Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU is unworkable or has changed.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk.

Etter et (i ettertid) lite gjennomtenkt forsøk på å skvise litt mer liv ut av min aldrende AMD 2800+ Athlon prosessor kommer feilmeldingen "CPU is unworkable or has changed. Please check soft menu."

Jeg har et Abit NF7-S 2.0 hovedkort (tror jeg, er litt forvirret av alle de nesten like variantene), og i BIOS ligger det muligheten for å 'overklokke' prosessoren til 'Aggressive' eller 'Turbo.' Har brukt 'Aggressive' i årevis uten problemer, men på en skjebnesvanger sykedag fant jeg i ørska ut at det kunne være lurt å prøve seg på 'Turbo.'

Etter dette har jeg fått ovennevnte feilmelding. Man får også valget med å fortsette ved å presse F1 eller å gå inn i Bios med DEL. Da jeg først opplevde problemet og valgte å fortsette gikk maskinen i stå og det kom en melding om (hvis jeg husker riktig) at det manglet en fil (system....?) og at jeg burde kjøre en repareringsfunksjon fra windows xp cd'en (press 'r' at first screen, eller noe i den duren.) Hvis jeg forsøker å endre noe i BIOS er jeg nødt til å restarte maskinen et minimum av fire ganger før jeg får noen annen reaksjon enn sort skjerm og lange regelmessige pip.

Nå skal det være sagt at jeg aldri har følt meg spesielt komfortabel med med de mer avanserte innstillinger på BIOS-nivå, men har lest litt rundt på nett om andre som får 'unworkable-meldingen' og har prøvd å clear'e CMOS med jumper og ved å ta ut batteriet. Hvor lenge bør forresten batteriet være ute, og har jeg gjort rett i å skru av all strøm til hovedkortet før jeg fjernet batteri/byttet på jumper? I går kjøpte jeg også nytt batteri til hovedkortet uten at jeg har merket noen forskjell.

Jeg er altså veldig usikker på hvor problemet ligger, spesielt siden jeg første dagen problemet oppstod klarte å komme meg inn i windows ved å forsøke å installere xp på nytt uten å formatere partisjonen. Senere forsøk på det samme har bare resultert i at det kommer et blaff av et vindu som kan minne om skjermen man får opp hvis man har ulike OS å velge mellom, deretter et blaff av windows' 'load'e skjerm' før det hele ender opp med en blue screen of death...

Èn ting jeg ikke har forsøkt ennå er trykke F6 under windows installasjonen så jeg kan få lagt inn SATA-driverne via floppy-diskett (har hverken diskett eller stasjon lett tilgjengelig), men disse driverne skal være lagt inn på windows-cd'en min så i teorien burde ikke dette være et problem.

Som dere skjønner så har feilsøkings-prosedyren min blitt plaget av frustrasjon og inkompetanse, men om noen av dere får en følelse av noe annet jeg kan prøve, evt. påpeke uklarheter i beskrivelsen min så setter jeg stor pris på dette.

Takk for oppmerksomheten.

J. :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis cpu'n din er delvis skada kan det hjelpe å underklokke den.. hørte om en som hade kjerneskada cpu .. han underklokka den og instalerte linux.. for i windows fikk han bare BSOD (blåskjerm)

Skrevet (endret)

Hmmm.

Takker for tipset, skal prøve meg på det... men håper jo i det lengste at prosessoren ikke har tatt skade.

Noen andre synspunkter der ute?

J.

Endret av Oldboy Jenny
Skrevet

Har aldri hørt om at en cpu kan få "delvis" skade, kjerneskade eller lignende ting.. :whistle: Enten virker den eller så virker den ikke.

Feilen som skjedde var sansynligvis at pci´en ikke ble låst(33) og/eller at minne ble klokket høyere en det greide.

Skrevet

Takker for nye innspill.

Jeg har forsøkt å sette bios både til default og optimal.

Amdme's innlegg ga meg et snev av håp...

Spørsmålet mitt blir da hva man kan gjøre for å få pci'en låst/klokke ned minnet?

Skal prøve å få oppgitt nøkkelinfo fra bios, og det som står i BSOD.

Er bl.a usikker på om om en av innstillingene i BIOS burde stå som '2800+' eller som 'user defined.' Har også følelesen av at oppgitt Mhz sank betraktelig samtidig som problemet oppsto. Hvis jeg husker riktig står den til 1250, mens den tidligere var på ca. 2000.

Men dette blir noe uryddig siden jeg ikke har maskinen foran meg (er på jobb). Prøver igjen litt senere, når jeg har tålmodighet og sinnero...

Igjen takk for alle forslag.

J.

Skrevet

Hadde det samme greiene på abit aw9d-max. Dette var uten overklokking, men helt lik melding. Prøv å ta clear cmos med en jumper på hovedkortet. Funket for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...