Gå til innhold

noobhjelp til overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen blir ikke ferdig, en fortsetter helt til du stopper den.

En god time bør holde mens du jobber deg oppover, en halvtime kan også gå etter min mening.

Men når du skal lete etter en stabil overklokk som du skal bruke 24/7, så må du kjøre lengre, gjerne over natten eller et helt døgn hvis du gidder.

 

Jo lengre du kjører testen uten å få feil, jo mindre er sansynligheten for at du har en ustabil overklokk.

 

Etterhvert, når du kommer oppover og får feil i Orthos selv etter å ha hevet volten til det meste du føler forsvarlig uten at det hjelper på stabiliteten. Test RAM med MemTest.

Min erfaring med MSI sine hovedkort er at det som regel er RAM som har en tendens til å gi feil, ikke CPU. Og det til tros for at RAM kjører under spesifisert hastighet, eller med en liten overklokk som absolutt bør kunne forventes.

 

EDIT: jeg får ikke så mye utav det bildet, fordi jeg ikke har kjørt 32M testen i SuperPi. Kjører du 1M derimot, så kan vi sammenligne ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Har fått den opp til 3GHz nå :)

Det er vell bra med tanke på at jeg ikke at rørt volt eller noe sånnt enda? :)

 

Tenkte at jeg skulle kjøre ORTHOS i 2 timer, for å sjekke om alt er stabilt :)

Så blir sikkert ikke noe mer leking idag, men imårgen er det påån igjen :cool:

 

Sykt morsomt dette her.. er vant med å sitte med css i 4 timer per dag, men dette eier css lett! Bedre underholdning og bra spenningg enn dette må du lete lenger etter :D

 

edit; skal se om jeg skal poste en superpi test etter Orthos er ferdig. Men hva er dere mest intressert i å se?

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

edit; skal se om jeg skal poste en superpi test etter Orthos er ferdig. Men hva er dere mest intressert i å se?

8048689[/snapback]

 

At du klarer å gjøre som vi(jeg) sier.. :)

Dvs... *sett RAM-timings manuelt* (4-4-4-12... eller mer konservativt 5-5-5-18).. såfremt hk'et/bios takler det (noe det ikke gjør på f.eks. Asus P5WDH).

Og sett VCOre til noe annet enn "CPU Default".. f.eks. 1.350 dersom du vil være forsiktig (og du har dårlig luftjkøling).

Har du grei nok kjøling og bra temperaturer (ser slik ut), kan du gjerne øke til 1.375 eller 1.4. Det bør holde til en bra bit over 3Ghz. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jo, det så jo slik ut, men CPU-Z viser noe annet.

Det kan jo selvsagt bety at Bios overstyrer manuelle settings (har sett dette på ett par/tre andre hk).

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hmm.. ikke bra! Noen måte å fikse dette på?

 

 

 

Noe jeg bør endre på, før jeg klokker mer?

 

Hmm, det skjer ofte at når jeg restarter PC'en så vil den ikke starte opp igjen med første forsøk. Hva skyldes dette? Jeg trur ikke jeg har stil på HK volten(?)kun på CPU volten. (det er vel 2 forskjellige, ikke sant? :dontgetit: )

 

Og skal jeg stille på noe annet enn prossesor FSB? Hva med Bus speed og multiplier?

 

 

edit: jeg satt timings i BIOS til 5-5-5-15, men cpuz viser 5-5-6-15

Endret av Durac
Lenke til kommentar

Ser du har OCZ minne, er det PC6400 du har sett timingene til 4-4-4-12 og 2,1v men er det PC5300-PC5400 du har så la de stå på 5-5-5-15. Du har noe som heter "Trc" på minnetabben i cpuz, kan du justere på den i bios? hvis du kan det så sett den på min 26

den kan begynne å bremse deg ved høyere minneoverklokk. Det finnes også et gratisprogram som heter "memset", det kan du bruke i windows og sette minnetimingene dine manuellt, prøv det hvis bios overstyrer dine settinger.

 

Ellers går jo dette bra :)

Lenke til kommentar

Har liknende problemer på mitt kort. Bare at der er de CAS som blir 3 når du setter den til 5.

