Gå til innhold

Enkelt, men frustrerende problem i Excel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Sitter her med Excel 2007 og lager en tabell.. i en av cellene skal jeg legge inn en verdi på 1.5. Men når jeg skriver det inn så kommer det istedet frem 1.Mars! jeg vil ha bort denne dumme autofunksjonen!

Noen som vet hvordan? Vil helst ha den helt borte for alltid :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du mener tallverdi så skal du bruke komma istedetfor punktum. Hvis du mener tekstverdi så formatterer du først cella/cellene som tekst. Alternativt kan du begynne innskrivningen med en apostrof

'1.5

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet

Hvis du formaterer som tekst får den jo ikke tallverdi. Gå inn på menyen for formatering. Mulig det er å høyreklikke på cella. Nå har jeg ikke Excel 2007, så hvor den ligger kan jeg ikke svare på.

Skrevet
Hvis du formaterer som tekst får den jo ikke tallverdi. Gå inn på menyen for formatering. Mulig det er å høyreklikke på cella. Nå har jeg ikke Excel 2007, så hvor den ligger kan jeg ikke svare på.

8080644[/snapback]

Jeg hadde formatering satt som Standard.. endret nå til tekst og da funket det fint!

Merkelig at man skal velge tekst når det er en tallverdi man skal sette inn..

Men det funka hvertfall nå! Takk for hjelpen ;)

Skrevet

Du kan prøve å formatere som desimal også, hvis jeg ikke tar helt feil. Da blir det på en måte mer riktig. :) Men hvis det funker, så er jo det bra.

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Dvs, du kan godt skrive inn 1.5 og formatere som tall med desimaler men resultatet vil være noe helt annet enn du tror.

Poenget til Harald er det som gjelder: Skal du skrive inn en tall-verdi skal du bruke komma og ikke punktum foran desimalene. Hvis du bruker punktum oppfatter Excel det som en dato og endrer f.eks. 1.5 til 1. mai.

Skrevet
Ja, selvfølgelig kan man ikke formatere som desimaler, glemte det.

Men å bruke komma fremfor punktum er riktig ja.

8081182[/snapback]

Det som er litt merkelig i Excel 2007 er at når man skriver 1,5 så blir det 1.Januar :p

Skrevet

Det er fordi du har skrevet 1.5 i den cellen tidligere og Excel har oppfattet det som en dato. Neste gang du skriver i den cellen husker Excel at det er dato-format i den cellen og gjør om 1,5 også til en dato. Grunnen til at det blir 1. januar er at 1,5 oppfattes som en halv dag inn i den første datoen Excel kan regne med, og det er 1. januar 1900. Hvis du formaterer cellen med klokkeslett og årstall vil du se at den vil vise 12:00 1. januar 1900.

Skrevet

Excel bruker de separatorene som er definert i Windows, kontrollpanelet. Man kan gjerne definere punktum som desimalseparator der istedetfor komma, så fungerer 1.5 som tallverdi. Men da sier man farvel til 1,5 som gyldig tallverdi, og dette gjelder i alle programmer.

Fra og med Excel 2003 kan man si til Excel at hun ikke skal bruke operativsystemets separatorer, men sine egne. I engelsk Excel 2007 gjøres dette via Officeknappen, knapp Excel Options, valg Advanced, fjern hake ved Use System Separators og sett punktum som desimalseparator. Da kan du skrive 1.5 og få celleverdi numerisk en og en halv. Men altså ikke 1,5 . Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle behøves å hete 1.5 i Excel og 1,5 i Word, men det er altså mulig å gjøre det på denne måten.

Kanskje burde jeg svart deg dette med en gang, men det skinner antakelig igjennom at jeg synes det er en smule meningsløst :)

Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...