Gå til innhold

Repartsjonere harddisker i linux ..


Anbefalte innlegg

Hei , jeg lurer paa om det er mulig aa gjoere en partisjon mindre og en annen stoerre i linux .

jeg gjorde en feil da jeg installerte RH 8.0 paa maskinen , jeg satt /usr til aa veare 60 GB og

/home til aa veare 10 GB :sad:

Det skulle liksom veare andre veien ?

Er det noen maate jeg kan faa gjort om dette paa uten aa maatte reinstallere hele greia paa nytt. Det hadde vel kanskje ikke veart noe problem visst jeg hadde hatt ett annet OS paa maskinen slik at jeg kunne brukt PQ magic til aa "flytte/Oeke/Gjoere mindre" men denne maskinen har bare Linux installert.

 

Det jeg altsaa lurer paa er om det er mulig aa gjoere det uten aa reinstallere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er linker til noen programmer her: http://linux.msede.com/ext2/

 

Forøvrig er det ikke sikkert du trenger å resize i det hele tatt. Med mindre det er sikkerhetsgrunner som taler imot det, så er det jo fullt mulig å f.eks lage en katalog /usr/mp3 og sette fulle permissions til alle brukere på denne katalogen, slik at du får brukt disse 60Gb til noe fornuftig. Men som sagt, er du opptatt av sikkerhet og spesielt hvis du har gitt kontoer til andre (gærne) folk på maskinen din, er det nok greit å separere system-filer og "tulle"-filer på egne partisjoner.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er:

* skift runlevel til enkelt bruker: 'init 1'

* kopier innholdet fra /home til /usr og motsatt... (bruke gjerne Midnight Commander: 'mc')

* rediger /etc/fstab: bytt partisjons oppføringen på henholdsvis /home og /usr

* reboot

* Hvis alt funker som det skal kan du slette unødvendige duplikatfiler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...