Gå til innhold

Paralellkoble minijacken fra pcen


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal koble pcen til forsterkeren mens jeg vil samtidig ha lyd til headsettet, jeg tenkte en stund på en slags bryter, men siden det er 3 leder fant jeg ut at det enkleste måtte være å paralellkoble det. Går dette bra? Blir det lavere eller dårligere lyd enn vanlig?

 

Jeg er legendarisk dårlig å forklare sånt, spesielt når jeg ikke har helt kontroll faguttrykka.. Prøver meg på en tegning som vedlegg

post-62044-1172694502_thumb.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold rele utenfor en hver sammenheng som har med lyd og gjøre.

Relespolen lager støy i det den slår inn og skjønner i grunnen ikke hvorfor det skal brukes.

Kjører selv signalet fra lydkortet rett på forsterkeren og bruker forsterkerens "headphone" utgang til hedsettet.

På den måten justerer du lyden med forsterkeren og ikke de teite volumkontrollene i hvert enkelt program eller masterkontrollen.

Forutsetter selvsagt at forsterkeren står ved siden av PCen men det er den beste løsningen.

Lenke til kommentar

en ting til, om signalet til forsterkeren svekkes, kan jeg jo bare dra ut pluggen til headsettet? signalet til headsetet vil ikke svekkes når forsterkeren er avskrudd regner jeg med?

 

btw jeg har tenkt å lage meg et kretskort, og så lodde på 2 stk minijack "hunner" en til headset og en til forsterkeren (jeg har en sånn sak som går fra minijack til den type ledninger som passer inn i forsterker) og så fra de to hunnene og inn i pc inngangen

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Jeg har også for en del år siden gjort lignende kobling på innsignalet fra en CD spiller der signalet skulle til to forsterkere.

Da kobla jeg slik du tegnet på skjemaet i førts posten, noe som fungerte bra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt noen kabler og testet med.

Ikke klipp opp kabelen til headsettet men bruk en signal skjøtekabel som du splitter opp slik at du kan plugge inn headsettet ved behov.

Mest sansynlig vil du få kvalitetsforringelse av signalet ved og gjøre det slik men igjen det er bare og prøve.

Lenke til kommentar
en ting til.. går det bra med 2.5kvd mellom pc og forsterker? er ca 7 meter tror jeg med ledning, er en vanlig installasjonskabel.. Burde funke greit?

8050269[/snapback]

 

Ja, det vil virke!

 

Forøvrig trenger du ikke lage en egen kobling til dette. med mindre du har veldig lyst, da. Du kan bruke en forgrener for koble inn headsettet på den ene, og forsterkeren på den andre.

321387_B_2006-07-04_063916_469.jpg

Lenke til kommentar

Har løst dette nå, laget meg et panel av aluminum, kjøpte meg noen komponenter på elfa, noen minijack "hunner" og en slags serievender, sånn at når bryteren står i øvre stilling er det kun lyd på headsettet, og når bryteren står på nedre stilling så er det kun lyd på forsterker. Funker veldig bra, hører ikke noe forskjell på kvaliteten fra tidligere.

 

Kan peise inn noen bilder om noen har lyst å se mesterverket :p

 

namla:

Lydsignalet som går fra pc til forsterker går fint å bruke i installasjonskabel, derimot er det verre når det er snakk om mellom høyttalere og forsterker.

 

just-_-me:

Det er ikke skjerming på de der heller ;) Forøvrig ikke på den media hubben heller.

 

Min løsning er best! Ser gøyest ut verfall, fnis.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En liten update.. Sorry for bump :p

 

Fikk tilslutt tegna meg et kretskort i visio, og etsa det.. Det ble ganske bra. Fikk satt på komponentene på kretskortet. Har tenkt å kapsle det men har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg har tenkt å gjøre det enda, lurte litt på en slags pleksiboks eller noe.

 

Har bestilt meg nye ledninger fra chlas, en dobbelminijack (en i hver ende) som går fra pcen til kretskortet og noen skikkelige coax kabler til å erstatte "gringokoblingen" min.

 

Just for the record, det fungerer helt fint med installasjonskabel og så lenge det ikke er noen andre kabler i nærheten, noe det ikke er i mitt tilfelle.. Jeg kjøper bare nytt fordi det ikke skal se så hjemmelaget ut (se nederste bildet) :innocent:

 

La ved noen bilder, kan slenge ved når jeg har ordna kapsling til kretskortet og.

 

post-62044-1180096751_thumb.jpg

 

post-62044-1180096794_thumb.jpg

 

post-62044-1180096824_thumb.jpg

 

Edit:

Pro lydkabel - men det funker jo helt udmerket! :whistle:

post-62044-1180097281_thumb.jpg

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...