Gå til innhold

Nytt kamera, Nikon eller Pentax


Anbefalte innlegg

Stiller meg fullt bak Casions innlegg, men det kan også være greit å nevne et par ulemper med Pentax for ordens skyld.

 

-Speilet smeller høyt, og jeg synes den var veldig sjenerende.

 

-Fokusen bråker mye mer enn Nikon, og virker en del tregere.

<snip

8070208[/snapback]

Nå har jeg endelig fått min K10 og jeg må nok erklære meg enig i det første punktet. Speilet bråker mer enn jeg håpet på. Men lyden gir i hvert fall inntrykk av kvalitet.

 

Jeg er tildels enig i andre punktet og, men synes dette er litt prematur konklusjon siden vi ikke har hørt lyden av de nye SDM objektivene som blir lansert i disse dager. Jeg forventer at de blir i en helt annen klasse, både støymessig, og med hensyn til praktisk AF hastighet.

 

Når vi først er inne på nye objektiver. Jeg ser for meg at lanseringen av de kan føre til prisfall på 16-45. Det vil nok og bli en del rinelige brukte 16-45 i markedet en stund framover. Så det kan være penger å spare på og vente med objektiv, eller kjøpe 18-55 først. For så, eventuelt beholde det som en lett "kompaktløsning" i framtida. For det er ikke til å komme fra at 16-45 er kladd.

 

Jeg for min del valgte å ta med kitlinsa. Jeg ser for meg å bruke den på den gamle DS-en. Det blir en bra lettvektskombinasjon.

 

Edit: Der kom jeg på noe, det er på tida og redigere signaturen min :)

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Slutter meg til de som etter min mening helt korrekt hevder at forskjellene er så marginale med hensyn til bildekvalitet, at du kan velge trygt etter smak og behag. Selv har jeg et Pentax K100D som jeg blir mer og mer fornøyd med. Jeg lager ikke store posters og dermed fyller dette kamera helt mine behov. Det som virkelig er morsomt er at mitt gamle 50/1.2 fungerer uten problemer og støttes av den optiske vibrasjonsdemperen.

Lykke til med Nikon eller Pentax, du blir fornøyd uansett!

Lenke til kommentar

Valget falt på k10d for meg også. Er helt ny på speilrefleksfronten og jeg må si at jeg følte meg litt hjelpeløs på starten. Fra før av har jeg et kompaktkamera fra Nikon som har vært og er helt suverent. Så det kommer nok ikke til å bli helt pensjonert. Men det har jo selvfølgelig sine begrensninger.

 

Til førstegangskjøpere som er helt blanke har jeg noen råd.

(Jeg vil understreke at jeg overhode ikke er noen ekspert og har kun overflatiske kunnskaper selv. Denne listen er for øvrig i tilfeldig rekkefølge, og mye mer kaotisk en jeg hadde planlagt.)

 

1. Finn ut hvor mye penger du ønsker å bruke på et kamera.

 

2. Les gjennom tester av alle modeller i dit prisområde. (Det er ikke bare Canon og Nikon som lager bra kameraer har jeg funnet ut.)

Selv eksperter har subjektive meninger. Les derfor tester flere steder.

 

3. Les litt rundt her på forumet og andre forum i tråder som dette. Mye har blitt sagt mange ganger. Og hovedinntrykket er vel at de fleste er fornøyd med det merke de har.

 

4. Lån et kamera av en du kjenner. Kanskje kan han/hun gi en kjapp innføring i de grunnleggende ord og uttrykkene. Dere kan f.eks. ta bilder med forskjellige objektiv, iso osv. å se hvilke effekt dette får på sluttresultatet.

 

5. Gå i butikken å prøv ut forskjellige modeller.

 

6. Ta deg tid.

Mange har sikkert lest flere tester men skjønner ikke en dritt av hva som står der fordi det brukes så mange faguttrykk. Derfor er det enklere å sende inn spørsmålet ”Hva er best a eller b?” på et forum og håpe på et entydig svar.

Her er det nok bare å innse at man er nødt til å få en viss oversikt over hva de forskjellige tingene betyr og brukes til før noen kan gi deg råd i det hele tatt. Dette er jo noe som du må finne ut av allikevel hvis du har planer om å bruke kameraet…

Dessuten vil du skjønne mer etter hvert som du leser flere tester.

Etter hvert fant jeg ut at alle de modellene jeg så på var mer enn bra nok til mitt nybegynner behov, og at forskjellene er minimale. Derfor er det de små tingene som har betydning. For meg var det byggekvaliteten i k10d som ble det avgjørende. Jeg er egentlig litt overasket og skuffet over at fuktbeskyttelse ikke er standard på så dyre kameraer. Litt av poenget med et kamera er jo å ha det med ut på tur.

Dessuten er det jo snakk om en del penger her så man bør kunne ta seg tid til å sette seg inn i speilrefleksverdenen. Hvis du allikevel ikke gidder å ta deg tid til å undersøke litt på egenhånd så har du tydeligvis såpas god råd at et feilkjøp ikke er noe problem. Heldigvis for dere har kvaliteten tydeligvis blitt så bra at et feilkjøp vel nesten er umulig hvis man ikke har spesielle behov eller krav.

 

Ok det var mine tips til nybegynnere som meg. Lykke til med nytt kamera!

Lenke til kommentar
<snip>

 

Til førstegangskjøpere som er helt blanke har jeg noen råd.

(Jeg vil understreke at jeg overhode ikke er noen ekspert og har kun overflatiske kunnskaper selv. Denne listen er for øvrig i tilfeldig rekkefølge, og mye mer kaotisk en jeg hadde planlagt.)

 

<snap>

8105094[/snapback]

For å spare plass klipper jeg mesteparten av innlegget, de fleste grier vel å scrolle opp et hakk :)

 

Dette er noe av det beste jeg har lest i disse uendlige hva er best debattene. Innlegget er bokmerka med tanke på framtidige lignende spørsmål. Takk Carlsee.

 

Mvh Tim Typo

 

Edit: Skrivefeil, jfr. sign :ermm:

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...