt blitz og det andre bildet er det ikke brukt blitz.

post-127106-1176593463_thumb.jpg post-127106-1176593474_thumb.jpg

 

Alle bildene er kraftig forminsket i størrelse for å få plass her. Største plass for å legge inn bilder er nemlig ca 142. Og i full størrelse er de meget større enn det.

 

Pris

 

Jeg kjøpte min til 2995 kr på Elkjøp.

 

:hmm:Konklusjon

 

Ok :thumbup:

Men vil man ta skikkelige nærbilde på lang avstand da skal man ikke velge denne. Men et godt selskapskamera å ha på lomma. :)

 

Den beholder jeg. Men skal kjøpe et voksent kamera for tele naturbilder o.l.

 

Ha en fin dag!

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en av få brukere som gidder å lage minitester av kamera. Meget bra :) Flere burde gjort det. Men et forslag til andre kan være å også sjekke prisguiden/produktguiden der det også legges mange brukertester. Om du ønsker, kan du jo skrive noe tilsvarende der, der det kategoriseres mer etter produktet. Tråder har en tendens til å forsvinne i forumet etter litt tid (kommer langt bak så lenge ingen svarer jevnlig). Ulempen med produktguiden er jo at man ikke kan legge ut bilder for illustrering.

 

Men hadde vært fint å sett anti røde øyne-funksjon tatt litt på avstand da man på kort avstand har for krapp vinkel mellom blits og øyet til at røde øyne ville vært et stort problem uansett. Samtidig vil man på nær avstand ha mye mer nytte av forblinket ved anti røde øyne-funksjonen, ettersom den da virker sterkere inn på pupillen (jo nærmere, jo sterkere er blinket, og jo mer trekker pupillene seg sammen). Er litt interessert i det med røde øyne, ettersom man i en godt opplyst fotobutikk (der jeg jobber) ikke har så gode muligheter til å teste denne funksjonen. Man må stole på fakta i tester og egne erfaringer utenfor butikken.

 

Ellers veldig bra med testbilder. Et forslag, kan være bruke vedleggfunksjonen. Da kan du legge ut større bilder som blåses opp når man trykker på de. Evt. kan du linke til fullstørrelsebilder som du legger på en annen server eller et sted for bildeopplasting (bare ikke legg bildet ut som et bilde i forumet, da det vil sprenge forumrammene).

Lenke til kommentar
...også sjekke prisguiden/produktguiden der det også legges mange brukertester. Om du ønsker, kan du jo skrive noe tilsvarende der...

8388307[/snapback]

 

Er det lov å linke til forumet der? I så fall kan jeg jo skrive noe om kameraet og linke hit, slik at andre kan se bildene her. (Går det i det hele tatt å linke der?)

 

Takk for tipset om avstanden. Har tatt bilde på 3 meter avstand slik at du får se. Det ble samma resultat, men ikke like detaljert. Helt kanon! :thumbup:

 

Jeg har også lagt ved et makro bilde av et bi. Det ble kjempe. Nyvåken og våryr bi, litt støl i beina. Var sikkert ikke helt våken enda.

 

Kjekt du likte testen. :D

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Vet du om den er digital, eller om det er på bakgrunn av et forblink?

8415895[/snapback]

 

Er ikke helt sikker. Vet veldig lite om slik. Men det er forblink på den. 2-3 blink før blitzen. (Fant ingen info i brukerveiledningen)

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Om det ikke går ann å linke, kan du bare skrive URL'en, så kan man klippe og lime den inn i webleseren selv :)

8415895[/snapback]

 

Ja, da har jeg lagt inn en brukertest på dette kameraet i produktguiden. Den har fått rubrikken Flott! God røde øyne reduksjon Tar vel en stund før den kommer på nett da den må godkjennes først (la den inn 18.4.07 kl 21.45).

 

Jeg la inn linken til anmeldelsen min på Casioen som ikke gikk an å linke, men jeg skrev en instruks slik at uvante nettsurfere også finner fremgangsmåten for å gå til adressen på enklest mulig måte.

Endret av annelisa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...