Gå til innhold

Hva er best av CF og XD


Anbefalte innlegg

Søstra mi har kjøpt seg ett Fujifilm S9500, det kan ta både CF og XD, men hva er best? Og hva er forskjell på XD type H og type M? Håper noen kan hjelpe, det lille på 16mb som fulgte med er litt lite :) Men ho vet ikke hvilket som er best.

Endret av Rianna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søstra mi har kjøpt seg ett Fujifilm S9500, det kan ta både CF og XD, men hva er best? Og hva er forskjell på XD type H og type M? Håper noen kan hjelpe, det lille på 16mb som fulgte med er litt lite :) Men ho vet ikke hvilket som er best.

8039348[/snapback]

 

Jeg ville tro at XD er bedre enn CF. Den eneste grunnen er at det første digitallkameratet mitt som også var en veldig billig variant den gang, for lenge siden hadde CF.

 

Men det er nok andre her som har mer erfaring enn meg med disse kortene...

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å kjøpe XD som er dyrere. CF er minst like bra, og kan fås i både raskere og større varianter enn XD. Husk også at CF kortene har blitt utviklet i mange mange år, mens XD er et nytt format i forhold til CF. Begge format er forsåvidt utdøende.

 

Hvorfor utdøende?

 

CF er i dag for stort for små kompaktkamera, og nå har blant annet Nikon også begynt å lage speilrefleks med SD kort.

 

Fuji er i ferd med å bytte til SD formatet, og regner med at Olympus ikke har lyst til å være de eneste som bruker XD.

 

Allikevel vil nok CF vare lengst fordi større og mer profesjonelle speilreflekskamera fortsatt vil bruke de en stund.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Søstra mi har kjøpt seg ett Fujifilm S9500, det kan ta både CF og XD, men hva er best?

8039348[/snapback]

 

Litt sent ute nå med svar, men xD (versjon h) er best på 9500/9600. Dette da disse to kameraene ikke klarer å utnytte hastigheten til nye CF. Det medfør i praksis at kameraene bruker litt mer tid på å lagre hvert bilde på CF. Så dersom en tar bildesekvenser så blir det færre bilde pr sekund enn med xD (versjon h). Jeg tror også video-filmingen kan få redusert ytelse.

 

Nå det er sagt så kjører jeg både xD (1Gb) og CF (2Gb) i kameraet mitt samtidig (har 9600). En 2G CF er såpass billig at det ikke egentlig var noe tema å spare på de pengene. Når/dersom xD'en går full, så er det bare å fortsette på CF'en.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Søstra mi har kjøpt seg ett Fujifilm S9500, det kan ta både CF og XD, men hva er best?

8039348[/snapback]

 

Litt sent ute nå med svar, men xD (versjon h) er best på 9500/9600. Dette da disse to kameraene ikke klarer å utnytte hastigheten til nye CF. Det medfør i praksis at kameraene bruker litt mer tid på å lagre hvert bilde på CF. Så dersom en tar bildesekvenser så blir det færre bilde pr sekund enn med xD (versjon h). Jeg tror også video-filmingen kan få redusert ytelse.

 

Nå det er sagt så kjører jeg både xD (1Gb) og CF (2Gb) i kameraet mitt samtidig (har 9600). En 2G CF er såpass billig at det ikke egentlig var noe tema å spare på de pengene. Når/dersom xD'en går full, så er det bare å fortsette på CF'en.

8174535[/snapback]

 

Litt gammelt innlegg, men er sikkert noen som har svar likevell! Hvor mye tid er det snakk om her når det gjelder bilder pr sekund (har s9500)? Har noen et eksempel på hvor mange bilder pr sekund det er på de to forskjellige?

 

Når jeg ser på elkjøp

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
så er det VELDIG stor prisforskjell på 1G minnekort CF, vil ikke det også spille mye rolle på bilde pr sekund? :hmm:

 

Hvis det er som Afseth sier om at CF vil bli brukt lenger enn xd kort så er kanskje xd uaktuelt uansett siden jeg kanskje skal kjøpe nytt digitalt speilrefleks kamera om 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...