Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Påkrevde utbedringer etter EU-kontroll, pris?


bjovas

Anbefalte innlegg

Hadde i dag min Toyota Corolla 1,3 1997-modell på service og EU-kontroll, kmstand er 101.000.

 

Fikk tre toere merknader på EU-kontrollen, og er nå spent på hva jeg kan regne med at dette vil koste meg å få utbedret:

 

 

De er:

Bremseanlegg:

1.1.9 Tromler/skiver

Mer enn 25% rust på en side av skive foran

 

Aksler/hjulopph./fjærer/støtdempere/hjul/dekk

5.2 for/-bakstilling

Støttestag nedre langsgående v side

 

5.5 støtdempere

støtdempere - lekkasje foran venstre

 

 

Noen som har noen tanker om hva dette vil innebære? :ermm:

Endret av Ghadafi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det innebærer at du betaler noen tusen kroner for å få det reparert.

 

Pkt. 1.1.9

Koster deg vel rundt 1500-2000,- inkl deler og arbeid, vil jeg tro.

 

Pkt. 5.2 vet jeg ikke helt hva er, men det er vel i bakstillingen, aner ikke hva det koster, kanskje 2000-3000,-, men jeg aner ikke.

 

Pkt. 5.5

Koster deg vel også kanskje 1500-2500,-

 

Jeg går ut i fra at dette utføres hos Toyota verksted.

Men du kan såklart spare noen kroner på å bruke f.eks. Mekonomen, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

chil: Synes nok det er litt dristig å oppfordre en som ikke har mekke-erfaring til å begynne med å reparere bremser. Spesielt når du snakker om tromler her selv, mens feilen går på en skive foran. Her må begge skiver, og samtidig klosser, skiftes.

 

Skifte begge skiver og klosser foran gjør et verksted på vel 1 times tid, og det bør ikke komme på mer enn rundt 1500-2000 inkl arbeid, deler og moms. Selv om dette ikke er en vanskelig jobb, er det viktig at den gjøres riktig. Dersom du ikke får med deg noen med erfaring til å gjøre jobben, anbefaler jeg å sette dette bort også. Sjekk gjerne priser på delene (f.x. på mekonomen.no) først, og sammenlign med originaldeler. Dersom forskjellen er stor, ber du verkstedet kjøpe delen på mekonomen (eller annet sted). Dersom de ikke vil det, tar du med deg bilen og går et annet sted. Jeg måtte bytte begge fjærer bak på forrige EU-kontroll, og synes 1800/stk var i overkant. Verkstedet mitt kjøpte da et annet sted (uoriginale), og jeg betalte 450/stk.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg vil i vertfall advare mot uoriginale bremseskiver. Mine er blitt byttet til uoriginale 3-4 ganger, og alle ganger har de innen 2 uker blitt kast i. Etter å ha byttet til originale skiver funker det som det skal. Har hørt om andre som har hatt samme problemer, hvor originale er eneste som fungerer.

Lenke til kommentar

5-6000kr høres det ut som...

Ikke begynn å fix selv om du ikke føler deg komfortabel med det...

 

Skift innmaten i begge tromlene ikke bare en side...

 

Jeg hadde min på kontroll i januar, å fikk pålegg om bremser bak..

Bremsene hadde jeg liggende fra i sommer (uoriginale Brembo skiver & mintex klosser) å hadde glemt de, de fikk jobben å sette de på å ta etterkontroll, veldig fornøyd med prisen, abs, tc å nødvendig med spesialnøkkel, så da fikk de ta det...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Oioi,

 

da har jeg fått overslag på jobben fra merkeverksted ( Jæger i Bergen):

 

Bremseskiver/bremseklosser foran: Kr.1693,-inkl.mva

Arbeid: Kr.2150,-inkl.mva

 

 

Støtdemper V-foran Kr.863,-inkl.mva

Arbeid: Kr.1613,-inkl.mva

 

 

Støttestag langsgående v-side bak Kr.1128,-inkl.mva

Arbeid: Kr.1075,-inkl.mva

 

 

= Kr.8522,-inkl.mva

 

 

 

Hvordan høres dette ut for dere?

Endret av Ghadafi
Lenke til kommentar

Regner med at arbeidet innbefatter (her på bremsene) at de tar alle deler helt av, rengjør, smør inn bevegelige deler og sjekker grundig for eventuelle sprekker og andre skader? Da går det fort to timer men til gjengjeld vet du at alt er tipp topp.

 

I utgangspunktet ikke dyrt da timeprisen er på rundt 850 inkl mva i disse dager, sjekket prisen på uavhengig verksted?

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Nja, Toyota er ikke spes dyre på deler, hvertfall ikke vanlige slitedeler. På Hiacen kostet orginal demper foran 500kr og orginal klosser 350kr. At skiver og klosser kommer oppi 1500-2000kr er ikke unormalt, hvertfall ikke når skivene er ventilerte og kommer oppi litt størrelse. På Golfen min koster en skive foran rundt 600-1000kr avhenging av hvor du kjøper de.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...