Gå til innhold

Trenger hjelp til tables\css


Anbefalte innlegg

Hei...jeg driver og mekker på www.tenshi.no og er ganske fornøyd med resultatet (nei jeg har ikke laget hele designet selv men har mekket en del på det)..hehe...

 

Det jeg sliter med nå er at jeg skulle ønske jeg fikk teksten om fra å være tekst i bildene, til å være tekst i "html-format" hvis dere skjønner. Jeg har skjønt at her må jeg bruke css eller tables...men er grønn på dette området.

 

For at jeg vet har jeg slicet hele websiden på helt feil måte i tillegg...er det noen snille sjeler her ute som eventuelt kunne hjulpet meg å få siden fra photoshop til html?

 

Jeg vet der kan være mye å spørre om men jeg fant ut at etter noen dager med prøving og feiling, lesing av ene guiden etter den andre så synker jeg ned til å spørre dere eksperter =P hehe...

 

Takker for all hjelp på forhånd =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du burde bruke er divs - divisjoner - til å sette opp siden. Dette er bokser som kan styles ved hjelp av CSS. Jeg ser det er mye å gripe fatt i her, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Men jeg tror du kan lære en del ved å lese en del stoff om designing av en side ved hjelp av divs og css på nett. Men kom gjerne tilbake om det er noe spesifikt du lurer på!

 

Kan begynne bare med et eksempel på en side som har header, meny til venstre, innhold til høyre og en footer nederst:

 

/* CSS */
#container {
width: 800px;
padding: 5px;
border: 1px solid #FFFF00;
background-color: #000000;
}

#header {
background: url('header.jpg') no-repeat;
}

#menu {
margin-top: 30px;
float: left;
width: 150px;
background-color: #0000dd;
}

#content {
padding: 10px;
float: left;
width: 630px;
/* Padding kommer utenpå bredden til boksen, border kommer utenfor her igjen, og tilslutt margin */
}

#footer {
clear:both;
background: url('footer_gradient.jpg') repeat-x;
height: 30px;
}


<div id="container">

<div id="header"></div>
<div id="menu">Menu 1<br />Menu2...</div>
<div id="content">Her er sidens innhold</div>
<div id="footer">Copyright...</div>

</div>

Lenke til kommentar

Tror du burde ta å sette deg inn i CSS. Det er egentlig ikke så vanskelig som du tror.

 

Finnes utrolig mange fine guider for CSS.

En ting til jeg kan tipse deg om hvis du ikke forstår alt du leser er å laste ned en free template kodet i css og studere koden.

 

Personlig bruker jeg Macromedia Dreamweaver som gjør det en del lettere å forstå funksjonene og kodingen i en template en annen har laget.

 

Men som rc-marcus sa så er divs tingen.

 

Tables er ikke tingen! :cool:

 

Lykke til Tenshi :ph34r:

Lenke til kommentar
Tror du burde ta å sette deg inn i CSS. Det er egentlig ikke så vanskelig som du tror.

 

Finnes utrolig mange fine guider for CSS.

En ting til jeg kan tipse deg om hvis du ikke forstår alt du leser er å laste ned en free template kodet i css og studere koden.

 

Personlig bruker jeg Macromedia Dreamweaver som gjør det en del lettere å forstå funksjonene og kodingen i en template en annen har laget.

 

Men som rc-marcus sa så er divs tingen.

 

Tables er ikke tingen! :cool:

 

Lykke til Tenshi :ph34r:

8065675[/snapback]

Er jo det vi har gjort nå. Resten må du fikse selv. Og prøv å kos deg mens du jobber :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...