Gå til innhold

FFDshow, avisynth og Vista MCE?


Anbefalte innlegg

Ser overalt på nett at FFDshow sammen med avisynth er veien å gå for å få best mulig bildekvalitet via en htpc.

 

Siden jeg benytter meg av Vista mediacenter lurer jeg på om det er noen mulighet for meg å benytte meg av disse filtrene for å få best mulig kvalitet på filmene mine, da både på h264, dvd og ikke minst vanlig xvid filmer.

 

Så om noen har en løsning på dette hadde jeg satt stor pris på tilbakemedling. Kan nevne at jeg har mulighet til å bruke både theatertek og mediacenter sin innebygde avspiller til filmene, så om noen av disse kan konfigureres til å bruke disse filtrene med bra resultat vil jeg gjerne vite hvordan.

 

Pr i dag blir det koblet opp mot tv via vga kabel, men vil etterhvert gå over til dvi-->hmdi kabel, men hvilken oppløsning bør pcen ha til et 720p klart tv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr det at du har problemer med bildekvaliteten i dag? Min erfaring er at siden du kjører VGA kabel, vil du ikke få topp bildekvalitet. Jeg merket en vesentlig forskjell på DVD filmer osv når jeg byttet fra VGA til DVI kabel. Samtidig som jeg byttet fra vanlig oppløsning til HD oppløsning.

 

Jeg har en 42" plasma skjerm og bruker oppløsning 1280*720 som er HD oppløsning. 720 oppløsning står slik jeg har forstått det for det siste tallet i oppløsningen. Så 1280*720 gir HDTV 720 oppløsning.

 

Når det gjelder avspilling av filformatene, så skal FFdshow tryouts (ikke vanlig ffdshow) løse det meste...

 

Linker til de versjonene som blir anbefalt finner du her:

http://blog.myhken.com/?p=67

 

Diskusjons innlegg ang H.264 filer finner du her:

http://thegreenbutton.com/forums/thread/167529.aspx

Lenke til kommentar

Kvaliteten i dag er jo forsåvidt helt grei, men så mye snakk det er om at ffdshow gjør bildet mange hakk bedre på et HD klart TV så vil jeg selvfølgelig få benyttet meg av denne kvalitetsøkningen.

 

Har alt versjonen av FFdshow som du linker til lastet ned og instalert, men hvordan denne skal konfigureres for å gi best mulig kvalitet aner jeg ikke.

 

Har funnet en mce codec changer på nett, så ved bruk av denne håper jeg å få byttet over til ffdshow i mce, uten å vite om dette gjør noen forskjell fra eller til.

 

Ligger forresten en guide til ffdshow og avisynth på http://avforum.no/forum/guider-video/50192...figurasjon.html

 

Men denne tar da for seg mediaportal, og ikke mce.

 

Til ATI kort, er Nvidia Pure Video Decoder den som er anbefalt i bruk der også, eller har ati sin egen versjon som er bra?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Nvidia Pure Video funker bare på Nvidia kort, og som jeg har funnet ut funker den ikke helt bra i Vista. Skal prøve å ta den bort for å se hvordan det blir.

 

Ellers får du ikke bedre bilde av ffdshow. Det bildet du har i dag er det bildet du får etter du installere ffdshow. Programmet/codeken gjør bare slik at du får spilt av flere typer filer, og gjør ikke noe mer med selve bildekvaliteten.

Den styres fortsatt av hvor mye filene blir pakket av de som gjør dette.

 

Hadde du lastet ned en film/tv program i ren HD kvalitet (og da ikke pakket med noe som helst) vil du få best bilde på systemet ditt. Bakdelen er at 1 time med ren HD tar noen gigabyte med plass, så det er mest hensiktmessig å laste ned noe som er pakket med f.eks divx / .mkv osv.

 

Live TV vil du uansett få mye dårligere bilde på enn på ditt vanlige analoge TV. Slik er bare livet nå mens vi venter på HD tv. Du kan legge inn 1000 codeks, men bildet blir som det er.

 

Der du kan få bedre bilde er med programmer som WinDVD og PowerDVD. Men igjen, gjelder ikke så mye filer som er pakket. Gjelder mer vanlige DVD filmer og HD video.

Lenke til kommentar

Regner med at det er fordi man ønsker å kunne kjøre så mange filtyper som mulig, med så bra bilde som mulig.

 

Men som sagt, ser du på DVD filmer, kan programmer som WinDVD og PowerDVD m.f ha noe å si på bilde kvaliteten. Og dårlige codek kan sikkert gi dårlig bildekvalitet på divx filmer osv.

Lenke til kommentar
Ellers får du ikke bedre bilde av ffdshow. Det bildet du har i dag er det bildet du får etter du installere ffdshow. Programmet/codeken gjør bare slik at du får spilt av flere typer filer, og gjør ikke noe mer med selve bildekvaliteten.

Den styres fortsatt av hvor mye filene blir pakket av de som gjør dette.

 

Det er ikke riktig. ffdshow brukes til å gjøre post-prossessering av bildet, som gir en vesentlig forbedret bildekvalitet. Ffdshow kan dekode mange formater, men kan også benyttes som kun post-prossesserer sammen med f.eks. PureVideo for å forbedre bildekvaliteten.

 

Denne guiden viser deg hvordan:

http://avforum.no/forum/guider-video/50192...figurasjon.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...