 

MSI ser ut til å ha problemer med dette, og på forumet deres går det rykter om nye BIOS er som både skal forbedre overklokking, og fikse slike småproblemer.

Er likevel skeptisk til at det skal komme en mirakelBIOS som skal gjre overklokkingen bedre, for det er varmen det står på som regel. Du må ha så høy volt at det nermest svir seg med den orginale kjøleren.

Lenke til kommentar

Kommer snart info..

 

 

 

Øke noe? volt til HK eller CPU?

 

Sånn ser det ut nå.

 

 

 

Edit; trur ikke PC'en min likte de timingene på RAM(4-4-4-12), etter jeg har kommet inn i windows, så får jeg bluescreen i et halvt sekund.. så forsvinner skjermbildet mens PC'en går og surrer! fant heller ikke Trc i BIOS.

edit2: Prøvde å sette timingene til 5-5-5-15, som har funket tidligere.. men funket ikke det heller nå :dontgetit:

Edit3: :hm: , satt alt inne i memory Function control til til Default, men vil enda ikke funke..

 

CPU Voltage: 1.31

CPU frequency: 340 MHz

Memory voltage: 2.1

Og alt inne i Memory Function Control, står på auto.

Endret av Durac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Durac:

Dette er en diskusjonsgruppe.. ikke MSN/Chat/IRC!

Du har åpenbart ikke helt kontroll/forståelse for din Bios.. og det er greit nok.

Jeg tror noen av de som eventuelt har erfaring fra MIS i975x PE bør komme med råd nå (og det er da en del her på forumet som har hatt dette hk'et.. Tror dog de fleste var misfornøyd med det og har solgt det).

Og hva mener du med "funker ikke" (fryse i Windows skriver du ser jeg nå).

Ta og reset Bios (jumper) og begynn på nytt.

(du må jo da legge inn dato.. "integrated"..etc).

Og så må du ikke være så überforschtig med VCore'en din. :D

Når du kommer opp på det nivå du er nå kan du med fordel sette den ett ett godt stykke opp på 1.4-tallet for så å senke den.

Alternativt kan du velge deg f.eks. 1.375... sette FSB til f.eks. 301..(NB!! Husk å sett memory til 1:1).. og så boote til WinXP.

Så starter du Orthos... og bruker Clockgen samtidg...

Hvert 5.minutt (ca) øker du FSB med 5Mhz.. Slik holder du på til Orthos feiler..

Da vet du at du må øke Volts.. evt. sette en annen divider (975-chipset støtter normalt at RAM kan kjøre på lavere speed enn 1:1)... og fortsette en ny runde.

 

PS og edit:

Ikke "surve" heller..

Når du klokker må du av og til regne med at det krasjer såpass heftig at du må reinstallere alt. :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nei en clear cmos er ofte det eneste som hjelper hvis pc har hengt seg helt opp.

 

Men skal jeg være ærlig, så er desverre det MSI kortet shait å overklokke, jeg har vært borti det, er du nybegynner vil jeg tipper at de fleste vil havne rundt 320-340fsb. Tester jeg har sett bekrefter det. Jeg har sett 460fsb på det kortet, men det var en asiat jeg ikke husker navnet på (coolaler tror jeg det var) og han forteller aldri hvordan han klarte det, jeg vil tippe min. vannkjøling, men kjenner jeg han rett var det på fase eller tørris av både cpu og nb.

 

Jeg har også skummet litt rundt omkring anng. det kortet og visse folk mener kortet har bare blitt mindre overklokkevennlig etter hver bios, gå på xsforum og sjekk selv, tror det var der jeg så posten.

 

Uansett syntes jeg du er godt igang, men ikke forvent deg for mye, fortsett og post bios screens hvis du lurer eller noe uforutsett skjer.....noe det vil gjøre :!:

 

Har du foressten forbedret nb kjøling med ekstra luft. Hele hk hadde nok hatt godt av litt frisk luft når du driver å overklokker.

 

EDIT: mange finner en WALL på ca 360fsb.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...