Gå til innhold

Styre de ansattes bruk av Internett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ansatte som bruker mye tid på Internett i løpet av arbeidsdagen til private gjøremål er et stadig økende problem. Finnes det programmer på markedet som gjør at man kan sette en limit på hvor mange minutter hver av de ansatte kan bruke på Internett pr.dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir nok litt vanskelig, ettersom det er mange programmer som har en løpende oppkobling til Internett. Men du kan sikkert kjøpe rutere eller servere som setter begrensinger på diverse sider og porter. Men har du en som kan litt er det lekende lett å sette opp en proxy eller koble seg til Tor nettverket, og da har du ingen mulighet for å begrense eller finne ut hva vedkommende gjør, utenom å sperre vedkommende ut totalt.

Skrevet

Det er umulig å begrense eller styre dette, folk er ikke idioter og er faktisk villig til å bruke litt tid på å gå rundt barrierer ledelsen setter for å hindre en koslig hverdag på jobb.

Eventuelt kan du si at skjermbildet logges.... :wee:

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Veldig lett å begrense dette.

Websense http://www.websense.com/

Dette får du til å virke sammen med Active Directory i Windows 2003.

Kan fks. begrense det slik

Nyheter 10 min

sport 10 min

sex aldri

sladder 2 min.

Arbeidsrelatert 1 time.

IT-AVD i AD. Ingen filer :-)

Det som er fint er at denne blir oppdatert med nye sider hele døgnet fra sentralt hold i Websense.. Denne har utrolig bra dekning på norske sider.

Stenger de fleste web-proxyer.

post-65787-1173872181_thumb.jpg

post-65787-1173872225_thumb.jpg

post-65787-1173872510_thumb.jpg

Endret av emalisti
Skrevet

en ting er å fortelle folk hvordan de skal bruke en maskin. en helt annen ting er hvordan brukere faktisk tar ibruk maskinene sine. det er langt fra alle som bruker maskinene slik de "skal" selv om de har underskrevet ansvarserklæring på arbeidsplassene sine.

Jeg tar meg frihet til å sitere fra den siden kjeklulf viser til. med det programmene og løsningen som emalisti skisserer blir et slikt program brukt til å administrere hele nettverket. jeg tar også her som en selvfølgelig at det eksisterer en erklæring som brukerne har underskrevet hvor blandt annet webtv er stemplet som "forbudt".

Loggingen er likevel fritatt fra meldeplikten dersom opplysingene bare skal brukes til administrasjon av datasystemet...

...

...

...

Arbeidsgiveren kan også nekte ansatte å bruke systemet til private formål med grunnlag i styringsretten.

...

...

...

Arbeidsgiveren kan også benytte loggene til overordnet overvåking eller generell kontroll av datasystemet. Denne kontrollen kan imidlertid bare skje på gruppenivå for hele eller deler av virksomheten. Noen ganger vil arbeidsgiveren da kunne se av loggene at de ansatte misbruker datasystemet for eksempel ved at det lastes ned filer og programmer i strid med interne retningslinjer og instrukser, eller at det generelt benyttes for mye tid på Internett. Det finnes da forskjellige tekniske løsninger arbeidsgiveren kan velge som ikke innebærer behandling av personopplysninger. Dette kan for eksempel være innføring av sperre mot visse typer nedlastning eller filer. Disse metodene bør alltid foretrekkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...