Gå til innhold

Kjøle radiator med peltier-elementer?

Anbefalte innlegg

Det eneste som lager lyd i PCen min nå er vifta på radiatoren.

Denne har jeg montert i vinduet slik at varmen kommer mest mulig vekk fra PCen.

Hvodan hadde det gått å byttet ut radiatoren med en sløyfe kobberledninger som er koblet til et peltier-element eller flere? Og bare montere noen enorme kjøleribber for å lede vekk varmen fra elementene.

Videoannonse
Annonse
Men husk:

1. Peltiere er ganske dyre, er de ikke?

2. En peltier drar _mye_ strøm

3. En peltier blir veeeeldig varm på den ene siden og veeeldig kald på den andre siden, noen ganger nok til å fryse vann..

Stopp meg om jeg tar feil..

8020757[/snapback]

1. Nei, egentlig ikke. ~15$ på ebay ;)

2. Check!

3. Husk at vannet må kjøles ned da. Du må fjerne energien som er i vannet hvis du skjønner jeg hva jeg mener. Da det alltid vil være flow, så blir det praktisk talt umulig å få vannet til å fryse mm. du har enorm kjølekapasitet (noe du ikke får ved bruk av et par tecs).

Problemet her er at du må få god varmeoverføring (store areal) mellom vann/blokk og peltier/blokk, så du må finne på en bra overføring der! Dessuten må du nesten ha en ny vannkjøling (ny loop) til å fjerne varmen fra tec igjen - du må forøvrig bruke et enormt element!

Problemet her er at du må få god varmeoverføring (store areal) mellom vann/blokk og peltier/blokk, så du må finne på en bra overføring der! Dessuten må du nesten ha en ny vannkjøling (ny loop) til å fjerne varmen fra tec igjen - du må forøvrig bruke et enormt element!

8026148[/snapback]

En vanlig CPU-blokk klarer jo å fjerne varmen som prosessoren lager, og det kan jo være opp i 100 W. Da bør vel en tec på samme størrelse klare å fjerne minst 100 W med varme fra samme areal?

Jeg ser for meg følgende system:

vannkjoling.jpg

Man kobler til en CPU-blokk eller tilsvarende til varm og kald side av TEC-en. Varmen fra TEC-en blir da ført vekk i et eget seperat vannsystem med en svær vanntank.

Jeg har ikke regnet på det, men med to TEC på Qmax 450 W tilsammen bør vel vannet bli ganske kaldt?

Og at vannet fryser er ikke noe problem. Med 50 % glykol bør den vel tåle -40 grader ca.

Jeg ser for meg følgende ulemper med "vanlig" bruk av peltier:

-Går det noe galt med elementet brenner prosessoren opp

-Kun prosessoren som blir veldig kald, resten av systemet blir varmt

-Fare for kondens på prosessoren

-Mer varmeutvikling inni PCen. Jeg har tenkt å kutte ut alle viftene inni PCen, og må derfor utvikle så lite varme som mulig der inne

-Elementene krever mye strøm, så må ha ei ekstern strømforsyning til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...