Arne Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 Hei! På torsdag kjøpte eg meg den nyeste cd'en til Red hot chilli peppers, og eg må seie at eg er svært nøgd. Så eg må få han inn på iPoden min. Og lyden må vere god. Det må og vere i MP3 Med iTunes vart det skurrete. Eg prøvde så å rippe og encode rett til MP3 med 320 kbit/s i bitrate med audiograbber. Det vart og skurrete. Nokon som veit korleis eg kan rippe cden til MP3 med best mogleg lyd uten skurring? Plass står det ikkje på. Om melodien tek 5 eller 20 mb gjer det ingenting. Eg bruker Koss Portapro. Eg håpar på raske svar!
Paull Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 Det første å finne ut av er hva som forårsaker skurringen. Det kan f.eks være en kopibeskyttelses-sak på CD'en som gjør at lyden blir slik. Anbefaler å teste EAC (www.exactaudiocopy.de), og forsøke å rippe som WAV først, altså uten å komprimere til MP3. Om det blir "uskurrete", er det bare å rippe direkte til MP3, evt. komprimere de WAV-filene du allerede har rippet.
Arne Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Skrevet 3. mars 2007 Det er mest når bassen "basser" at det kjem ein svak skurrelyd. Eg forsøkte å rippe til WAV, eg skal prøve å laste dei over på ipoden (i fult format) og høyre då. Kvalitet framfor kvantitet.
GeirGrusom Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 CDex er et glimrende verktøy, anbefaler på det sterkeste å ikke bruke WMP til å rippe, siden du da får det i Microsoft sitt proprietære WMA format, framfor mer åpne formater som Mp3, Ogg Vorbis eller FLAC Bruken av wma eller mp4 vil bare forverre DRM støtte i programmer, hvis folk virkelig finner seg i det. Men hvis du skal bruke den i iPod, så er du vel allerede rævkjørt.
Arne Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Skrevet 3. mars 2007 Det går jo faktisk an å få fin lyd i iPod... Eg skal teste ut CDex.
GeirGrusom Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 Det er ikke det jeg sier, Apple iPod bruker Apple sine proprietære formater, som jeg er helt imot. Apple iPod lager ikke noe dårligere lyd en noen annen spiller, men den støtte stort sett Apple sine proprietære formater. Best lyd får du helt klart med FLAC, dette formatet komprimerer forholdsvis lite( ~40%-ish?), men det garanterer at du ikke taper noe lydkvalitet. Ogg Vorbis er mitt favorittformat, siden det støtter Sorround(Mp3 støtter kun mono og stereo) pluss at det komprimerer bedre en noen andre formater, og har et veldig tøft navn.
Arne Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Skrevet 3. mars 2007 (endret) Kva format støtter Ipod, då? Eg syns 30-40mb per song er litt for mykje. Så eg må nok komprimere det. Endret 3. mars 2007 av Arne
GeirGrusom Skrevet 3. mars 2007 Skrevet 3. mars 2007 (endret) Audio: * Frequency response: 20Hz to 20,000Hz * Audio formats supported: AAC (16 to 320 Kbps), Protected AAC (from iTunes Store), MP3 (16 to 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (formats 2, 3 and 4), Apple Lossless, AIFF and WAV Video: H.264 video, up to 1.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per sec., Low-Complexity version of the H.264 Baseline Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; H.264 video, up to 768 Kbps, 320 by 240 pixels, 30 frames per sec., Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per sec., Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats altså: støttede formater er: aac, mp3, aiff og wav m4v, mp4, mov Endret 3. mars 2007 av GeirGrusom
Arne Skrevet 4. mars 2007 Forfatter Skrevet 4. mars 2007 (endret) Takk skal du ha. *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* Finst det ein måte eg kan oppdatere firmwaren på iPod nano til å kunne spele .ogg-filer? EDIT: Dette er vel ikkje mot retningslinjene? I såfall kan eg endre på innlegget mitt. EDIT2: Finst det ikkje ein fornuftig måte å rippe til mp3 i god kvalitet? Endret 4. mars 2007 av Arne
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 5. mars 2007 Skrevet 5. mars 2007 Arne skrev: Takk skal du ha. *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* *google_er_min_beste_ven* Finst det ein måte eg kan oppdatere firmwaren på iPod nano til å kunne spele .ogg-filer? EDIT: Dette er vel ikkje mot retningslinjene? I såfall kan eg endre på innlegget mitt. EDIT2: Finst det ikkje ein fornuftig måte å rippe til mp3 i god kvalitet? 8075459[/snapback] Nå har jeg ikke Ipod så jeg vet ikke hva som fungerer her, men selv bruker jeg gratisprogrammet Express Rip CD Ripper, som du forøvrig kan laste ned Her!. Men husk å huke av i ruten "Best Quality" eller no sånnt, og sette til Variabel Bitrate, bedre lyd tror jeg ikkje du vil få av Mp3.
Arne Skrevet 5. mars 2007 Forfatter Skrevet 5. mars 2007 EG prøvde dette programmet, og det ser bra ut! Rippa i alle fall i betre kvalitet enn dei programma eg har prøvd før. Får halde ut med dette heilt til eg får meg ein spelar som speler .flac og .ogg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå