hoodoo Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hei, jeg lurer på om noen tør anslå hvor mye raskere en laptop man kan kjøpe idag for 8000,- er..... enn en laptop man ga 8000,- for for to år siden? (Jeg driver med fotoredigering som tyngste applikasjon, bruker da Photoshop,ellers vanlig pc-bruk) Jeg har en to år gammel HP ze2109 ea med - 1,3 GHz Celeron - oppgradert til 1 GB RAM Hvis man sammeligner med f.eks F.Siemens Amilo som har Prosessor: Mobile AMD Turion64 X2 Mobile Technology TL-56 Minne: 2X512 MB DDR-RAM 2 SO-DIMM memory slots (no memory on board) 256-2048MB DDR2 RAM 256/ 512/ 1024MB memory modules 533/667MHz Endret 27. februar 2007 av hoodoo
no_viking_no Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 du kan ta liten titt her, så kanskje du får ditt svar...... http://www.passmark.com/cpureview/CPUComp_IntegerChart.html hvis du vil lese alt, så begynner du her: http://www.passmark.com/cpureview/CPUComp_ResultsMatrix.html
Norgesannonser Skrevet 27. februar 2007 Skrevet 27. februar 2007 hmm.. Jeg har ingen tester å vise til, utenom min erfaring. Har hatt en Celeron 2,0 GHz i en HP, og byttet den ut til en Acer med Centrino 1,6 GHz. Ytelsesøkningen var formidabel. Spesielt ved bruk av tyngre applikasjoner og mange programmer opp 8som jeg ofte jobber med.) - For ordens skyld, samme RAM størrelse. Byttet i går ut Acer Centrino 1,6 GHz til en Acer Dual Core (også Centrino men med 2 kjerner), men kan ikke si jeg har testet den ennå. Forventer dog en nesten dobling av min bruks-effekt, da den kan fordele antall oppgaver på 2 kjerner. Kjapp oversikt: En Celeron har lite cache (arbeidsminne i prosessor), mens en Centrino eller Dual Core (eller Dual 2 Core) har mye mer arbeidsminne (ikke RAM, men minne i prossoren). I praksis betyr det mye ved bruk av store programmer sies det andre steder på forumet her... Dual Core (som min nye Acer 5612 til kr 7745,- på PSdata har), har 2 MB cache. Prosessoren heter T2xxx Dual 2 Core har mer minne T5xxx har 4 MB og T7xxx har vel 8 MB (?) - litt usikker Personlig ville jeg ikke hatt noe annet enn Intel prosessor grunnet varmeutvikling og batteritid. Tror det stemmer ennå... :-) For under kr 8000,- og med litt grei med RAM får du i dag en Dual Core, og det holder i alle fall for meg. Jobber du 3D, bør du se på skjermkortet også. (Evt ved bruk til spilling)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå