Gå til innhold

noobhjelp til overklokking


Anbefalte innlegg

hmm..

 

uten volt, så hadde ikke prossesoren din funket :)

 

Når du klokker prossesoren din, så øker du vell ytelsen på den, og bedre ytelse må ha mer volt.. håper du skjønner hva jeg mente :) trur ivertfall det var riktig!

 

du må på en måte etterstille volten når systemet blir ustabilt for å få det stabilt igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
hva er max volt på forskjellige cpu er da?

8062433[/snapback]

 

Max "rated" VCore finner du på produsentens "produktsider".

For f.eks. en E6400 er det 1.4 mener jeg å huske (noe vi klokkere ikke tar mye hensyn til). På esken står det også en "rating" f.eks. 1.25 - 1.375.

For en Prescott/Smithfield er det også 1.4.

Hva som er "max" er litt opp til hva man "tør" og hvor god kjøling man har tilgjengelig.

"Max rated" VCore for en Barton var vel 1.7 (tror jeg).. 1.55 for en "Northwood".. osv..osv..

Dette skal det finnes "charts" for ute på nettet (google).

 

Hva som er mulig å stille i Bios varierer mye fra hk til hk.

På mitt MSI P965 Neo kan jeg ikke stille noe i det hele tatt.. På en del Asrock kan man bare stille CPU ned (fra CPU Vid.. f.eks. max. 1.35 for en X2 3800+ AM2).

På "entusiastkort" kan man sette helt "syke" verdier.. f.eks. over 2.0 (noe som er "instant death").

Lenke til kommentar

Er tRC det samme som tRFC? tenkte da på sub timings(?) :blush:

 

Jeg fikk beskjed om å endre på trc til 26, så jeg åpnet memset (siden jeg ikke fant tRC i bios) og satt tRFC(gjettet at det var det samme som trc) til 26 og restartet maskinen. Men da fikk jeg samme problemet som jeg fikk da PC'en fryste seg i windows.

 

hva skal jeg sette trc til? høyere eller lavere? prøvde å google uten hjelp..

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Tror det er sånn her:

tRC= syklusen som radene bruker på en oppgave

tRfC= sykluser radene bruker på å tømmes og klargjøres for ny data

Så nei, det er egentlig ikke det samme.

tRFC skal være 2-4 mer enn tRC hvis jeg ikke tar helt feil, så du har en del å gå på tenker jeg.

Lenke til kommentar
Tror det er sånn her:

tRC= syklusen som radene bruker på en oppgave

tRfC= sykluser radene bruker på å tømmes og klargjøres for ny data

Så nei, det er egentlig ikke det samme.

tRFC skal være 2-4 mer enn tRC hvis jeg ikke tar helt feil, så du har en del å gå på tenker jeg.

8074304[/snapback]

 

Jo, kanskje det..

 

jeg får ikke endret på multiplier(??) Alt jeg kan endre på for å få høyere GHz er FSB.

og når jeg kommer opp til 2.3 GHz blir alt usabilt.. Må starte maskinen opp 3 ganger for å å den på. Og av til så blir FSB resatt i BIOS uten at jeg gjør noe.. Kommer bare opp CMOS reloaded og ikke OC failed. Og jeg får det ikke stabilt ved å endre på Vcore eller.. presset vcore ganske kraftig opp (husker ikke helthvor mye, men 4-5 hakk enn det den var stabilt på 2.2Ghz)

 

Men om tRC og TRfC hjelper meg å kommer lengre.. Hvor kan jeg stille på det?finner det ikke i Bio, og helle ikke i memset!

 

Jeg trur det er Rammen som hindrer meg til å gå videre, kan det stemme?

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Du mener 3,3GHz vel? CPU kjører til vanlig på 2,4GHz ;)

Tror nok det er hovedkortet som stopper der ja, så lenge du kjører RAM på divider 1:1 (533MHz ved FSB 266).

 

MSI kortene til C2D klokker ikke så veldig bra, 400MHz er MYE for disse kortene; hvis du er heldig.

Vanligvis stopper stabiliteten på rundt der du er nå (FSB 360-370).

Nå husker jeg ikke helt hva slags RAM du har, og er litt desorientert på denne topicen, men jeg antar du har 800MHz RAM, så da har du plenty gå på. Selv 667MHz RAM skal gå fint opp til 400MHz.

Så RAM stopper deg neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...