Gå til innhold

Sensorrens - hva bør jeg gjøre her?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter på jobben og skal ta bilder av noen søte små organismer i mikroskop med et gammelt Nikon D1.

 

Problem 1: Det er masse støv på sensoren (se vedlagt bilde).

Problem 2: De vil ikke rense sensoren (har ikke penger til det).

Problem 3: Alle bilder tatt med kameraet ser ut som om de inneholder tusenvis av bakterier, noe de ikke gjør.

 

Hva skal jeg gjøre her? Jeg jobber på et laboratorium, så jeg har tilgang på all slags artige kjemikalier. Jeg vil ikke ta med mitt eget Nikon D80 hjemmefra, da jeg ikke vil ta av objektivet her på laboratoriet. Jeg vil heller ikke kjøpe et rense-kit, da jeg synes jobben godt kan rense sitt eget kamera selv.

 

EDIT: Dette er forresten et bilde av et hvitt kjøleskap tatt på minste blender, og deretter behandlet med autolevels på pcen.

 

 

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er overrasket. her har firmaet kjøpt (riktignok for lang tid siden) et avansert kamera. De tar bilder gjennom mikroskop. Og så er de tydligvis ikke interessert i at bildene skal kunne brukes? Brikkesvaber/væske koster ikke mye for et firma og må oppfattes som normalt vedlikehold av utstyr.

 

Forøvrigt må du ikke benytte trykkluft (eller gass). Det kan skade brikken.

Lenke til kommentar
Et nikon D70 hadde uansett gjort jobben bedre. Både i bildekvalitet, og at et er lettere å bruke :S

8053122[/snapback]

Dette hjelper neppe trådstarter. Firmaet han jobber i har ikke råd til å rense kameraet. Men overraskende nok så hadde råd til et identisk. Løsningen er enkel. Kjøp av sensorrens (maks 1000,-) eller få utført rens på verksted (2-300kr??)

Lenke til kommentar
Ikke nok med at de har kjøpt et avansert kamera, men de har til og med TO Nikon D1 (det ene kjøpt i fjor). Dette var før jeg begynte her, men da de fikk problemer med det første apparatet (som ingen greide å bruke fordi det var for avansert), så kjøpte de et identisk et.

8052893[/snapback]

 

Høres ut som stat eller kommune. Penger til å kjøpe inn men ikke vedlikeholde :p

Lenke til kommentar
Interfoto tar rundt 995,- for en sensor rens.

8053403[/snapback]

For utføring av rensen, eller for utstyret (svaber+væske)?

Jeg mener andre her på forumet har nevnt at fotoforretninger ofte ikke tar mer enn 2-300 kroner for å utføre rensen. Dette er ikke akkurat verkstedsarbeide.

 

 

EDIT: Svaber+ væske totalt kr 1054 hos Fotovideo: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11299

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Interfoto tar rundt 995,- for en sensor rens.

8053403[/snapback]

For utføring av rensen, eller for utstyret (svaber+væske)?

Jeg mener andre her på forumet har nevnt at fotoforretninger ofte ikke tar mer enn 2-300 kroner for å utføre rensen. Dette er ikke akkurat verkstedsarbeide.

8055394[/snapback]

Jeg ringte interfoto og spurte hva det kostet hvis de skulle rense sensoren på mitt D70, fikk da til svar at ut til kunde var prisen på ca 995,-.

Da utfører de jobben.

 

De jeg kjenner til av andre fotoforretninger bruker enten swabs eller bare luft, sistnevnte gjøres gjerne gratis da det ikke alltid gir ønsket effekt. De sender da ikke utstyret til Interfoto eller andre.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Har prøvd mange former for kluter, og jeg sliter også med rusk og rask på glasslagene til sensoren. Klutene har jeg dårlig erfaring med, med sånn lufte-greier er god. Hele rommet i kameraet er som regel fylt med rusk, og det å blåse det ut på nå måte er en god løsning.

 

hvis ikke, for å få ned rusk på bilder bruk lave f-tall da blir de usynlig fordi av dybdeskarpheten er mindre. og rusket mindre synlig

Lenke til kommentar
Høres ut som stat eller kommune. Penger til å kjøpe inn men ikke vedlikeholde  :p

8055179[/snapback]

Right on! ;)

 

Har prøvd mange former for kluter, og jeg sliter også med rusk og rask på glasslagene til sensoren. Klutene har jeg dårlig erfaring med, med sånn lufte-greier er god. Hele rommet i kameraet er som regel fylt med rusk, og det å blåse det ut på nå måte er en god løsning.

 

hvis ikke, for å få ned rusk på bilder bruk lave f-tall da blir de usynlig fordi av dybdeskarpheten er mindre. og rusket mindre synlig

Kan ikke endre blender på mikroskop-kamerakoblingen, og den blenderen er liten, så alt av støv er synlig.

 

Interessant at du har dårlige erfaringer med våtrens. Jeg vegrer meg veldig for å røre sensoren. Hva er det som gjør at du foretrekker luftblåsing?

Lenke til kommentar

Her brukes ordet kluter. Det kan ikke være det samme som svaberene som er spesiallaget for digitale speilrefleks og finnes i størrelser tilpasset de enkelet kameraseriene. jeg ville aldri brukt kluter på sensoren. Og aldri trykkluft (fare for å ødelegge sensoren permanent).

Lenke til kommentar
Her brukes ordet kluter. Det kan ikke være det samme som svaberene som er spesiallaget for digitale speilrefleks og finnes i størrelser tilpasset de enkelet kameraseriene. jeg ville aldri brukt kluter på sensoren. Og aldri trykkluft (fare for å ødelegge sensoren permanent).

8057633[/snapback]

Det finnes spesialkluter av samme materiale som i svaberne, de heter Pec Pads. Man kan da bygge svabere selv for en brøkdel av kostnadene til svaberne. Det finnes en egen beskrivelse av dette her:

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

 

Jeg bruker alltid først en manuell blåse:

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...type=osi_widget

 

fortsetter deretter med Pec Pads/Svaber + Eclipse hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Blåsebelg får man også kjøpt på apotek. Spør etter en slik som brukes til øreskylling. Trykkluft på boks kan være farlig da den kan den kan sende ut kondensert drivgass. Hvis man skal bruke det må man la boksen stå i ro i 5 min før man bruker den. Når den brukes må boksen holdes helt i ro og kamerahuset beveges. Tren på forhånd !

 

Kjøpte et objektiv av en pressefotograf. Han fortalte at han brukte Sensorsweep en gang i mnd. Hadde brukt dette i flere år uten noe problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...